וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילד שלכם מרגיש בודד או סובל מבריונות בבית הספר? יש מה לעשות

בשיתוף ישי כצמן

עודכן לאחרונה: 21.10.2021 / 11:37

ישי כצמן, מאמן אישי וקבוצתי המתמחה בהובלת ילדים לפריצות דרך חברתיות וחיזוק הביטחון העצמי, עוזר לילדים לצאת מהבדידות ולהתגבר על בריונות ובעיות חברתיות במסגרות, ובכך מאפשר לילדים לחזור וליהנות מן השנים הכי יפות

ישי כצמן. sivan tzadok,
ישי כצמן/sivan tzadok

"זו ילדותי השנייה, עול השנים כבר נשכח", כתב מתי כספי. אנו ההורים חווים את ילדותנו פעם נוספת דרך גידול הילדים שלנו: אנחנו נהנים עם הילדים כשהם נהנים, ומתרגשים כאשר הם נרגשים בעצמם. בסופו של יום, אין דבר שההורים שבינינו רוצים יותר מכך שהילדים שלנו יהיו מאושרים ובריאים. לכן אם אנו מזהים שהילד שלנו מתקשה חברתית ונותר ללא חברים בבית הספר, הלב שלנו פשוט מתרסק: אין הרגשה נוראית וחסרת אונים, כמו ההרגשה של הורה כאשר הילד שלו חווה מצוקה, עצב ובדידות. אנחנו רוצים להגיד לו שזה ישתפר, שבסוף יהיה בסדר, אבל זה לא באמת יעזור. אנחנו לרוב גם לא יכולים לפתור את הבעיה בעצמנו, שהרי התערבות מצידנו בחיי החברה של הילד עשויה בכלל להחריף את המצב.

עם זאת, זה לא אומר שהמצב אבוד; אנו יכולים לעזור לילד למצוא את הכוחות בתוך עצמו, וליהנות מחיי חברה טובים לאין שיעור. שוחחנו עם ישי כצמן, מפתח שיטת "הגיבור שבפנים" להתגברות על קשיים חברתיים, כדי ללמוד מה אנו יכולים לעשות עבור הילדים שלנו במצב מורכבים אלו.

ישי כצמן בהרצאה מול תלמידים. יח"צ,
ישי כצמן בהרצאה מול תלמידים/יח"צ

"קושי חברתי זה לא גזרת הגורל"

ישי כצמן (28) הוא מאמן רב-תחומי מקצועי להעצמת הורים, ילדים ובני נוער. ישי מתמחה בתחום הייחודי מאוד של התמודדות עם בריונות ופתרון בעיות חברתיות אצל ילדים ומתבגרים; ישי מרצה בבתי ספר וארגונים ברחבי הארץ, בפני הורים ותלמידים על התמודדות עם בריונות, פיתוח מיומנויות חברתיות וחיזוק הביטחון עצמי וכן במשך שלוש שנים שימש בתור מדריך למוגנות חברתית בבית ספר יסודי. בחמש שנים האחרונות, כצמן מאמן בקליניקות שלו ילדים הזקוקים לחיזוק הביטחון והדימוי העצמי, וכן מספק הכוונה בנושא כישורים חברתיים; בנוסף, ישי הינו מאסטר NLP עם תעודת התמחות ייחודית בילדים ונוער, מאמן מנטלי, מאמן כושר, ובעל הכשרות רבות בתחומים משיקים נוספים להעצמת ילדים.

"אני הגעתי לנושא בעקבות הסיפור האישי שלי", אומר ישי. "כבר מגיל צעיר הייתי ילד מאוד רגיש, ומאז שאני זוכר עצמי, חווית החיים שלי פשוט הייתה 'מצב צבירה של סבל'. בתקופת בית הספר היסודי שלי בלוד, ילדים היו מציקים לי ללא הפסקה, מקללים אותי, מרביצים לי, צוחקים עלי והייתי מסתובב הרבה לבד בהפסקות. כתוצאה מכך, המצב החמיר וכשהגעתי לחטיבת הביניים, אני זוכר את עצמי יושב בסוף של הכיתה עם פוני ארוך על הפנים ונחבא אל הכלים. הייתי הילד הכי שקט בכיתה לא מוציא מילה מהפה; כל כך מפחד 'ממה שאחרים יגידו'; בנוסף, בשלב זה הבריונות כלפי רק התגברה יותר מצד ילדים כוחניים. בסופו של דבר, כשהגעתי לתיכון, אמרתי לעצמי 'זהו נמאס לי!' השקעתי המון אנרגיות בחדר כושר, עליתי מעל עשרים קילו של שרירים, לבשתי מעיל עור שחור ואף ענדתי שרשרת עם מגן דוד גדול ומנצנץ על הצוואר, והמצב החברתי שלי השתפר דרסטית.

"עם זאת, בסתר פניתי לאלכוהול כדי להרגיש משוחרר. הייתי שותה בבקרים לפני בית הספר כדי לקבל ביטחון ובסופי שבוע כשיוצאים עם חברים. בבית הייתי מוציא את התסכול שלי על ההורים, ונוצרה בחיים שלי סביבה רְווּיָת מתחים. כשהגעתי לטירונות, הייתי בסביבה חברתית חדשה שלא הכירה את 'התדמית' שלי, והרגשתי שהעולם הפנימי שלי, אותו הדחקתי כמה שנים, פתאום 'צף' בחזרה החוצה. לכן סבלתי מחרדות עד כדי התפתחות כאבים פסיכוסומטיים בגוף בגלל הלחץ הנפשי, ולכן לצערי, גם הייתי צריך להפסיק להתאמן.

"לאורך תקופת ההתבגרות שלי, הרגשתי תמיד שחוויות הילדות שלי השפיעו עלי מאוד לרעה לאורך שנים, והרגשתי שנגזר עלי להיות חסר ביטחון. המפנה הגיע באמצע השירות הצבאי שלי: נחשפתי לעולמות הרוחניות והתפתחות הנפש, והתחלתי לצמוח מבפנים. אט אט חלחלה בי ההבנה, שכמו שאימנתי את השרירים הפיזיים שלי ובניתי אותם דרך תכנית אימון מסודרת, כך אפשר גם לאמן ולבנות ביטחון עצמי וליצור קשרים חברתיים. התחלתי להציב סימני שאלה על דברים שחשבתי שהם אמיתות מוחלטות, שהנחתי שלא אוכל לשנות לעולם. ככל שהעמקתי במסע שלי, גיליתי שאופי זה לא גורל, וניתן לשנות היבטים באישיות שלנו אם נבחר בכך".

מה אתה עושה עם הילדים שבהם אתה מטפל?

ישי: "לאחר שאני משוחח עם ההורים, אני נפגש עם הילד בקליניקה שלי בנס ציונה או ברמת גן. מדובר בילדים מגיל 5 ואפילו עד לגיל 18. לרוב ההורים מספרים שהילד שלהם, לא משתלב, בודד, 'מרגיש לא שייך', מציקים לו וכדומה. אחרי שאני מקבל את המידע והצגת הבעיה מן ההורים, אני רוצה לשמוע את הבעיה מן הצד של הילד עצמו והוא מגיע אלי למפגש היכרות ואבחון.

"בשלב הראשון, אנו מכירים האחד את השני ויוצרים חיבור ואמון. אני מספר לילד על עצמי, ומציג את עצמי כמאמן ולא כמטפל, היות ומן המונח טיפול משתמע שיש לילד בעיה וזה עלול להרתיע, אולם, המסר שלי הוא שאין שום דבר לא בסדר בילד, אלא שלכל ילד יש פוטנציאל נפלא שרוצה לבוא לידי ביטוי ולכן הוא צריך מאמן; כמו שגם לקבוצת הכדורגל מס' 1 בעולם, עדיין יש לה שאיפה להמשיך להשתפר ולהתקדם, ולכן יש לה מאמן מקצועי, כך גם יש מאמן להצלחה לילדים, שעוזר לילד לשפר את מה שחשוב לו, למשל במובן החברתי.

"בשלב השני, אנחנו מנתחים ביחד מה הקושי של הילד, ומגדירים מצב רצוי חלופי; המטרה של התהליך, היא להגיע למה שאני מכנה "התמונה המנצחת": למשל, ילד שמקללים אותו הרבה בהפסקות או מציקים לו? היעד שלנו יהיה לרוב פשוט שהמצב הזה לא יימשך על ידי כך שהילד יפעל באסרטיביות, ברוגע או באופן הייחודי שיגרום לילדים להפסיק להתנכל אליו; אפשר להגדיר למשל כיעד שהילד ירכוש שלושה-ארבעה חברים חדשים; כל ילד והיעד שלו, קרי התמונה המנצחת שמתאימה למצב שלו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
הקליניקה של ישי כצמן. יח"צ,
הקליניקה של ישי כצמן/יח"צ

"בשלב השלישי, אנחנו מתאימים לילד כלים פרקטיים שפיתחתי שיעזרו לו להשיג את המטרות שלו; מדובר בכלים מעולמות ה-NLP, מיינדפולנס, קואוצ'ינג, פיתוח אסטרטגיה וכישורים חברתיים, פסיכולוגיה, רוח ועוד. כל ילד עם הבעיות שלו והרצונות שלו וכדומה. הדגש העיקרי הוא שמדובר בכלים שהילד באמת יעשה בהם שימוש בחיי היומיום: אנחנו מחליטים יחד על משימות שהוא מקבל להמשך השבוע, ומודדים את ההתקדמות כל מפגש, ולא סתם נתקעים ברמת של 'דיבורים באוויר'. אנו יוצקים ביטחון עצמי בילד, עמוד שדרה חזק, הבנה מלאה של איך לפעול בזירה החברתית, ומשלימים את מה שחסר לו כדי להגיע למצב הרצוי. בשלב הרביעי, אחרי שראינו שהילד הגיע למטרות שהצבנו לעצמנו, אני משקף לילד את ההישגים שלו, וממחיש ומזכיר לו שהוא עשה זאת, בזכות הכלים הפרקטיים שהשתמש לאורך המפגשים, שיוכלו להמשיך לשרת אותו מעתה ואילך לכל החיים, כדי להמשיך לשכפל עוד ההצלחות גם בתחומים נוספים. הילד מזהה את 'הגיבור שבתוכו', כלומר החלק 'הגדול' בתוכו שמאמין בעצמו ומסוגל להתגבר על כל קושי, ולהתמודד בהצלחה עם סיטואציות חברתיות מורכבות שכאלו גם בעתיד.

ישי כצמן. יח"צ,
ישי כצמן/יח"צ

"המטרה היא להפוך את הילד לעצמאי, בעל תחושת מסוגלות עצמית וביטחון איתן ביכולות שלו. התהליך שאני עובר ביחד עם הילדים הוא יעיל ונחשב לקצר-מועד: תוך שלושה עד ארבעה חודשים, שיטת הגיבור שבפנים מאפשרת להשיג את המטרות המוגדרות, והילדים חווים שינוי רדיקלי באיכות החיים שלהם. בחמש השנים האחרונות, ליוויתי באופן אישי כבר למעלה מ-120 ילדים להצלחה באמצעות השיטה".

האם התמודדות עם בריונות ובעיות חברתיות שונה בתקופה הזאת?

"בעידן הרשתות החברתיות יש הרבה יותר בריונות", אומר ישי. "יש הרבה לחץ מן הימים שבהם אני גדלתי למשל: בעבר, אם היו מציקים לילד בבית הספר, אז לפחות כשהוא היה מסיים את שעות בית הספר, הוא היה הולך הביתה ומרגיש מוגן. כיום, הוא חשוף להצקות והקנטות דרך הסמארטפון שלו בוואצאפ, בטיקטוק, אינסטגרם וכדומה.

"מעבר לכך, בעידן המידע הכל מהיר יותר, לחוץ יותר. הלחצים החברתיים שיש על ילדים הם משפיעים מאוד, להשיג אישור חברתי דרך לייקים ועוקבים, להתבלט, וכדומה. כל האווירה הזאת יוצרת מתחים שגורמים לילדים להתנהג בקיצוניות: חלק הופכים בריונות, חלק מפתחים הפרעות חרדה, חלק מסתגרים מול מסכים ומפחדים מן העולם הפיזי. זו תקופה מורכבת להיות בה ילד. עם זאת, יש המון מה לעשות: ילדים שפונים להתנהגות בריונית, פונים גם כן מאותן סיבות של מצוקה וחוסר. אני מלמד את הילדים שאני מלווה לצאת מן התחושה הזאת של חוסר אונים מול בריונות, איך להגיב בצורה נכונה ולהרגיש בטוח בעצמם. עבודה על עולמו הפנימי של הילד משיגה פלאים, ומאפשרת לו ליהנות מן הילדות כמו שכל ילד צריך".

לפרטים ולקריאה נוספת, ניתן להיכנס לאתר הבית של ישי כצמן. אפשר לעיין גם באינסטגרם של כצמן, ביוטיוב או בעמוד הפייסבוק או הפייסבוק האישי כדי לקרוא ביקורות, לקבל טיפים יעילים וכדומה. ליצירת קשר בטלפון חייגו 0507529298.


אספנו מספר ביקורות מעמוד הפייסבוק העסקי והאתר של ישי, להתרשמות:

ישי כצמן - ביקורות. יח"צ,
ישי כצמן - ביקורות/יח"צ
בשיתוף ישי כצמן
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully