וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהחקלאי ישירות לצלחת

בשיתוף משק תשובה

עודכן לאחרונה: 4.4.2021 / 16:26

קניית פירות וירקות ישירות מהחקלאי תאפשר לכם לקבל סחורה טרייה יותר ממה שאתם מכירים, מבלי להתפשר על הטעם האמיתי, המרקם והמראה. בואו לקרוא על אחד מהמשקים המובילים שמציע סחורה איכותית עם המון ערך מוסף של חיבור לאדמה וסגנון חיים

משק תשובה. שני ברוש תשובה,
משק תשובה/שני ברוש תשובה

כולם כבר יודעים שפירות וירקות הם הבסיס לתזונה בריאה ומאוזנת, וכשהם טריים, צבעוניים ורעננים ההשפעה החיובית שלהם רק גוברת. למרבה השמחה, היום קיימות לא מעט אופציות לרכישת פירות וירקות איכותיים וטריים, ובמקום לרכוש סחורה רגילה ברשתות, רבים מעדיפים לפנות ישירות את החקלאים ולהנות ממה שיש להם להציע, גם כדי לשמור על הבריאות וגם כדי שיהיה לנו שמח ומעניין בצלחת.

אחד מהמשקים החקלאיים הבולטים בשוק הוא משק תשובה ממושב שקף שמציע מבחר רחב של פירות וירקות איכותיים מזנים מיוחדים שלא תוכלו להפסיק לאכול. בנקודות המכירה של משק תשובה, תוכלו למצוא סחורה טרייה עם מגוון רחב של ירקות מזנים מובחרים שתוכלו רק לשטוף, לשים בצלחת ולנשנש כמו עגבניות מגי, עגבניות שוקולד, עגבניות ורודות, שרי במגוון צבעים (צהוב, כתום, ורוד, מנומר), מלפפון בייבי, מלפפון ארומטו, כרובית סגולה, כרובית אלמוגים, אפונת שלג, אפונת סוכר, ענבים, קישואים וזוקיני, רימונים ועוד.

הכר את המומחה

יצחק תשובה, הבעלים של המשק ודור שני למשפחת חקלאים, הוא איש משפחה נאמן עם ערכים של אהבת הארץ ותרומה לחברה, המביא עמו סיפור מעניין של ציונות מודרנית. במהלך שיחה מעמיקה על המשק, הכרנו אדם בעל תשוקה עצומה לענף החקלאות שמבקש להסב את תשומת ליבנו לצעקת החקלאים הגדולה במדינה, ועל הדרך יגרום לנו להחליף את הממתקים בירקות המיוחדים שהוא מגדל.

ענף החקלאות הולך ונעלם

זהו לא סוד שבמדינת ישראל קשה מאוד להיות חקלאי. מעבר למזג האוויר, למזיקים ולרשתות השיווק הגדולות, חקלאים רבים נאלצים להילחם גם במדיניות שאינה תומכת ומערימה קשיים רבים. למרבה הצער, בכל שנה יותר ויותר חקלאים מחליטים לפרוש ולנטוש את ענף החקלאות בלית ברירה, ומשאירים מאחור מפעלים משפחתיים ששימשו כמקור פרנסה להם ולרבים נוספים.

"חקלאות זה מקצוע שהולך ונעלם", סיפר יצחק בצער. "בעבר, ענף החקלאות היה הפנים של מדינת ישראל וכרטיס הביקור שלה בעולם. עכשיו המדינה מפנה לנו את הגב, ולמעשה כורתת את הענף שישבה עליו במשך שנים רבות. חקלאים רבים מרגישים נבגדים וענף החקלאות בקריסה".

משק תשובה. שני ברוש תשובה,
יצחק תשובה/שני ברוש תשובה

איך הגעת לעולם החקלאות?

"הכל התחיל מאבא שלי, שחלם תמיד לגור בכפר ולהקים משק חקלאי. בשנות ה-70, כשעוד הייתי ילד, הוא החליט לעזוב את בת-ים ולקנות משק במושב ביצרון. כולם חשבו שהוא משוגע, אבל הוא החליט ללכת אחרי החלום והקים משק מפואר במושב עם לול עופות, עזים וצמחי בית. את רוב ילדותי העברתי באווירה של מושב והייתי שותף פעיל מאוד בניהול המשק המשפחתי שהקים אבי".

ואתה נבחרת להיות ממשיך דרכו?

"בשלב מסוים היה ברור שאני אהיה 'בן ממשיך' ואנהל את המשק, אבל אני העדפתי לוותר. למעשה, האמנתי כי תם זמנם של המושבים הוותיקים והדרך שבה פעלו, וחיפשתי כיוון אחר - מושבים בסגנון אחר ובצורה חדשה".

מה הכוונה למושבים בסגנון חדש?

"במושב ותיק אין מקום לרעיונות חדשים שמתייחסים לחיבורים ושיתופי פעולה - לכל אחד יש את הכלים והציוד שלו, ללא שיתוף וערבות הדדית. הכל עובד באותה צורה מאז ימי הקמת המדינה והרגשתי שמדובר בעולם מיושן הנעול בפני יוזמות חדשות. לכן, החלטתי לחפש משהו אחר שאוכל להזדהות איתו כמו המושבים החדשים שעובדים בשיתוף. זה נבע מאיזשהו מקום שרוצה להוביל לעבודה יעילה יותר, אבל גם מתוך אידאולוגיה ואמונה בדרך החיים הזו".

משק תשובה. שני ברוש תשובה,
משק תשובה/שני ברוש תשובה

התחלה חדשה במושב שקף

בגיל 18, יצחק החליט לצאת לדרך חדשה. הוא התגייס לגרעין "דיקלה לצוקים" בנח"ל וחיפש את דרכו בפרויקט תנועת המושבים. לאחר שהתנועה התפרקה והפרויקט נכשל, יצחק החליט לעבור למושב שקף, אז ישוב צעיר עם עשרים ומשהו משפחות. שקף הוא מושב שהוקם בתמיכת הסוכנות היהודית כחלק מפרויקט "יישובי הכוכבים" של אריק שרון, כשמטרתו הייתה להגדיל את ריכוז האוכלוסייה היהודית לאורך קו התפר, ועל ידי כך להביא לשינוי המאזן הדמוגרפי באזור.

אז הקמת את עצמך מאפס בשקף?

"אפשר לומר בהחלט שכן. קיבלתי תקציב 'מתיישב' מהסוכנות היהודית לבניית בית קטן, משק וחממות. החלום שלי להקים משק משלי מההתחלה, כמו שעשה אבי, התממש לי בשקף. אני, אשתי האהובה איריס וארבעת ילדנו הקמנו את הכל מאפס, וזה לא היה קל. מאחר שאנחנו ממוקמים באזור הררי לאורך הקו הירוק, קיבלתי אדמת טרשים שהייתי צריך להכשיר למשק חקלאי לכל דבר".

אז למעשה זה היה סיפור ייבוש הביצות המודרני?

"ממש כך. אפשר לומר שאני הייתי הראשון בעת החדשה שהצליח להכשיר את האדמה הסלעית והקשה שקיבלתי, לגדל בה גידולים, לבנות חממות ולטעת כרמים. הרגשתי שאני עושה ציונות בידיים שלי, הרי באנו לשם גם כדי לעצור את ההתפשטות של האוכלוסייה הערבית וגם כדי להפריח את השממה".

אז איך הצלחת לעשות את זה?

"ניצלנו את המבנה ההררי של האזור כשבוואדיות שתלנו כרמים, בהרים בנינו חממות וגידלנו ירקות במצע מנותק מהקרקע. בגלל שמדובר באזור גבוה (400 מטר גובה מעל פני הים) הוא התאפיין במזג אוויר מדהים ובלחות נמוכה - מה שהיה מעולה לחממות ולגידולים. כך בתקופות החמות של חודשי הקיץ היינו יוצאים עם עגבניות מעולות, בעוד שבמשקים אחרים עומסי החום היו פוגעים בירקות. עם הזמן העגבניות של הישוב שלנו הפכו למותג מוכר בשם 'עגבניות שקף'".

משק תשובה. שני ברוש תשובה,
משק תשובה/שני ברוש תשובה

נקודת המפנה לחקלאים

לאורך כל השנים התנאים לא הפכו להיות קלים יותר. משפחת תשובה המשיכה לנסות להתאים את עצמה לכל השינויים שעברו על ענף החקלאות, עד שבשלב מסוים המדינה הפסיקה לתמוך בחקלאים. אם בעבר היה מספיק לחקלאי רק לדעת לגדל עגבניות, היום כל חממה היא "מפעל לייצור עגבניות" והחקלאי נדרש להיות גם קניין, מנהל עבודה, איש שיווק ופועל גם יחד. כל זאת הקשה מאוד על החקלאים במדינה להתפרנס בכבוד בזכות התוצרת החקלאית המובחרת שגידלו.

"היום מאוד קשה להתפרנס בתור חקלאי. במהלך מבצע "צוק איתן" ובזמן שהייתי במילואים, המשק כמעט התפרק. רשתות השיווק הגדולות שינו את שיטת התשלום לחקלאים באופן שהרע את התנאים. בשלב הזה לא ידעתי איך אצליח לשרוד. הדבר היחיד שעזר לי להחזיק את הראש מעל המים היה מגמה חדשה שעודדה אנשים לרכוש מהתוצרת החקלאית של תושבי הדרום. זו הייתה נקודת המפנה - ראיתי שהמכירות הישירות ללקוח עוקפות את פערי התיווך של השוק הסיטונאי ועובדות טוב יותר".

למה זו הייתה נקודת המפנה עבור המשק?

"מאותו רגע החלטתי להסב את המשק ל'מכירה ישירה'. הקדשתי את המשק לגידול של ירקות מזנים מובחרים עם טעמים מיוחדים המתאימים למטבח ולבישול המודרני. למעשה, אני מוכר מוצר לייף-סטייל כי אני מציע סחורה איכותית שהושקעו בה משאבים רבים, והיא טובה יותר ממרבית התוצרת המוצעת ברשתות השיווק הגדולות. הרעיון הוא לגדל ירקות שמבוגרים וילדים יוכלו לנשנש במהלך היום במקום כל אותם החטיפים השונים".

משק תשובה. שני ברוש תשובה,
משק תשובה/שני ברוש תשובה

איזה תגובות אתה מקבל מהלקוחות?

"אני רוצה להגיד שהלקוחות מאוד מפרגנים, ומחכים כל פעם לשמוע איפה תהיה נקודת המכירה הבאה של הסחורה. בנוסף, כשבאה אליי לקוחה ואומרת שהילדים שלה לא מסכימים לאכול עגבניות ממקום אחר, אלא רק את העגבניות שלי, זה אומר שהם מצליח להבחין בהבדל בטעם ומבחינתי זה אומר הכל".

היום למשק תשובה יש שני סניפים בקדימה צורן ובמודיעין. בנוסף, הוא ומשפחתו ממשיכים למכור מהסחורה המובחרת של המשק במספר שווקי איכרים. בימים ג' וה' במתחם "סינמה סיטי" בירושלים, בימי ד' בהדסה עין כרם ובמהלך כל השבוע ניתן להגיע למושב שקף. יצחק מוסר כי הוא שואף לבנות את הנבחרת המנצחת למשק תשובה, וכעת הוא מחפש אחר האנשים הנכונים שיש להם זיקה לחקלאות והיו רוצים לטעום מהידע הרב והניסיון שצבר במהלך השנים.

סניפים: החסידה 2, קדימה-צורן | מתחם ישפרו סנטר, מודיעין (בצמוד לקולנוע)

בשיתוף משק תשובה
  • עוד באותו נושא:
  • חקלאות
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully