וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכל בגלל גרגר קטן

בשיתוף חומוס סלים

עודכן לאחרונה: 13.5.2021 / 13:36

יום החומוס הבינלאומי הוא הזדמנות לבדוק מיהן החומוסיות המובילות, איך קרה שגרגר אחד קטן זכה להכרה בינלאומית ומה צריך כדי לעשות חומוס מצוין

מדי שנה, בחודש מאי, מצוין ברחבי העולם יום החומוס הבינלאומי. למרות שבמקור זהו מאכל מזרחי הוא תפס אחיזה גם במערב והפך פופולארי במיוחד בשנים האחרונות. הוא טבעוני, בריא וזול. העדויות לצריכת חומוס קיימות כבר משחר ההיסטוריה: הוא מופיע בתנ"ך כחימצה ומסופר כי צבאו של צאלח-א-דין צעד על החומוס. ואכן, נמצאו עדויות ארכיאולוגיות המאששות זאת.

חומוס הוא אחד הדברים שמעוררים מחלוקות ומריבות. לכל אחד כמעט יש את החומוס שלו, ורובנו נהיה מוכנים להישבע שהחומוסיה שלנו היא היא הדבר האמתי. לפניכם חמש חומוסיות שצברו קהל מעריצים נרחב ובשביל צלחת חומוס שלהם, מגיעים מכל הארץ.
(חומוס סלים צילום: יח"צ)

חומוס סלים. יח"צ,
חומוס סלים/יח"צ

חומוס סלים

מיקום: רמלה, ליד השוק.

על העסק: אבא של סלים, איברהים ערביד, פתח את המקום לפני יותר מעשרים שנה. מהיום הראשון הוא הכין הכל לבד וגם היום הוא מגיע בשתיים לפנות בוקר להכין בעצמו את החומוס המפורסם שלו, טרי וחם. המשפחה של סלים מתגוררת ברמלה כבר דורות רבים, והעסק מאגד סביבו את כל בני המשפחה שעובדים בחומוסיה המשפחתית.

מה בתפריט: חומוס פול, מסבחה, טחינה, סלט חצילים, פלאפל, סלט ערבי, משאוושה, הכל מכינים טרי מידי יום במקום.

מה מיוחד: "המתכון שלנו הוא מתכון שעובר במשפחה דורות". המתכון בייתי וטרי והוא נשמר על ידי סלים ואבא שלו כפי שלימדו אותו בבית. "אם לשפוט לפי הלקוחות, הם טוענים שהחומוס והמסבחה שלנו הכי טובים בארץ. אין לו מתחרים", מספר סלים.

מה אתה הכי אוהב לאכול: "חומוס מסבחה עם פול ופלאפל, אנחנו כולנו אוכלים את זה גם בבית. זה לא סתם מקום, אני באמת אוהב את זה".

המוטו שלי בחומוס: "טריות המנות, לשמור על רמה גבוה ואחידה, שלקוחות שמגיעים ידעו בדיוק מה הם מקבלים".

מי הקהל שלכם: "מגיעים אלינו מכל הארץ, גם מחוץ לרמלה. אנחנו עובדים שבעה ימים בשבוע, כולל שישי ושבת. חוץ מיום כיפור ופסח. למרות שבפסח אני יכול לעשות קופה של פי שלוש לפחות, מהיום שפתחנו, לקחנו החלטה שאנחנו רוצים שחומוס יאחד בין כולם".

חומוס בשבילי זה.... "זה החיים. הרבה יותר מפרנסה. זה משהו שמאחד את כולם. חומוס כולם אוהבים, זה מאחד את כל הדתות, הגילאים, מכל המקצועות וכל המעמדות. כולם מתחברים סביב צלחת החומוס. אין עוד דבר כזה שקולע בול לכולם".

חומוסיית סלים, 050-2812332, רח' פסטר 49, רמלה. לוויז>>. בפייסבוק>>

יוסף באבאללה והחומוס. יח"צ,
יוסף באבאללה והחומוס/יח"צ

חומוס אלעכאוי

מיקום: כפר קרע, בימי שישי אפשר להשיג גם בשוק האיכרים של גבעת עדה.

על העסק: הפירוש של השם מערבית העכואי. הבעלים יוסף באבאללה, הגיע מעכו בעקבות אשתו לאזור, באבאללה גדל בבית דו לאומי, לאבא מוסלמי שעבר את הנכבה ולאימא יהודייה פולניה שמשפחתה עברה את השואה. חומוס הוא למד לעשות משכן שהיה כדוד אהוב, "זה מתכון משפחתי שעבר במשפחתו ומאחר ולא היו לו בנים הוא לימד אותי ואני המשכתי את המסורת".

מה בתפריט: חומוס כמובן, משאוושה, חצילים, עלי גפן בלי בשר, שקשוקה, קובה בשר וקובה פטריות, פלאפל ללא גלוטן "זה הפלאפל שגדלתי עליו ואני ממשיך אותו. בכלל 90% אחוז מהאוכל טבעוני. יש גם כנאפה שאני מכין".

מה מיוחד: טרי ונעשה באופן אישי "אני לא מעביר את המתכון של החומוס שלי לאף אחד. מכין לבד".

מה אתה הכי אוהב לאכול: חומוס ופלאפל. גדלנו על זה, זה אוכל של בית, החומוס פול, רואים את זה בעיקר ברמדאן, אנשים שלא אוכלים חומוס כל השנה, מגיע חודש הרמדאן, אוכלים חומוס, כי זו המסורת".

המוטו שלי בחומוס: "חומוס, הכי חשוב שיהיה טרי. כשחומוס טרי אי אפשר לעמוד בפניו".

מי הקהל שלכם: "מכל הארץ, מגיעים מעוטף עזה ועד ראש פינה. 80% יהודיים. לקוח שלי מגבעת עדה אומר לי 'סוף כל סוף החזירו את החומוס לפולנים'" הוא מחייך "מגיעות הרבה קבוצות, ואני מדבר איתם על דו קיום ועל עכו העתיקה".

חומוס בשבילי זה...: "מסורת, ודו קיום. אני תמיד אומר שיש למדינת ישראל שני סמלים, הראשון זה המנורה והשני זו צלחת חומוס. כולם יושבים אצלי, ואני רואה שבשני הצדדים רוב העם שוחר שלום, זה רק הפוליטיקאים שמקלקלים, צריך אולי לנהל הכל על צלחת חומוס".

חומוס אלעכאוי, רח' אבן חלדון, כפר קרע, (בוויז חומוס אלעכאוי), 0524362121, בפייסבוק>>

חומוס אשכרה. רות תבור,
חומוס אשכרה/רות תבור

חומוס אשכרה

מיקום: רח' ירמיהו בתל אביב

על העסק: רות תבור ובעלה, הם בעלי חומוס אשכרה כבר מעל ל-4 עשורים. באותו מקום עם אותו חומוס, אותו תפריט וכמעט עם אותם העובדים. "בעלי פתח פה ואני הצטרפתי אליו. התחתנו וכל חיינו סובבים סביב חומוס, גם בבית וגם בעבודה. פעם אפילו גרנו מעל העסק, ובמלחמת המפרץ כל הלקוחות היו עולים אלינו הביתה לשבת בחדר האטום כשנשמעה אזעקה".

ב 2005 זכינו בתחרות של Ynet על מלך החומוס, מקום ראשון בכל הארץ הם מאוד הופתעו לגלות שמאחורי החומוס עומדת אשה. המתכון שלי הכל נעשה על ידי. יש לנו כבר ארבעה דורות של לקוחות. אנשים חוזרים כי זו נוסטלגיה עבורם. אותם שולחנות, אותם צלחות, אותו טעם, אנשים באים אחרי 20 שנה ומחפשים את הטעם שמוכר להם 'הרגע נחתי, אני עוד עם המזוודות, קודם באתי לפה' זה משפט שאני שומעת מלקוחות, זה הבית מבחינתם. חומוס זה טעם של בית".

מה בתפריט: "חומוס פול, חומוס מסבחה, חומוס פטריות, שווארמה טבעונית מסייטן, חומוס ביצה, אורז עם שעועית, חומוס נטול גלוטן ויש גם פיתות ללא גלוטן, חומוס גרגרים, פלאפל, מרקים, מנת יוחאי - שזו מנה שכולם מכירים, מנת חומוס עם גרגירים וביצה שנקראת על שם בחור שהיה עובד בבר הסמוך והיה אוכל כאן פעמיים ביום, כל יום בתחילת משמרת בבר ובסופה, שנים אותה מנה".

מה מיוחד: "הכי פופולארי חומוס אשכרה, זו מנת הדגל חומוס פול וגרגירים. וגם קומפלט עם ביצה".

מה את הכי אוהבת לאכול: "חומוס עם פול ונגיעה של מסבחה מלמעלה".

המוטו שלי בחומוס: "איכות זה משהו שלא מתפשרים, יש לנו אחריות על מה שאנשים מקבלים, לא להתחכם, לא להתפשר על פרודוקטים זולים, להוציא את המקסימום מהפרודוקטים הכי טובים שיש. ולהישאר נאמן לטעם שלך ולעצמך".

מי הקהל שלכם: "מאחר ואנחנו כשרים מגיעים אלינו מכל קצוות הקשת, גם ידועים בציבור וגם חרדים, כולם גדלו פה. הילדים מהצופים, השכנים מהאזור, הבליינים שמגיעים לפה לסגור את הלילה, כי אנחנו פתוחים עד שתיים בלילה, בין 2-5 בבוקר סגורים להכנות, כל שאר הזמן פתוח, מגיעים מבני עקיבא שפה לא רחוק. המון חיילים שעושים אצלנו מבצעים ומשימות. חיל האוויר עושה איתנו משימות לפרחי טיס, 8200 עושים תחרות כל שנה מי אוכל הכי הרבה צלחות. כולם".

חומוס בשבילי זה... "חומוס זה החיים! זה הרבה יותר מפרנסה, זה הבית השני שלנו".

חומוס אשכרה, ירמיהו 45 תל אביב, משלוחים בתן ביס ובוולט 03-5464547 לאתר>> , פייסבוק>>, אינסטגרם>>

חומוס המלכים. יח"צ,
חומוס המלכים/יח"צ

חומוס המלכים

מיקום: דיר אל אסד

על העסק: "זהו עסק משפחתי, הקיים כבר מעל לעשרים שנה. כל המשפחה עובדת בעסק, גם הלקוחות שלנו כבר דור שני שחוזרים" אומר הבעלים, עבד אל כרים דבח. "חומס נחשב למאכל פשוט אבל בעצם, הוא מאכל המלכים". התור הארוך בכניסה, הוא הסימן הטוב ביותר שהגעתם. פתוח מידי יום בשש בבוקר, עד ארבע אחר הצהריים, בכל יום מכינים טרי לאותו יום.

מה בתפריט: חומוס שקשוקה, חביתה, משאוושה, חומוס עם בשר, פול, חומוס פטריות, בנוסף תמצאו כאן גם צ'יפס, שקשוקה, פלאפל, מג'דרה, טבולה, טחינה, שניצל ועוד. הכל נעשה טרי במקום על פי מתכון ייחודי לחומוס שלנו.

מה מיוחד: "המתכון שלנו לחומוס. אני יודע מה נכנס מהגרגר ועד התבלינים. המנה הכי פופולארית היא חומוס גרגירים ומשאוושה. בעיני אין חומוס שאני עושה והוא לא מיוחד, לא נגיש מנות שהן סתם. הכל יוצא מכל הלב. נעשה באופן ידני, אישי ובייתי".

מה אתה הכי אוהב לאכול: האוכל אצלנו הוא האוכל שאנחנו אוכלים בבית. בדיוק, חומוס זה האוכל האהוב עלינו, אני אוהב חומוס גרגירים, וחומוס זה אוכל של החיים, אפשר לאכול כל יום כל החיים וזה לא ישעמם, בסך הכל גרגר אחד וכמה וריאציות, כמה שינויים.

המוטו שלך בחומוס: "חומוס טוב עושים בתשומת לב ושמים בפנים את הנשמה. איך אומרים? 'חומוס עושים מהלב'".

מי הקהל שלכם: "חומוס אחד לשני עמים. יש תיירים שמגיעים, הרבה ישראלים, גם יהודים וגם ערבים תודה לאל. חומוס מאחד את כולם, כל הדתות כל הלאומים, כולם באים לאכול חומוס".

חומוס בשבילי זה.... "החיים! אני אוהב אנשים, אוהב חברה, כשאנשים יושבים לאכול יחד, הם נפתחים, הם שמחים, כולם חברמנים. אי אפשר בלי לאהוב אנשים ולהאכיל אותם. 90% מהלקוחות הפכו לחברים ואנחנו בקשר הדוק עם כולם".

חומוס המלכים, רחוב ראשי, דיר אל אסד להגעה>> 0544807181 באינסטגרם>>, פייסבוק>>
לאתר>> , לפייסבוק>>

חומוסים. יח"צ,
חומוסים/יח"צ

חומוסים

מיקום: שלושה סניפים: מודיעין, נתניה ותל-אביב.

הסניף הראשון נפתח במודיעין לפני 16 שנה, הסניף השני לפני יותר מעשור בת"א, והשלישי לפני עשור בנתניה.

על העסק: הרשת בבעלותו של יגאל פדלון: "את הסניף הראשון הקמתי במודיעין וזו הייתה החומוסיה הראשונה במודיעין והיא הפכה מאז למוסד. מקום ותיק ומאוד מוכר. זה התחיל די במזל. אז זה היה אזור תעשייה די נטוש ופתחתי בהתחלה כדי לספק אוכל פשוט לעובדים, לא תארנו לעצמנו שזה יתפוס ככה. בעקבות ההצלחה שכפלתי את הקונספט גם לת"א ונתניה. הרעיון היה להביא אוכל פשוט וטרי שמוכן כל יום לאותו יום".

מה בתפריט: בהתחלה היה רק חומוס, גרגירים ופול, וכל פעם התפריט התרחב, למשל, לפני 16 שנה היינו מהראשונים שהכניסו את החומוס שקשוקה, בהמשך הכנסנו גם חמוס בשר, חומוס שווארמה וכבר שנתיים שיש לנו תפריט ידידותי לטבעוניים".

מה מיוחד: "המנות הכי מבוקשות שלנו הן חומוס שקשוקה וחומוס פול, יתרה מזאת, חומוס באמת טוב הוא כזה שהוא טעים בפני עצמו 'בלי כל התוספות'".

מה אתה הכי אוהב לאכול: "חומוס נקי בלי כלום, בלי תוספות בלי פיתות בלי כלום, עם מזלג".
המוטו שלך בחומוס: "להיות הכי טוב, להתמקצע ואז לשחרר, לסמוך על העובדים. ללמד ולתת להם לפרוח. כל העובדים שלי איתי מעל 10 שנים. חומוס זה המפגש האנושי והשירות הוא חלק מהחוויה".

מי הקהל שלכם: "במודיעין זה כל העיר, משפחות, עובדים, קהל מאוד מגוון. כולם. המקום הוא מוסד עירוני, בימי שישי יש פרלמנטים קבועים. בת"א בצהריים זה העובדים של הרצל ורוטשילד ואז פיקים לערב ולבליינים. ובנתניה אנחנו נמצאים בסינמה סיטי".

חומוס בשבילי זה.... "הבסיס. זה מה שזורם בעורקים. חומוס ופלאפל זה הכי פשוט וזה לכולם. אני אוכל חומוס ופלאפל כל יום. בעיני זו המהות של האוכל, זו המנה הכי פשוטה והכי גאונית. פלאפל עם חומוס בפיתה. כמה שזה גאוני ככה פשוט להכין, ועדיין יקנו אותה בחוץ. לאנשים יש הרגלים סביב החומוס שלהם, יש לקוחות קבועים לכל מקום שרגילים לחומוס שם, ומגיעים ויושבים עם אותה מנה באותו כיסא, במשך שנים. זה הכח של המנה הזאת".

חומוסים: לילינבלום 21 תל אביב, 03-3029756, ישפרו סנטר מודיעין, 08-9719924, המחקר 2 נתניה, 09-7686020. משלוחים וטייק אווי. לאתר>> , לפייסבוק>>

בשיתוף חומוס סלים
  • עוד באותו נושא:
  • חומוס
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully