וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפגשים עם אנשים זה מלחיץ? קוראים לזה חרדה חברתית ויצאנו לבדוק אם יש לזה פיתרון

בשיתוף מאה שמונים

עודכן לאחרונה: 4.4.2021 / 14:11

אחרי שנה של מעט מאוד אינטראקציות חברתיות, אצל מרבית האנשים החזרה לשגרה היא מבורכת - ניתן לשוב ולראות חברים, מכרים ובני משפחה. אך כ-10% מהאוכלוסייה מרגישים בדיוק להפך - פחד וחשש מהתמודדות עם החברה, או במילים אחרות, חרדה חברתית

אוריה דותן. יעל רביד,
אוריה דותן/יעל רביד

יותר ויותר אנשים מתמודדים עם חרדה חברתית והיקפי התופעה הגיעו לשיא בשנה האחרונה בעקבות הבידודים והסגרים. יצאנו לחפש פתרונות אמיתיים עבור בני נוער וצעירים, שיעוררו מודעות למצב ויספקו להם כלים שיעזרו להתגבר ולהתמודד עם חרדה חברתית, ומצאנו את ארגון מאה שמונים - ארגון ששם לעצמו מטרה לסייע לנוער וצעירים להתמודד עם חרדה חברתית, ביישנות ובטחון עצמי נמוך. ישבנו לשיחה מרתקת עם אוריה דותן, המייסדת של הארגון, שמשתפת מה אפשר לעשות כדי להתמודד עם החרדה ועל הדרך חשפה בפנינו סיפור אמיץ ומלא השראה על ההתמודדות האישית שלה.

לפני הכל, מהי בעצם חרדה חברתית?

אלו הסובלים ממנה ירגישו במרבית המקרים תחושת לחץ וחוסר נוחות במצבים חברתיים עקב חשש מתגובה שלילית של הסביבה. חרדה חברתית יכולה לבוא לידי ביטוי באופנים שונים כמו ביישנות מוגברת, תחושה חזקה של לחץ ליד ומול אנשים, הימנעות ממצבים חברתיים, תחושת קיפאון ותקיעות במצבים חברתיים, קושי להסתכל בעיניים ועוד. תהליך ההתמודדות, המביא עימו שינוי מקצה לקצה, הוא זה שהוליד את השם של ארגון מאה שמונים ומעודד אנשים נוספים להגיע ולקבל מענה.

אוריה דותן. יעל רביד,
אוריה דותן/יעל רביד

הצליחה להישיר מבט ולהסתכל בעיניים

סיפור החיים של אוריה דותן, מייסדת הארגון, נסלל בנתיב שכלל לא מעט חוויות קשות שרבים מאיתנו יכולים להזדהות עמן. כילדה, היא חוותה בריונות וחרמות בבית הספר, אשר הביאו אותה להתמודד עם חרדה חברתית קשה. "תדמייני ילדה צנומה, מכונסת בעצמה, שקטה מאוד, שלא מסוגלת להישיר מבט כי להסתכל בעיניים זה מלחיץ", משתפת אוריה באומץ, "הרגשתי כלואה בתוך המחשבות - שאני מוזרה, שאני לא טובה מספיק, ושכולם רואים את זה. כל כך רציתי לדבר בטבעיות ולהיות עצמי, אבל נתקלתי בקושי רב". אוריה ניסתה בכל כוחה למצוא תמיכה להתמודדות עם החרדה, אך בהעדר מענה חיצוני, נעזרה בעצמה. היא קראה ספרים ובנתה לעצמה תוכנית עם משימות ויעדים כדי להצליח להסתכל לאנשים בעיניים, ולדבר איתם. על אף הרגעים המביכים ותחושות מלחיצות ולא נעימות כלל, אוריה הגיעה ליעד והצליחה לייצר לה רשת של קשרים ואנשים מולם היא מתנהגת בטבעיות.

החלום הגדול - להיות אני, השליחות - לעזור לאחרים

אחרי שהצליחה להתגבר על החרדה החברתית שלה, אוריה רכשה חברים חדשים ועטפה את עצמה באנשים שהכירו אותה כפי שהיא ואף הצליחה לעמוד מול קהל ולהרצות באוניברסיטה - דבר שמעולם לא תיארה לעצמה שתהיה מסוגלת לעשות. "הקמתי את מאה שמונים לפני שלוש שנים", מסבירה אוריה, "אני יודעת מה המשמעות של לעבור את ההתמודדות עם חרדה לבד, לא רציתי שאחרים יצטרכו לעבור את הדרך הארוכה שאני עברתי". בין אם מדובר בבילוי במסעדה, בפגישת עבודה, בשיעור בכיתה או אפילו הליכה ברחוב, אנשים רבים מתמודדים עם האתגר במפגש חברתי הנובע מחרדה חברתית. לכן, אוריה הרגישה כי לסייע לאנשים להתמודד עם החרדה יחד, היא שליחות עבורה.

"לומדים לנהל את החרדה, במקום שהיא תנהל אותנו"

חרדה היא מנגנון הגנה, שנועד להגן עלינו מפני פגיעה רגשית. ברגע שאנו חווים אירוע ברמה רגשית גבוהה מאוד, החרדה באה כדי להכין את הגוף שלנו מפני הסכנה - גם כשלפעמים היא לא קיימת כלל. בפועל, בארגון מאה שמונים מסייעים להבין איך חרדה מתנהלת אצל כל אחד באופן אישי ומה המקור או הטראומה שבגינה היא נוצרה. במפגשים, לומדים טכניקות וכלים פרקטיים המסייעים לקדם תקשורת למרות החרדה ואף להגיע למצב שהשיחה זורמת וקולחת. הארגון מסייע למתמודדים עם חרדה חברתית ומוצא מענה גם לחרדות ממערכות יחסים וזוגיות, ממבחנים וכישלון, דחיינות ועוד. "הכלים שלומדים במסגרת הארגון, עוזרים למגוון סוגי חרדה", אומרת אוריה, "אני מאמינה שלעבור תהליך עם מישהו שמזדהה וחווה על בשרו את הקושי שלך, זה יתרון. אני מביאה את הניסיון שצברתי עד היום, ולכן אוכל לעזור למי שנמצא בנקודות שעברתי בעצמי".

אוריה דותן. יעל רביד,
אוריה דותן/יעל רביד

מחזיקה להם את היד כדי שלא יצעדו לבד

תהליך ממוצע במאה שמונים, אורך בין 3 ל-4 חודשים, ומניב תוצאות מאד מהירות ויעילות. המטרה של התהליך היא שבסיומו תתקבל תחושה יותר טבעית ונוחה במצבים חברתייםֿ ושהחרדה לא מהווה יותר מחסום מיצירת קשרים ושיח עם אנשים.

איך בעצם השינוי קורה?

ראשית מבינים איך החרדה נראית אצל כל אחד - לא כל אחד חווה את אותה חרדה ובאותו אופן: כשאנחנו מבינים מה קורה אצלנו בזמן החרדה ואיך היא נראית, קל יותר לעמוד מולה. שנית, לומדים איך אפשר להפחית את החרדה ולתקשר יותר בקלות במצבים חברתיים מלחיצים. בשלב מסוים במהלך המפגשים תתחילו לפתח שיחה יותר בקלות למרות החרדה תרגישו שאתם מצליחים להשתחרר מה"בלאק-אאוט" יותר בקלות ולהמשיך את הזרימה בתוך השיח ותרגישו יותר ביטחון במצבים חברתיים. תכנית ההנחיה מותאמת באופן אישי לכל מי שמגיע, כך שכל מונחה מקבל את התמיכה והליווי שנבנים במיוחד עבורו.

"מאד חשוב לי להדגיש שחרדה חברתית היא לא אופי - יש לה פתרון", אומרת אוריה, "ברגע שיודעים לעבור את החסם שהחרדה יוצרת, האינטראקציות קלות יותר ובעיקר - מהנות. קשרים עם אנשים מרימים אותנו ונותנים אנרגיות. ברגע שמכירים את החרדה ויודעים איך היא מתנהלת, מסתכלים לה בלבן של העיניים ומצליחים להיאבק בה - ביחד".

רואה את העתיד בבהירות

"בשנה האחרונה אני עובדת עם מהנדס בכיר, באחת מארבעת החברות הכי גדולות במשק", מסכמת אוריה, "אנחנו שוקדים על אלגוריתם שמטרתו להפיץ את השיטה של מאה שמונים בסקאלה הרבה יותר רחבה ובפלטפורמה יותר נגישה. כך, הרבה יותר אנשים בארץ ובעולם יוכלו להתגבר על החרדה שלהם בקלות וביעילות".

מאה שמונים - אוריה דותן

בשיתוף מאה שמונים
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully