וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משה כהן - משקם ומאלף כלבים

בשיתוף משה כהן

עודכן לאחרונה: 13.4.2021 / 11:18

בקיבוץ כברי שבצפון פועל מאלף כלבים שלא מרים ידיים ומצליח לפתור בעיות התנהוגות של הכלב העקשן ביותר

משה כהן אילוף כלבים. יח"צ,
משה כהן - אילוף כלבים/יח"צ

בחודשים האחרונים, הגיעו אל שולחן עורך מדור "הנבחרים", עשרות פניות מצד בעלי כלבים שביקשו עזרה בכל הנוגע לאילוף הכלבים שלהם. רובם העידו כי למרות שניסו מספר סוגי אילוף שונים, הם עדיין לא הצליחו לפתור את בעיות ההתנהגות של הכלב שלהם. לכן החלטנו ליצור קשר עם משה כהן, מאלף כלבים שעשה לעצמו שם בכל רחבי ישראל, כמי שמצליח לפתור את בעיות ההתנהגות המסובכות ביותר של כלבים, כאשר לרגע אחד לא מרים ידיים ומוותר.

מפיק חבר המערכת קפץ אל קיבוץ כברי אשר בגליל המערבי, על מנת לשוחח עם משה, וללמוד כיצד הוא מצליח לדבר בשפת הכלבים, ולהדריך אותם נכון, על כך ועוד בכתבה הבאה.

משה כהן - נעים להכיר

משה כהן, בן 64, למד את מקצוע האילוף במכון וינגייט, אך עיקר המטרה שלו לפני שנים רבות, היתה לעבוד בטיפול בעזרת כלבים. הוא המתקצע בתחום זה בבית הספר החקלאי בפרדס חנה, אך החיים הובילו אותו שוב ושוב אל תחום האילוף עצמו.

משה כהן אילוף כלבים. יח"צ,
משה כהן - אילוף כלבים/יח"צ

משה כהן - שיטת אילוף שעושה פלאים

שאלתי את משה, באיזו שיטת אילוף הוא דוגל, על כך הוא פירט: "קודם כל צריכים להבין אילוף מהו. הכלב הוא חיה של קבוצה ולכל אחד יש אופי שונה, לכן קודם צריכים ללמוד את האופי של הכלב, ולאחר מכן אפשר יהיה לגשת אליו ולעבוד איתו על דברים שרוצים להנחיל או לתקן. שיטת האילוף שאני דוגל בה היא אילוף חיובי, בשיטה הזו אני נמנע מהפעלה של כוח, אלא מעודד ומאפשר לכלב לעשות את הבחירה שלו.

"אם הוא עשה פעולה טובה, אני מצ'פר אותו על כך, כדי שיהיה לו את הרצון לחזור על אותה הפעולה שוב ושוב. במידה והוא בחר בפעולה רעה, אני משתדל לא להתייחס לזה, כך שהוא ילמד שהוא לא יקבל את תשומת הלב שהוא מבקש מבעליו, אם ימשיך בדרך הזו"
.

משה כהן - מאלף כלבים ייחודי

משה כהן היה מי שהקים את העמותה בשם "כלבלאב" בקיבוץ יסעור, מאחר שבקרבת מקום היתה כלביה שתפקידה היה לאסוף כלבים משוטטים או בעייתים ולמצוא להם בתים, אחרת היו מורדמים.

"אני לוקח כלבים מאוד קשים שאחרים לא מצליחים לטפל ולאלף אותם, והרימו ידיים", כהן סיפר והוסיף כיצד הוא מצליח לעשות זאת: "כאשר יש צורך לשקם כלב, צריכים להבין שמדובר בתהליך שיכול לקחת זמן, ולכן נדרשת סבלנות והבנה, כאשר מהצד שלי אני צריך לחשוב על מספר דרכים נוספות מאשר האילוף הרגיל. יש סיבה שישנם כלבים בעייתים. על פי הגיל של הכלב אני יכול לדעת מה עבר עליו, אני מאבחן את שפת הגוף שלו. האם הוא מפחד, תוקף או רגוע? ומחפש דרך תקשורת נוחה, כך שאוכל 'לגעת' בו, לקבל ממנו את האמון בחזרה, כדי לאלף אותו שיהיה ממושמע ובלי בעיות התנהגות, אם עבור בעליו, או כאשר נמצא בסביבה של כלבים אחרים".

משה כהן אילוף כלבים. יח"צ,
משה כהן - אילוף כלבים/יח"צ

אילוף כלבים - לא רק לגורים

שאלתי את משה כהן עד איזה גיל ניתן לאלף כלב, ומה נחשב כאילוף בסיסי: "בגדול אפשר לאלף כלב בכל גיל, אבל ההעדפה היא כמובן, כשהם גורים ועד גיל אמצע החיים, בין גיל 6 ל 8. בכל הנוגע לאילוף בסיסי, הוא בעיקרון נועד כדי להשיג משמעת. למשל, אם יוצאים עם הכלב לטיול, אז שהכלב לא ירצה לגשת לאכול כל מה שמוצא ברחוב, כמובן שיהיה רגוע גם כאשר הולכים עם רצועה ורואים כלב אחר בצד השני של המדרכה, ושיבצע את הפעולות של שב, ארצה והישאר קרוב אליי".

טיפים חשובים בגידול של כלב

למדתי כי תהליך אילוף רגיל יכול לקחת עד ארבעה מפגשים, בעיקר כאשר מדובר בכלבים צעירים. אם מדובר בכלב שיש לו עבר שכולל נטישה או התעללות, התהליך יכול להגיע גם לשבעה מפגשים, מאחר ומדובר בנישה שנודעה לשקם את הכלב.

משה כהן שמח לתת לי שני טיפים בסיסיים וחשובים בגידול של הכלבים:

סדר יום - "בדיוק כפי שלנו יש סדר יום ברור ומסודר שנועד לעזור לנו, כך גם הכלבים זקוקים לסדר יום נוח וידוע מראש. כלב שחי לפי "תפריט" מסודר הוא כלב פחות עצבני, פחות תוקפני או חושש, אלא נוח יותר ותקשורתי, כי הוא יודע מתי לחכות לזמן האוכל ומתי פחות או יותר יוצאים לסיבוב. אנחנו רק צריכים לעשות התאמה בין סדר היום שלנו לזה של הכלב, כך שיהיה נוח לכולם".

משחקים וספורט - "כל כלב אוהב לעשות פעילות ספורטיבית, בעיקר בגיל צעיר, אך גם לאורך רוב שנות החיים. צריך להתאים את סוגי הפעילות ומשחקים לפי גזע וגיל הכלב, כדי שהם יוציאו אנרגיה שמתאימה להם. למשל, גולדן רטריבר זקוק להמון המון פעילות ספורטיבית, והוא מאוד אוהב לשחק עם ילדים, כך שנהנה מכדורים וצעצועים מסויימים. חשוב ללמוד איזה גזע פחות בנוי לריצות ארוכות או קפיצות מיותרת, כך שהפעילות הזו לא תפגע בו ותגרום לו נזק".

משה כהן - יצירת קשר

משה כהן מעדיף לאלף את הכלבים במקום בו הם חיים, כדי שירגישו בטוחים בסביבה המוכרת להם. חלומו הגדול הוא לפתוח פנסיון לכלבים, כדי להצליח לשקם כמה שיותר כלבים ולמצוא להם בית חם דרך ימי אימוץ מרוכזים.

אם גם אתם עומדים להרים ידיים בכל הנוגע להתנהגות הכלב שלכם, או מבקשים לשקם כלב שעבר התעללות, הזנחה או נטישה, משה כהן הוא האיש לו אתם זקוקים.

ליצירת קשר טלפוני, חייגו: 052-801-1524

מידע נוסף תמצאו באתר

פייסבוק

בשיתוף משה כהן
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully