וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהרחוב לבית חם: הכירו את עמותת "שבתות וחגים לנוער"

בשיתוף שבתות וחגים לנוער

עודכן לאחרונה: 14.10.2021 / 10:10

בעוד שבני הנוער שלנו ישנו הלילה במיטה חמה ונעימה, היו כאלה שמצאו את עצמם נאבקים על חייהם ברחוב. אלי שפורקר הקים יחד עם תורמים וחברים בית חם עבור בני הנוער שלא נמצא עבורם שום פתרון אחר. הוא קורא לכל מי שידו משגת, לקחת חלק בפעילות החשובה של העמותה

שבתות וחגים לנוער. יח"צ,
שבתות וחגים לנוער/יח"צ

את עמותת שבתות וחגים לנוער, הקים אלי שפורקר בשל צורך שזיהה בשטח. "הייתי פעיל עם נוער בעיר וראיתי שיש עמותות שנותנות להם מענה, אבל לא בסופי שבוע ובחגים", הוא מספר. "בהתחלה אני ועוד כמה חברים היינו מביאים אותם אלינו הביתה, אבל עם הזמן הבנו שיש המון בני נוער שזקוקים לנו, ולא יכולנו לארח את כולם".

ההבנה הזו הובילה את שפורקר לפנות לרבי מלובביץ', שהציע לו לפתוח בית חם לבני נוער. "לא ידעתי איך אני הולך לעשות את זה", אומר שפורקר. "לא היה לי כסף ולא היה קל, אבל הבנתי שזה הייעוד שלי בחיים והחלטתי לא לוותר". בנקודה זו, החליט שפורקר לבנות מעין תוכנית עבודה, אותה הוא הציג לחברים טובים ששמחו לקחת בה חלק. "הם החליטו שהם הולכים להיות שותפים שלי בעניין הזה, וככה הקמנו את הבית", הוא מספר. "יש לי ידידה טובה בשם אושרת כרדי, שלוקחת חלק משמעותי בבית עד היום. מתוך הנתינה שלה קורים ניסים ונפלאות".

שבתות וחגים לנוער. יח"צ,
שבתות וחגים לנוער/יח"צ

לא רק בשבתות וחגים

זמן קצר לאחר הקמת הבית, הבין שפורקר שהצורך של בני הנוער לא מתחיל ונעצר בסופי השבוע. "קלטתי שיש עוד ימים שבהם בני הנוער מסתובבים ברחובות בלי מענה, כמו למשל בחמישי בלילה", הוא מספר, "אז החלטנו לפתוח בהדרגה גם בימי חמישי, משעות הערב ועד לשעות הקטנות של הלילה".

בעיצומה של מגיפת הקורונה, שפורקר נוכח לגלות שקיימים גם לא מעט בני נוער שישנים בדירות נטושות ובחדרי מדרגות - רובם נערות צעירות. "ראינו בנות שההורים הסירו מהן אחריות כי הן החליטו למרוד, לצאת בשאלה, או שמדובר בבנות שעברו אונס ברחוב ואפילו בבית", הוא מסביר. "הן הלכו עם כל מיני גברים בשביל לשרוד, אז החלטנו לשכור עבורן דירה באמצעות התגייסות של אנשים טובים".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

נתינה כערך עליון

בדירה ששכרה העמותה מתגוררות כיום חמש בנות. "בגדול הן מקבלות מאיתנו הכל - אוכל, מיטה חמה ועובדת סוציאלית שמלווה אותן בהתנדבות", אומר שפורקר. עם זאת, הוא מדגיש כי אחד מהתנאים של העמותה הוא שהנערות יקחו חלק בפעולות בסיסיות בדירה, כמו למשל הכנת אוכל והשתתפות חלקית בהוצאות. "חשוב לנו שתהיה נתינה ולא רק קבלה, וגם להכין אותן לחיים האמיתיים", הוא מסביר. "זה מדהים לראות שעל אף המצוקה שלהן, הן מצליחות לצאת מעצמן ולתת, אפילו קצת, וזה כבר מוביל אותן למקום טוב יותר".

כאשר שפורקר מדבר על נושא הנתינה, ניכר כי מדובר באחד האלמנטים המרכזיים שהעמותה מיישמת. מסיבה זו, בני הנוער לוקחים חלק במשימות כמו שיפוץ הבית, ואף בנו בעצמם את אתר האינטרנט של העמותה. באמצעות חדרי המוזיקה שהמשפחה של ברקאי שור (החייל שנספה בצוק איתן) ורשת 'כלי זמר' סייעו לעמותה לפתוח, בני הנוער גם הקימו להקות, וכיום הם מופיעים בחינם באירועים של אנשים שידם אינה משגת. "אנחנו לא רוצים רק לעזור לבני הנוער נקודתית, אלא גם להעביר אותם תהליך", אומר שפורקר.

שבתות וחגים לנוער. יח"צ,
שבתות וחגים לנוער/יח"צ

"פתחתי מקום שלא דומה למקומות אחרים"

כיום, הבית של עמותת שבתות וחגים לנוער פתוח על בסיס יומיומי. בעוד שסופי השבוע שמורים לבני הנוער שמסתובבים ברחובות, בשאר ימי השבוע נותן הבית מענה לקבוצות NA, שמורכבות מצעירים שמכורים לסמים ולאלכוהול. "אחד מהמוטואים של העמותה הוא לא לחפש אשמים, אלא לקחת אחריות ולחפש את הטוב בכל אחד", מסביר שפורקר. "אני לא מבזבז את הזמן על שליליות, וחשוב לי להעביר את זה הלאה לבני הנוער. הבית החם מזכיר מאוד את דרך הטיפול של הסדרה החדשה 'עלומים' בערוץ 11 - אנחנו מחפשים את הטוב בכל אחד ומאירים אותו".

על אף שעם הזמן, הצליח שפורקר לגייס תומכים נוספים כמו עמותת "דרימר", עמותת "אל נתיב האור" ועוד על מנת לתמוך בפעילות העמותה, הביקוש בשטח רק הלך וגבר, עניין אשר אילץ אותו בין היתר לשכור דירות ולעמוד בתשלומי ארנונה, מים, חשמל ועוד. הפניות למוסדות המדינה לא הסתייעו, ועל אף שהרווחה מעורבת בעניין, הביקוש הגדול הוביל לכך שהרבה מבני הנוער נותרו ללא מענה.

"יש מקומות של הרווחה שנותנים מענה, אבל הוא לא מתקבל במהירות, ובינתיים הם בחוץ - ישנים על ספסלים, ברחובות", הוא אומר. "יש מצבים שהם מתקבלים למקום אבל עושים משהו לא תקין, אפילו משהו ממש קטן - ומיד מעיפים אותם, בלי התראה מוקדמת. זה קורה המון. בגלל זה אני שם. פתחתי מקום שלא דומה למקומות אחרים. המטרה שלי הייתה דווקא להיות במקומות וברגעים שאין בהם מענה, לטווחים קצרים בעיקר, אבל כשעולה הצורך - גם לטווח ארוך".

"הכל נעשה בהתנדבות. זו השליחות שלי"

ניכר כי הנושא הבוער והחשוב ביותר לשפורקר כרגע, הוא לייצב את העמותה באמצעות הכנסה קבועה. "המטרה הבאה שלנו, והיא ממש הכרחית, היא לקנות או לשכור דירה שתשמש כמעין מקלט חירום לנערים ונערות, לתקופות קצרות", הוא אומר. "אני לא מקבל כסף מהעמותה, הכל נעשה בהתנדבות. זו השליחות שלי. כבר זכינו לחתן בני נוער ומדריכים שמתנדבים אצלנו, ויש נערים שכבר הקימו משפחה ומזמינים אותנו לאירועים שלהם. כדי להמשיך, אנחנו חייבים את היציבות הזו. זה עניין קריטי".

שבתות וחגים לנוער. יח"צ,
שבתות וחגים לנוער/יח"צ

עמותת שבתות וחגים לנוער

כתובת: יואל משה סלומון 21 ירושלים

טלפון: 02-5001121

אתר

פייסבוק

בשיתוף שבתות וחגים לנוער
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully