וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עייפים, כאובים וחסרי אנרגיה? יש סיכוי טוב שאתם סובלים מ-ש.ג.ל.מ

בשיתוף מיכל ימין - ש.ג.ל.מ

עודכן לאחרונה: 13.10.2021 / 10:46

אם גם אתם מוצאים את עצמכם מתקשים להתרכז במשימות יומיומיות, סובלים מכאבים כרוניים וממחסור באנרגיה ואף חשים בדכדוך או בחרדה - רוב הסיכויים שאתם סובלים משעון גוף לא מכוון. מיכל ימין, מרצה בתחום, מסבירה מה הבעיה וכיצד ניתן לפתור אותה

ש.ג.ל.מ. יח"צ,
ש.ג.ל.מ/יח"צ

בדומה לאנשים רבים אחרים, גם מיכל ימין הייתה מתעוררת בכל בוקר עם כאבי ראש ותחושה של תשישות, עד שבשלב מסוים החליפה מקצוע והתחילה לעבוד בשעות הלילה. "פתאום שמתי לב שיותר נוח לי, שאני נושמת יותר טוב, שיש לי יותר חמצן", היא מספרת. "עבדתי בחלוקת לחמניות, ויום אחד יצאתי מהאוטו וראיתי מעין ערפל ורדרד בין הבניינים, באמצע הלילה. הסתכלתי סביבי - הכל היה חשוך ורק החלק שמולי היה מואר בצבע, והבנתי שאני רואה משהו חריג. זה ארך רק כמה דקות או שניות, אבל באותו רגע, הבנתי שהגוף שלי לא מכוון ושזו הסיבה שאני חולה - וכמוני גם אנשים אחרים. זה קרה לפני בערך 7 שנים, ומאז אני נלחמת להפיץ את הבשורה לכולם".

צבירת עייפות כבר מגיל הינקות

על מנת להסביר מה זה בדיוק שעון גוף לא מכוון, ימין מעודדת את הקוראים לדמיין שעון על הקיר. "דמיינו שהשעון מכוון לשעה 7 בבוקר, ומסביב לאותו שעון, ציירו קבוצות של אנשים - כל קבוצה בשעה אחרת. מי שהגוף שלו מכוון לשעה 7 בבוקר - יתעורר בשעה הזו נמרץ וערני. ככל ששעון הגוף רחוק יותר מהשעה הזו, ככה נתעורר עייפים יותר", היא מסבירה. "זה אומר שלכל אורך השנים, מינקות בעצם, הגוף מתחיל לצבור עייפות, וככל שעובר הזמן - אנחנו נעשים כאובים, חולים ועצבניים. זה מוכח מחקרית - החוקרים האמריקאים שגילו את עיקרון ה-ש.ג.ל.מ זכו בפרס נובל לרפואה בשנת 2017, ואני יודעת לקשר בין התופעה לבין מחלות כמו דיכאון, אלצהיימר ועייפות כרונית. בגרמניה אפילו מצאו קשר בין זה לבין מחלת הסרטן. כל הדברים הללו נוצרים כיוון שאנחנו ישנים - או לא ישנים - בזמן המתאים לגוף. אפילו רמת הקשב שלנו נקבעת לפי מיקום שעון הגוף ביחס לבוקר".

מיכל ימין. טלי עמרם,
מיכל ימין/טלי עמרם

כשימין מדברת על כך שאנו צוברים עייפות עוד מינקות - היא אומרת זאת מניסיון. כאשת מקצוע שעובדת בין היתר גם בגן ילדים, היא רואה את העייפות הזאת על בסיס יומיומי. "יש איזו מיסקונספציה ששנת לילה היא השינה הטובה ביותר - אבל זה לא נכון", היא אומרת. "צריך להבין ששעון הגוף לא משתנה לעולם. אם התינוק עייף ב-11 בבוקר, אז הוא יהיה עייף בשעה הזו במשך כל חייו, וכשהגוף עייף - גם המוח עייף, והשילוב הזה מביא עלינו לא מעט בעיות בריאותיות. הבעיה העיקרית היא שכ-80% מהאוכלוסייה סובלת מהתופעה הזו. כלומר שעון הגוף של רובנו לא מכוון לבוקר, ולכן אנחנו סובלים כל כך".

לא רק עייפות

לפי ימין, שעון הגוף הביולוגי שלנו לא רק אחראי לשעות השינה האידיאליות עבורנו, אלא גם משחק תפקיד חשוב ומרכזי בכימיה בין בני אדם. "השעון הביולוגי הוא משהו שעובר בגנים וקשור להכל - גם למלחמה ולשלום", היא מסבירה, "ומכאן ההבנה שאין לנו על מה להילחם - כי זה לא ממש משנה. אנחנו חיים בג'ט-לג נצחי ועושים המון דברים מתוך עייפות: אוכלים מתוך עייפות, רבים מתוך עייפות. העולם שלנו לא היה אמור להיראות כך, הכל היה אמור להיות פשוט וקל יותר, וזה יכול להיות ככה אם רק נבין את הבעיה ונטפל בה".

הפתרון

ימין מסבירה כי קיימות שתי דרכים עיקריות להתמודד עם התופעה, ושתיהן מתחילות בבדיקת ש.ג.ל.מ או אקטיגרף במעבדת שינה, אותה ניתן לקבל דרך קופות החולים. "הבדיקה הזו בודקת את איכות השינה שלנו ואת השעה שהגוף שלנו למעשה מכוון אליה", היא אומרת. "אחרי שמבינים מה השעה האידיאלית עבורנו, ניתן לבחור באחת משתי דרכים: לסדר את שעות השינה לפי השעון הביולוגי, או לטוס למקום אחר בעולם, בו שעות הבוקר זהות לשעות הבוקר של הגוף שלנו. בשני במקרים - זו הדרך לבריאות ולאושר".

ש.ג.ל.מ. יח"צ,
ש.ג.ל.מ/יח"צ

"המסר שלי הוא בריאות לכולם בחינם"

כיום, עוסקת ימין במתן הרצאות בתחום, כמו גם בליווי מקצועי של אנשים פרטיים, חברות, בתי ספר ואף בני נוער שנמצאים במצוקה. כששואלים אותה למה חשוב לה כל כך להפיץ את הבשורה הלאה, היא מסבירה כי אחת המטרות העיקריות שלה בחיים, היא שהמידע יהיה ברור ונגיש לכולם. "כולם מבינים שיש איזשהו עניין עם השינה, אבל הם לא מבינים שזה נוגע לכולם ושאנחנו לא אמורים לסבול כמו שאנחנו סובלים. כשהבנתי את נושא ה-ש.ג.ל.מ חשבתי שזו גזירת גורל - אבל זה לא, זו בסך-הכל אי הבנה של הטבע, וחשוב לי שגם אנשים אחרים יבינו את זה", היא אומרת. "בשורה התחתונה, אני אומרת שחולי הוא לא גזירת גורל, וכל אדם יכול להפוך להיות בריא ומאושר. כולנו קיבלנו בריאות ואושר, ואנחנו חולים בגלל שהשעון הביולוגי שלנו לא מכוון. המסר שלי הוא בריאות לכולם בחינם, ואני רוצה לעזור לאנשים להגיע למצב הזה".

מיכל ימין. טלי עמרם,
מיכל ימין/טלי עמרם

מיכל ימין - ש.ג.ל.מ

טלפון/וואטסאפ: 058-680-4988

מייל: shaglamtm@gmail.com

אתר

פייסבוק

בשיתוף מיכל ימין - ש.ג.ל.מ
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully