וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליבנה שואף רונן - מחדשת לכם את הבית

בשיתוף ליבנה שואף רונן

עודכן לאחרונה: 7.6.2021 / 16:54

שניים מהנושאים הלוהטים בענף הנדל''ן הינם שימור מבנים היסטוריים והתחדשות עירונית. הזמנו לאולפן את האדריכלית ליבנה שואף רונן, בעלת המשרד שואף רונן אדריכלים, כדי לשמוע ממנה על התכנון והביצוע של הפרויקטים

ליבנה שואף רונן, אדריכלית/אולפן הנבחרים

אין ספק כי שלב התכנון בפרויקטים עליו אמון האדריכל המבצע, חשוב מאוד להצלחתם. מי שתוכל לעזור לנו בנושא זה היא האדריכלית, ליבנה שואף רונן שהצטרפה אלינו לראיון מעניין באולפן.

מהו הרקע שלך בתחום האדריכלות?

"אני אדריכלית בוגרת המחלקה לאדריכלות בבצלאל. בנוסף התמחיתי בשימור מבנים ואתרים באיטליה ובבלגיה".

מהי לדעתך הייחודיות שלך כאדריכלית?

"כשהחלטתי להתמחות בשימור מבנים וזכיתי במלגת לימודים מטעם ממשלת איטליה, היו מעט מאוד אדריכלים שעסקו בנושא השימור בארץ. בעולם זו כבר הייתה התמחות מוכרת וחשובה...כיום אני עוסקת בשימור מבנים כחלק מפיתוח עירוני עם דגש על מתחמים של התחדשות עירונית. במקרים רבים המקומות בהם מבקשים לעשות התחדשות עירונית הם מקומות בהם יש מתחמים ומבנים היסטוריים. בכדי שהפיתוח יהיה מאוזן עם ראיה רחבה ויאפשר שילוב מיטבי של ישן וחדש, נדרשת יכולת של ניתוח וקריאת הקיים וההתפתחות ההיסטורית של המקום יחד עם היכולת לתכנן את העתיד והפיתוח. שילוב שכבת השימור בפיתוח מגוונת ומעשירה את הסביבה ומעלה את איכות מרחב החיים שזה מה שאנו כאנשים, מעדיפים. זו למעשה ההתמחות שלי".

מהו שימור מבנים?

"מבנה לשימור הוא מבנה שנמצא שיש בו ערך כגון סיפור היסטורי, ייחוד אדריכלי, דמות חשובה שהתגוררה בו וכו'. הבעיה עם המבנים האלו שהם מתבלים, שימור מבנים בשפה הכי פשוטה הוא למעשה האטת הבליה. לפעמים נדרשים אמצעים דראסטיים שכוללים התערבות בשיקום קירות ואלמנטים אדריכליים, שיקום והשמשה מחדש ולעיתים מתקבלת החלטה שעושים ייצוב בלבד ונותנים לזמן ולפגעי מזג האוויר לעשות את שלהם, אך בפיקוח".

מה כולל תהליך שימור של מבנה או אתר?

"דבר ראשון חשוב להבין ולדעת מה מטרת הליך השימור מאחר שלמטרה תהיה השפעה רבה על מה ועל האופן בו יעשה השימור. בשלב השני לומדים ומכירים את האתר, לרוב אנו עושים זאת באמצעות מסמך הקרוי תיק תיעוד. לאחר שני השלבים הראשונים מתחיל הליך התכנון. התכנון לוקח בחשבון את כלל מרכיבי האתר. אנחנו מתכננים מתוך כבוד למה שקיים, לא מוחקים הכול ומתחילים מאפס. מצד שני מביטים קדימה, במגמה לשלב את האתר עם פיתוח מודרני. המטרה היא לשמור על האותנטיות של המבנה לשימור ובו זמנית להתאימו לצרכים שלנו כיום. לדוגמא במבנים היסטוריים אין מערכות כגון תקשורת, מיזוג אויר וכו', לכל אלו צריך לתת מענה בשלב התכנון. השלב הבא הוא ביצוע בו יש הקפדה על שימוש בחומרים מתאימים, כי שימוש לא נכון עלול להזיק יותר מלהועיל למבנים. חשוב להיעזר באנשי מקצוע מיומנים ובחומרים איכותיים".

מהי חשיבותו של האדריכל בתהליך השימור?

"האדריכל עושה את כל התהליך החל מלימוד המבנה והתיעוד שלו ועד לסיום הביצוע. האדריכל עושה את כל התכנון מרמת התפקוד והתנועה במבנה, דרך שילוב התשתיות ועד לפרטי פרטים של ריצוף, סוג וגוון הטיח, פרטי נגרות, מסגרות ועוד. האדריכל גם צריך להיות מסוגל לעשות התאמות תכנוניות "תוך כדי תנועה" כי במבנים לשימור, גם אחרי לימוד מעמיק, תמיד יש הפתעות ומתגלים דברים חדשים תוך כדי תהליך השימור. לדוגמא כשעבדתי על מבנה בכפר סבא גילינו ציורי קיר מתקופות שונות שלא היה ידוע עליהם והם שולבו בשימור המבנה. כך גם קרה בבית הבאר ברחובות בה התגלו דלתות וחלונות שלא ידענו על קיומם. בהקשר של מבנים לשימור האדריכל הוא כמו רופא. הוא לומד מה "כואב" למבנה, היכן הבעיות והכשלים ותפקידו למצוא פתרונות לכל הדברים האלו. אני מתייחסת למבנים באותו רגש וכבוד כמו לבני אדם. גם מבנים זקוקים לאהבה ושמישהו ישגיח עליהם, ידליק בהם את האור ויפיח בהם חיים".

אילו מבנים ואתרים היסטוריים שימרת במסגרת עבודתך?

"כמובן שאין אפשרות לציין את כל המבנים עליהם עבדתי, אציין כמה מהבולטים שבהם. המבנה שתהליך העבודה עליו היה המורכב ביותר בינתיים הוא בית הכנסת הגדול ברחובות. המורכבות נבעה מכמה דברים: שינויים שחלו במבנה במרוצת השנים מאז שנבנה לפני למעלה ממאה שנה, התאמות שנדרשו כגון הכנסת תאי שירותים ומיזוג, עמידה בתקנים למבני ציבור והמעניין מכולם שהחלטנו שבית הכנסת ימשיך לפעול גם בזמן העבודות תוך שמירה על בטיחות המתפללים. המשמעות היא שתהליך השימור של בית הכנסת היה ארוך מהרגיל. בית הכנסת הוא חלק ממתחם של לב המושבה ההיסטורית של רחובות. השימור שלו הוא חלק מתהליך של התחדשות והחייאת מרכז העיר במסגרתו שומרו בית הכנסת, בית העם ונעשה פיתוח מבוסס שימור של שני הרחובות הראשונים של העיר. מבנה אהוב עלי במיוחד הוא בית כרמלה ואברהם שבת בכפר סבא שבקומת הקרקע שלו התגלו ציורי הקיר אותם הזכרתי קודם. שימור המבנה נעשה ע"י יזם פרטי עם קשר אישי למבנה. כיום פועל במקום קפה לנדוור עם חצר יפהפייה. פרויקטים נוספים הם בית החינוך בנצר סרני שהוא חלק ממתחם היסטורי ייחודי, בית הבאר ברחובות ועוד. ויש כמובן גם מבנים ואתרים שנמצאים בתהליך תכנון ושימור. אני גם מלווה תהליכים של שימור מבנים כיועצת לרשויות מקומיות וארציות".

אתר

08-9150560

בשיתוף ליבנה שואף רונן
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully