וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקשורת מעל ומעבר

בשיתוף ד"ר ליאורה מוס לוי

עודכן לאחרונה: 26.5.2021 / 12:29

מה הקשר בין בעיות אורתודנטיות לנחירות? ולמה הקורונה העלתה למודעות טיפולי שפתיים? לרגל שבוע המודעות להפרעות בתקשורת ראיינו את ד"ר ליאורה מוס לוי, קלינאית תקשורת בכירה, על כל מה שלא ידעתם שאתם חייבים לדעת

ד"ר ליאורה מוס לוי. יח"צ,
ד"ר ליאורה מוס לוי/יח"צ

הפילוסוף ויטגנשטיין אמר: "גבולות השפה הם גבולות עולמי". ד"ר ליאורה מוס לוי, מרחיבה בלי הרף את גבולות עולמם של ילדים, מבוגרים, קשישים ובעלי צרכים מיוחדים. ד"ר מוס לוי, קלינאית תקשורת 25 שנים. משמשת כסגנית ראש החוג להפרעות תקשורת במכללת אחווה, מרצה וחוקרת באקדמיה ובמחקרים קליניים. לוקחת חלק במחקר בין-לאומי בשיתוף עם רופאי אף אוזן גרון מהעולם. בעלת רשת מכוני שמיעה "מרכז קדימה", מטפלת במגוון היבטים של בעיות שפה ושמיעה.

"אני לא מפסיקה לחקור, חשוב לי להוביל ולהיות הכי מעודכנת, לא רק כמרצה כדי שהסטודנטים יכירו את החידושים, אלא כדי לוודא שאין משהו שגילו ולא נתתי למטופל שלי".

רוב הציבור מניח שקלינאית תקשורת מטפלת בגמגום, מה עוד?

"הרבה יותר. תפקידנו לטפל במסירה והעברה של תקשורת ישירה ורציפה. כלומר, היכולת למסור ולהבין את התוכן המילולי. זה כולל שמיעה ודיבור. כולל הבנת שפה, הבעה, אופן מסירת המידע וקליטתו. ובין היתר אופן הדיבור: גמגום, אותיות שורקות, צרידות וכו'. הוותק הרב שצברתי מאפשר לי את הראיה הכוללת על מנת לטפל במגוון רחב של אוכלוסיות".

מה זה טיפול שפתי כולל?

"התחום של קלינאיות תקשורת מתפצל לשני כיוונים, תחום השמיעה ותחום הדיבור והשפה. אני מאמינה בראייה מקיפה. זהו ממשק אחד כשתחום אחד משפיע על משנהו, גורמים שונים יכולים להתבטא בסימפטום זהה. לא חשוב אם זה ילדים או קשישים. המלצתי, להסתכל על האדם, ההסתכלות הרוחבית מאפשרת לבחון את כל המשתנים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

לפי מה בוחרים קלינאית תקשורת?

"לפעמים מזהים קושי, לדוגמה גמגום, לפני שמחליטים לפנות לקלינאית תקשורת לגמגום, רצוי לפנות למומחה בעל קשת התמחויות רחבה, כיוון שיכול להיות קשר בין סימפטום אחד לתופעה אחרת. אם נתמקד רק בסימפטום בו הבחנו אנו עלולים לפספס משהו. קורה שמגיע מטופל בשל בעיה X אבל היא נובעת בכלל מ- Y. הסימפטום יכול להיות רק קצה הקרחון לבעיה".

ד"ר ליאורה מוס לוי. יח"צ,
ד"ר ליאורה מוס לוי/יח"צ

גם מבוגרים מגיעים?

"כל הגילאים. אני יכולה לטפל בתינוק ואחריו במבוגר לאחר אירוע מוחי, קושי שפתי עלול להיגרם מכל מיני סיבות. לעיתים זה משהו שכמעט לא מורגש, עכשיו בעקבות הקורונה יש גידול בפניות כאלה".

למה הקורונה השפיעה?

"הקורונה חידדה או הציפה קשיים. עברנו יותר לטלפון, זום וכשנפגשים ישנה מסכה המקשה על הדיבור. אם קודם מי שדיבר מהר, קצת לא ברור, צרידות ואפילו מבטא, הובן, עכשיו זה יותר קשה דרך מסך או מסכה.

"בקורונה הוצפתי בפניות של קהל חדש. מנהלים, עורכי דין, פסיכולוגים, שופטים, מרצים, מפקדים, אנשי הייטק. כאלה שהעיסוק שלהם מצריך שיח והם מגלים שקשה להבין אותם. הדיבור הוא כלי לשווק את עצמנו, להעביר מסרים, דיבור לא ברור מקשה על בניית קשרים ופוגע בנו עסקית".

אלה לא בעיות אקוטית, למה טיפול?

"חלקם מצליחים בקריירה, מדברים טוב מאוד, אך מבינים שאפשר גם מצוין. לפעמים הבעיה היא באופן העברת המסר. קלינאית תקשורת זה לאו דווקא גמגום, בעיות שפה וכו'. אנחנו חיים בעידן בו אנו שואפים למקסם את הפוטנציאל שלנו זה לא אומר שיש בעיה, אבל שאפשר יותר. שאיפתי להביא למקסימום את היכולת הוורבלית האינדיבידואלית, זה נכון למנכ"ל חברת הייטק כמו לבעל מוגבלות התפתחותית.

"בכירים בתחומים שונים מבינים שאם הדיבור שלהם ישתפר, העברת המסר תהיה מדויקת, יקשיבו להם יותר, זה מקנה בטחון. אלה לא אנשים עם 'בעיה', אבל שיפור יקפיץ אותם.

"לפעמים, פרט קטן כמו צרידות או מבטא הוא אבן נגף שלא העלנו על הדעת. לאחרונה, בכיר במערכת הביטחון, מועמד לתפקיד מבטיח, לא התקבל אליו ולא הבין למה. עד שגילה במקרה שנפסל כיוון שמפקדיו התקשו להבינו בישיבות וחששו שפקודיו יפספסו את הנחיותיו. הוא היה בשוק שזו הסיבה שעצרה אותו, עד אז הוא התקדם יפה, רוב הזמן היה מובן. משהתחלנו לעבוד על כך, הוא הבחין שהוא לא חוזר על דבריו והפגישות נעימות יותר".

איך תחומים כמו אורתודנטיה, נחירות ועוד קשורים?

"בעיות בשרירי הפה או הלשון יכולות לבוא לידי ביטוי למשל בבעיית הגייה, אבל בשנים האחרונות הסתבר שחיזוק הלשון והשפתיים חיוניים גם מטעמים נוספים, למשל אורתודנטיים. יתכן שההיגוי תקין, יש 'רק' בעיה אורתודנטית. לעיתים אחרי שהשקענו ביישור שיניים, כעבור זמן תיתכן רגרסיה, כיוון שהלשון דחפה שוב את השיניים. הפתרון הוא חיזוק תפקודי הפה. זו דוגמה לכך שלפעמים אין סימפטומים או שאנחנו לא משייכים אותם למקור הבעיה ומשקיעים בטיפול לא ממצה".

ד"ר מוס לוי מומחית ומובילה בתחום, כחלק מצוות מחקר בינלאומי, מעורה בתגליות האחרונות, למשל השפעת שרירי הפה והלשון על בעיות של דום שינה או נחירות. "הוכח שהלשון חלשה היא צונחת אחורה לכיוון קנה הנשימה, ועלולה לגורם לנחירות ועד לעצירת נשימה בשינה. לא בהכרח נבחין בקושי שפתי, אבל קריטי לחזק את שרירי הלשון. מחקר חדש הראה שחיזוק אצל קלינאי תקשורת מומחה בתחום, משיג את הפתרון הטוב ביותר להפסקת נחירות או דום שינה, הרבה רופאים עדיין לא מודעים לכך שהפתרון היעיל הוא להפנות לקלינאית".

איך עובד טיפול בזום?

אל הקליניקה של ד"ר מוס לוי, במודיעין, מגיעים מכל הארץ, במקביל עוד טרום הקורונה, היא עורכת טיפולים בזום. והעבירה הרצאות באגודה לקלינאיות תקשורת, ולקלינאיות קופות החולים בזמן הקורונה, כיצד לטפל בזום. "אני ילידת אוסטרליה, שם עובדים כך שנים, חקרתי את נושא הטיפול באון ליין, יש לי מטופלים מכל הארץ, אני מטפלת באנשים גם מצרפת רוסיה ועוד. צברתי ניסיון רב בעבודה דרך הזום. יש מקרים שחשוב להגיע, אבל ברוב המקרים הזום מספיק".

מה שונה בעבודה עם ילדים?

"אני אוהבת לעבוד עם ילדים, חשוב ליצור קשר עם הילד כדי שיהיה מוכן להתאמץ. הוא אמור לעשות את הדבר שהכי קשה לו, אחרת לא הייתה בעיה, שלא כמו מבוגר, הוא לא מבין את הרווח העתידי במאמץ. עם ילדים לא מספיק לדעת מה לעשות, אלא איך לגרום למוכנות הילד, לדעת לזהות איפה באמת גבולות היכולת שלו ולהובילו לשם. כאמא לארבעה, אני יודעת להניע ילדים לפעולה. המטרה להגיע למקסימום תוצאות במינימום זמן. גם במכוני השמיעה שלי, אני מנחה את הקלינאיות שמקבלות ילדים לבדיקה, ליצור אווירת ולהשקיע בבניית אמון עם הילד כך הבדיקה תהיה נעימה ומקצועית.

"צוחקים עליי שיש לי בקליניקה יותר צעצועים 'מטויס אר אס'. זה חלק מהמקצועיות, כמו שאני מקפידה שיהיה אצלי הציוד החדשני והמעודכן שקיים, אני רוצה כל דבר שיסייע להתקדמות מהירה.

"יש הורים שאומרים: 'לילד יש בעיה בהיגוי הצליל ל' תסדרי את זה' אני מסבירה שצריך להתחיל עם אבחון, מדוע הוא לא מבטא ל', ואז אטפל באופן הכי מהיר ומקצועי ב-ל' אבל גם אמנע בעיות שעלולות להיגרם בהמשך נוכח התמונה כולה. אני רואה מבוגרים שטופלו בילדות ולכאורה הבעיה נפתרה, הם חוזרים כמבוגרים עם סימפטום אחר, שלו מלכתחילה היו מזהים נכון את הבעיה, אפשר היה למנוע הכל בילדות".

ד"ר ליאורה מוס לוי. יח"צ,
ד"ר ליאורה מוס לוי/יח"צ

את עדיין מתלהבת מכל טיפול מה מניע אותך?

"גדלתי בבית של מקצועות פרא רפואיים, ידעתי שעבורי טיפול זו דרך חיים, כשהגעתי לתחום חשתי שתקשורת בינאישית זה הכי חשוב, זה מה שהופך אותנו לבני אדם. אני קמה בבוקר מלאת אנרגיות כדי לטפל באנשים. החדר שלי זה מיקרו קוסמוס, רק המטופל ואני, זה הייעוד שלי ואני מחויבות לעשות את המיטב שלי. באים אלי כי אני מומחית אבל גם בגלל היחס והאווירה. אני מטפלת כמו שהייתי רוצה שיטפלו במשפחה שלי.

"בעברי הייתי קלינאית התקשורת המחוזית של קופ"ח כללית, במסגרת התפקיד ערכתי ביקורות על טיפולים. התבוננתי בכל סוגי המקרים וההתמחויות, למדתי את המשמעות של הקשר עם המטפל כמקדם טיפול. כל מטופל שלי הוא התעודה האמיתית שלי, העובדה שקידמתי אותו בזמן קצר ובאופן
מקיף, ממלאת אותי אושר".
למרכז קדימה חמישה סניפים בהם מבצעים בדיקות שמיעה עבור כל קופות החולים. ומשרד הביטחון.

לאבחוני שפה טיפולי קלינאיות תקשורת בקליניקה באופן פרטי, החזרים בהתאם למדיניות קופות החולים וביטוחי הבריאות.

ד"ר ליאורה מוס לוי, לאה אמנו 1, מודיעין, 0542248896

לאתר>>, לפייסבוק>>

בשיתוף ד"ר ליאורה מוס לוי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully