וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לתכנן את החלום - מבנייה פרטית דרך שימור מבנים ועד התחדשות עירונית

בשיתוף מאייר אדריכלים

עודכן לאחרונה: 1.9.2021 / 14:18

מאייר אדריכלים הוא משרד בוטיק חיפאי ותיק, לתכנון אדריכלי של פרויקטים יזמיים ופרטיים עם סגנון מיוחד וליווי אישי, לאורך כל הדרך

מאייר. יח"צ,
חורב פינת גת/ אדריכלית אחראית במשרד - יעל גניגר/יח"צ

האדריכל אריה מאייר, יליד חיפה ובוגר הפקולטה לאדריכלות ובינוי ערים בטכניון, הקים לפני שלושים שנה את המשרד העוסק במגוון רחב של תחומים באדריכלות: בניה פרטית, בניה רוויה, בינוי ערים, משרדים - והי-טק, מסחר, מבניה ציבור, ועוד. היתרון המרכזי של המשרד, בנוסף להיותו מקצועי ובעל ותק וניסיון, הוא היותו משרד בוטיק המעניק ליווי ללקוח בכל שלב בדרך.

"בניגוד למשרדים ענקיים, חשוב לי באופן אישי להיות מעורב בכל פרט תכנוני, להכיר כל לקוח ולבנות את הפרוגרמה הנכונה עבורו בכל פרויקט. אני סומך על העובדים, מפרגן ומקפיד לתת להם עצמאות ויחד עם זאת, חשוב לי לראות, לדעת ולפקח על העבודה וצוות המשרד שמונה בדרך כלל 6-10 עובדים" מספר האדריכל אריה מאייר שמדגיש שדרך פעולה זו מאפשרת לו להיות בלב כל פרויקט, ובכך לשמור על רמה וההקפדה התכנונית שחשובה לו ולצוות.

דרך מקצועית ענפה שהתחילה כבר בגיל צעיר

אריה מאייר הוא אדריכל עצמאי שמנהל את משרד הבוטיק המצליח מאייר אדריכלים בצורה כריזמטית, לצד הצניעות והקסם האופייניים לו כל כך. למקצוע האדריכלות הגיע ממש מוקדם: "כשסיימתי כיתה ט' בחטיבת ביניים, היינו צריכים לבחור מגמות לתיכון. כבר אז הרגשתי את המשיכה ללימודי אדריכלות. במקום להמשיך את הלימודים בבית ספר עיוני, נבחנתי והתקבלתי לבית הספר הפרטי שהיה שייך לטכניון בשם 'בסמ"ת' (שכבר לא קיים היום), למגמת אדריכלות. באותה תקופה הבנתי שזה המקצוע שבו אעסוק בבגרותי. את לימודי האדריכלות בטכניון סיימתי בשנת 1989 עם תואר וניסיון של עבודה כשכיר במשרדים שונים. משם קצרה הייתה הדרך לעצמאות".

"אני לא שייך לדור המשך של משפחת אדריכלים, ולא היו לי קשרים או אנשים שהכרתי בתחילת הדרך. באותה תקופה גם לא היו רשתות חברתיות, שאפשרו שיווק משמעותי, כמו שיש היום. את דרכי התחלתי עם תכנון בתים פרטיים ווילות באזור חיפה, וכך התגלגלתי מפרויקט אחד לשני, מפה לאוזן, עם השנים הצטרפה אלי אנליה מאייר".

מאייר. יח"צ,
חורב 39 - פרויקט שקיבל פרס 'הבניין היפה בחיפה'/יח"צ

התמודדות עם טופוגרפיה מורכבת ותכנון מעבר לים

כאמור, דרכו המקצועית של האדריכל מאייר שהתחילה בתכנון בתים פרטיים, המשיכה עם תכנון בתים משותפים, בנייה רוויה ומבני תעשייה ומשרדים. למרות שתכנן פרויקטים בכל הארץ, חלק נכבד התרכזו בעיר חיפה. האדריכלות בחיפה מתמודדת עם צפיפות של שכונות ישנות וטופוגרפיה מורכבת, מעצם הצורך לתכנן בניה על צלע ההר. מצב זה דרש מציאת פתרונות מורכבים לאורך השנים, והביא להתמקצעות והתמחות בבניה זו, החל מתכנון המבנה המורכב, כולל החניה ופיתוח הסביבה כולה.

עם השנים המשיכו הפרויקטים לזרום, והמשרד גדל והרחיב את תחום התכנון גם לשכונות שלמות בישובים קהילתיים ומבני תעשייה והיי-טק, גם במרכז ובדרום. מאייר מספר גם כיצד התחיל המשרד לתכנן ולבנות גם מעבר לים: "בשנות ה-2000 התחיל טרנד של יזמים שבנו באירופה, עם דגש על רומניה ובולגריה. נדרשנו להצטרף ולתכנן פרויקטים גם במדינות מזרח אירופה, שם תכננו בעיקר מבני מגורים בבנייה רוויה ומבני משרדים ומסחר".

מאייר. יח"צ,
ביכורים 1-3 מרכז הכרמל/יח"צ

תחומי תכנון ותשוקה למקצוע

אדריכלות היא מקצוע המשלב אומנות, יצירה ותשוקה - עם תחומים סוציאליים חברתיים, וגם תחומים הנוגעים בגלובליזציה ועתיד העולם שלנו. אנחנו האדריכלים מוצאים את עצמנו לרוב מתוסכלים מהקונפליקט בו אנחנו נמצאים, כאשר נאלצים לתמרן בין דרישות היזם, לבין המציאות, הדיירים, הרשויות, ומה שאנחנו מאמינים בו. נדרש ידע וניסיון רב, אכפתיות רבה והמון כישרון, כדי להצליח להביא לידי ביטוי את הכל ולמצוא את הדרך לתפור את כל החליפה הזו, היצירה הזו, הנקראת בניין, שתתאים לכל הגורמים. אין ספק, שאדריכלות היא מקצוע מורכב: "אנחנו נותנים את הנשמה בכל אחד מהפרויקטים שלנו, עובדים בחריצות ובהשקעה שלא ניתנת לתיאור. אחוז הסיפוק הקטן בסוף הוא שממלא את ליבנו".

כיום עוסק המשרד בבינוי ערים, בניה מסחרית, בנייה רוויה, מתמחה בתמ"א 38 ובפרויקטים של פינוי בינוי בהתחדשות עירונית בעיקר, תוך עירוב שימושים. "כך, על ידי הריסה של שיכונים היסטוריים שאפיינו את שנות ה-50/60, ובניה של בתים חדשים בבניה רוויה, ניתן לייצר התחדשות עירונית, תוך הקפדה על שטחים ציבוריים ירוקים, תכנון עירוני מוקפד ותרומה לאזרחים והתושבים", מסביר מאייר. "זאת בנוסף לתכנון בתי מגורים פרטיים ברמה גבוהה, תכנון שכונות בהיקף של מאות יחידות דיור, עיצוב מבני תעשייה ומשרדים רחבי היקף, תכנון מבנים רבי קומות, ובניה ציבורית של מבני חינוך".

מאייר. יח"צ,
גן נדיר- התחדשות עירונית, ט.כרמל - אדריכלית אחראית במשרד - יעל גניגר/יח"צ

כלי עבודה תכנוניים

לפני כ-14 שנה, המשרד החל לעבוד עם תוכנת 'רוויט' והפך לאחד המשרדים המובילים בארץ בעבודה עם הכלי החשוב הזה. לדברי מאייר, בעזרת התוכנה ניתן לבנות מודל תלת ממדי, דרכו מוציאים בסופו של דבר את כל הנדרש, כדוגמת תוכניות לעיון, תוכניות להיתר ותוכניות עבודה. התוכנה מאפשרת הסתכלות על הפרויקט בכמה מישורים בו זמנית, וכך ניתן לקחת כל אלמנט שמשפיע על התכנון, בחשבון, כפי שהוא מסביר: "בין אם בפן הטכני או בפן העיצובי, הבניה בתלת ממד ויצירת הדמיות, משמשת כלי תכנוני עבורנו, ולכן אנו מקפידים להכין את ההדמיות במשרד".

אומנות השימור

לדבריו של מאייר, חלק מהעבודה בשנים האחרונות כוללת שימור מבנים, תחום בו התאהב מהרגע שקיבל לידיו את הבניין הראשון לשימור. "שימור מבנים הוא נושא שקרוב לליבנו. זוהי עבודה מתגמלת לנשמה. בחיפה ובתל אביב בעיקר, יש המון בתים שנבנו בשנות ה-30 של המאה שעברה בסגנון הבינלאומי האירופאי (באוהאוס), שהיה אופייני לשנים של טרום הקמת המדינה, ומבנים מתקופות נוספות אשר הינם בעלי ערכים לשימור. מדובר בבתים ישנים שהעירייה מחליטה לשמר, או במבנים היסטוריים חשובים שנמצאים במיקום אסטרטגי. התכנון שומר על הצביון הקיים של ערכים היסטוריים אדריכליים, בשילוב חדשנות, וזה מקסים בעיניי".

מאייר. יח"צ,
בניין לשימור - מוריה 35 אדריכלית אחראית במשרד – יעל גניגר/יח"צ

"אחד מקווי הדמיון בין אדריכלים ואומנים הוא הבגרות המקצועית שמגיעה בגיל מאוחר יותר, ושינוי סגנון שקורה עם הזמן", מתאר מאייר את סגנון התכנון והעיצוב המאפיינים אותו ומסביר: "האדריכלות שביצעתי בשנות ה-80 שונה מהקו האדריכלי והעיצוב שאני מתווה היום, בדומה לתמורות והשינויים הקורים בתחומים אחרים. הסגנון משתנה ומושפע מסגנון החיים ומהדינאמיות שלהם. אני אוהב להכניס יסודות של סגנון בינלאומי, המאפיין את האדריכלות האירופית מעל מאה שנה, סגנון שמשליך על הבנייה העכשווית. עקרונות תכנוניים אשר שמים בחשיבות את הקומפוזיציה הכללית של מסת הבניין, עיצוב ללא 'קישוט' הבניין, אלא יצירת אומנות המורכבת מאלמנטים בעלי משמעות וייעוד, שצורתם תורמת לנראות הבניין.

כך גם לגבי קווים אופקיים הפוגשים קו אנכי ולכל אחד מהם משמעות בתפקודו בבניין - חלונות ומרפסות אופקיים רציפים המקיפים את הבניין , חלונות אנכיים המסמלים אזור לתנועה וורטיקלית בבניין, שימוש בהצללות, פרטי פרזול עדינים מיוחדים, מינימליזם של שימוש בחומרי גמר ועוד אלמנטים המאפיינים בעיקר את הסגנון הארצישראלי".

המשרד ממוקם בקומת הפנטהאוז בבניין משרדים על קצה הכרמל. אם תזכו לבקר במשרד המקסים של 'מאייר אדריכלים', תוכלו ליהנות מתצפית מרהיבה של 360 לעיר חיפה.

כתובת: רחוב טשרניחובסקי 37 א, חיפה.

טלפון: 048-8381736

https://www.maierarc.com/

עמוד הפייסבוק ועמוד האינסטגרם

בשיתוף מאייר אדריכלים
  • עוד באותו נושא:
  • אדריכלות
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully