וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חזיות או לא להיות

בשיתוף פסיה לבני נשים

עודכן לאחרונה: 4.4.2021 / 10:42

"פסיה לבני נשים" המקום שיודע להרים לנשים כבר תשעים שנה. מתופרת החזיות הראשונה בארץ ועד לניהול העסק בעידן האינטרנט על ידי הנכדה, ברכה פקטר

ברכה פקטר בפתח החנות המיתולוגית. יח"צ,
ברכה פקטר בפתח החנות המיתולוגית/יח"צ

כשסיפרתי ששוחחתי עם ברכה פקטר, הבעלים של "פסיה לבני נשים", אימי וחברותיי קפצו ואמרו "שם קניתי את החזייה הראשונה שלי", חלקן מקפידות עדיין להגיע למקום ששומר על החזה והחזות של נשים כבר תשעים שנה. אם יש מקום שהוא 'מוסד' בתחומו, זה לגמרי פה.

ברכה פקטר, נכדתה של פסיה המיתולוגית, דור שלישי של מומחיות חזיות, מספרת מה זה אומר וגם טיפים שכדאי לדעת לפני שקונים חזייה.

החזייה הציונית הראשונה

"סבא וסבתא שלי הגיעו מפולין לירושלים. לסבתא היה כבר ניסיון כתופרת חזיות מקצועית. אז למדו את המקצוע בעיקר בפולין ובהונגריה. לא היו בתי חרושת, חזיות נתפרו על ידי מומחיות לכך. סבתא החלה לתפור חזיות בהזמנה. אז, רוב הציבור היה עני וחזיות נחשבו מותרות. ב-1932 המשפחה עברה לתל אביב.

"בלי סיסמאות, ובמקום 'לשרוף חזיות', סבתא פסיה עשתה חזיות. מטופלת בארבעה ילדים, פתחה עסק משלה, דוכן קטן בשוק הכרמל. היתה לוקחת מידות בתא קטן ולמחרת חזרו לקבל את החזיה המוכנה".

הלקוחות גילו את השיק האירופאי, והדוכן הפך לחנות אותה פקדו נשות העיר. "בהמשך, הוסיפה קומה שלמה למתפרה ולאחריה קומה שנייה, עד שהפכה למפעל קטן שייצר מלאי חזיות".

לימים, בנה, אבא של ברכה, היה תופר בקומה למעלה בעוד רעייתו, שהגיעה כמוכרת ומתקנת המשיכה לניהול החנות. "כל השחקניות והמפורסמות מימי ראשית המדינה היו מגיעות, פולה בן גוריון הייתה לקוחה שלנו", היא מספרת. "כשחברת 'טריומף' הגיעה לארץ, הם פנו אלינו ראשונים כדי שנבדוק את מוצריהם ונתאים ללקוחות הישראליות".

ברכה פקטר גדלה בחנות, "בחופשות הייתי באה לסדר ולארגן את החנות". כשבגרה היתה מורה לחינוך מיוחד, עד שלפני 32 שנה, הגיעה לסייע ומאז לא עזבה. יש לה שלוש בנות בוגרות "אני לא יודעת אם יהיה דור רביעי לעסק, אני מעודדת אותן לעסוק במה שעושה להן טוב".

חמישים שנה 'פסיה לבני נשים' עמד במקום בו החל כדוכן. ב-1980 עבר לנחלת בנימין 15, משכנו עד היום.

חזייה בעבודת יד

כיום, מייבאים ומשווקים חזיות מרחבי העולם, המתפרה עדיין פועלת, לתיקונים וייצור בצרכים מיוחדים. "אנחנו מייצרים חזיות מכותנה אמתית. תופרים ומעצבים חזיות כשיש צורך באמת במשהו מקצועי במיוחד. למשל, אנחנו מספקים לבית האופרה, לתאטרון, לתלבושות תקופתיות. חזיות למידות גדולות במיוחד או קטנות במיוחד, כשיש בעיות חריגות".

חזייה בכל כל מידה ולכל בעיה

"אנחנו מביאים מידות לא סטנדרטיות. מבצעים תיקונים והתאמות מיוחדות. פטנטים והמצאות שפיתחנו עם השנים. למשל לרזה מאוד עם חזה גדול, בונים גזרה עם גב חדש, זה לא סתם תיקון. מגיעות נשים שעברו כריתת יד וכאלו גם בלי כתף לרצועה, בעיות אורתופדיות או קוגניטיביות שעלולות למנוע ללבוש חזייה. לכל אלה ועוד יש לנו כל מיני פתרונות. יש אצלנו חזיות עם פתיחה מקדימה ואנחנו יודעים להפוך כל חזייה לפתיחה קדמית או לחזיית הנקה.

הידע נשמר והשתכלל, היו לי תופרות שעבדו 60 שנה כאן והכשירו הלאה, היום התופרת שלי כאן כבר 22 שנה מומחית לחזיות. אנחנו עובדים עם בתי חולים, עם נשים שעברו כריתת שד, מלאה או חלקית, שעברו שחזור לא מוצלח. אין אושר גדול יותר עבורי מאשר נשים שעוברות תהליך בריאותי, עם כל הקושי שיש להן עם החזה שלהן שיוצאות מפה עם חיוך גדול".

נציגות ראשונה של טריומף בישראל. יח"צ,
נציגות ראשונה של טריומף בישראל/יח"צ

למצוא את החזייה הנוחה

"זו התמחות להתאים חזייה או מחטב, מקצוע שכמעט נעלם. מראש נציע את החזייה הנכונה, אנחנו רואות את הבעיות האפשריות ופותרות מראש, בדרך כלל, לא צריך תוספת או תיקון. נשים שנכנסות ואומרות 'אני שונאת חזייה', כשהן לובשות את החזייה המתאימה הן יוצאות עם חיוך".

ההתאמה היא גם לבגד. "יש חזיות שמתאימות לכל מיני מחשופים, יש לנו מבחר פתרונות יצירתיים לכל בגד ומטרה. מעצבות שמלות כלה, מבקשות שנתאים חזייה והן משלבות אותה בתוך השמלה".

יפה, סקסי ואופנתי

"אנחנו מביאים דברים מיוחדים. סטים, חזיות ותחתונים יוקרתיים לטווח גילאים רחב. אין שום סיבה בשום גיל לוותר על היופי. לפני שבעים שנה היו שפיצים, הבדים היו קשיחים. היום הכל זורם, חזיות קלילות, הגוזיות נכנסו, לא רק לנערות, גם לבעלות חזה בינוני. נשים מחפשות שילוב של יופי ונוחות. הדגש על בדים נעימים, נוחים. העיטור הוא קטן, פחות עיטורים ותחרה, יש אורנמנט מעניין, מינימליזם. הדגש על הצבעים. גם חזיות הספורט צבעוניות ויפות עד שיש שהולכות איתן כחולצה לחדר כושר, או כחזייה רגילה בזכות הנוחות.

"לפני 20 שנה הצבעים היחידים שהלכו זה שחור לבן ובז', היום כל חצי שנה מתחלפת קולקציה, הצבעים מותאמים לאלה ששולטים באופנת הלבוש באותה עונה. יש דגמים מנצחים שנשארים שנים אבל מחדשים את הצבעים. הצעירות יותר נועזות עם צבעים והולכות על צבעוניות, אבל אנחנו מנסות גם ללקוחות מבוגרות לחדש. יש מגוון רחב מהעולם, כולל עיצובים יוקרתיים ומיוחדים".

צבעוניות ופחות תחרה. יח"צ,
צבעוניות ופחות תחרה/יח"צ

חווית קנייה ורכישה מקוונת

"אני מאמינה במדידה, התאמה וקשר אישי. אנחנו מכירות את הלקוחות ויודעות מה מתאים למי, כשמגיע משהו שאני יודעת שלקוחה תאהב אתקשר.

"אני יודעת שהקניות עוברות לרשת, אני עדיין חושבת שחזייה צריך למדוד ולהתאים, אבל כשהגיעה הקורונה, הבנתי שאין ברירה. אבל גם בחנות האון ליין יש אפשרות לשיחה מהאתר. החוזקה שלנו היא בידע העצום, ביכולת ההתאמה והכרות התחום, ככה אנחנו מייעצות גם בקניה מהאתר. הרבה פעמים נשים שולחות לנו תמונה ואנחנו עוזרות. לשמחתי, עדיין הרוב מגיעות מכל הארץ. אני אוהבת את המפגש עם נשים, הרבה מאוד העצמה וחוכמה נשית עוברת במפגשים האלה, יש משהו אינטימי שיוצר שבט נשים".

ברכה פקטק. יח"צ,
ברכה פקטק/יח"צ

רגע לפני קניית חזייה, ברכה מספקת טיפים שכדאי לדעת

חזייה ראשונה - "פעם חשבו, מיד שמתחיל לצמוח למהר לקנות לילדה חזייה. לדעתי, זה עניין של בגרות ומוכנות. אם הנערה רוצה - מעולה, אבל לא לדחוק בה. פעם אמרו לנערות שאם הן לא ילבשו חזייה זה ישפיע על החזה, שגדל נופל, זה ממש לא נכון. זה רק עניין אסתטי ולא נוח כשהחזה קופץ שרצות. יותר חשוב שהיא תבוא מרצון ולא תתפוס חזייה כעונש.

"יש שלבים, יש גוזיות שהן כמעט גופיה ואז עוברים לגוזייה יותר נמתחת וככה בהדרגה לעבור. אני אומרת לנערות, 'בואי, תנסי, לא טוב, נחזור לגוזייה'. צריך המון רגישות והבנה כשמדובר בנערות צעירות. אנחנו לעולם לא ניכנס לתא בלי רשות, לא נלחץ לעזור. מאוד נזהרות במיוחד עם ילדות. מציעות שיראו לנו איך החזייה יושבת עם חולצה. אם היא מתביישת או לא רוצה, אנחנו מתרחקות. מניחות דברים שיכולים להתאים וזזות, שאם היא תרצה היא תבקש את עזרתנו מיוזמתה. הקדשנו המון מחשבה על מפגש וההתאמה של חזייה ראשונה, שיהיה חוויתי ולא טראומטי. זה נעשה בשילוב עם האמא בדרך כלל, מאוד בעדינות".

הכיני חזייתך לקיץ - "בקיץ הצבעים בהירים. הקיץ נראה תכלת, כתום והסגול על כל גווניו יככב, כולל ורוד עתיק. בחורף הצבעים יותר כהים ירוק בקבוק, כחול. בקיץ המכירות גדולות, יש יותר מחשופים וגופיות ורואים את החזייה מציצה ולכן יש ביקוש למגוון צבעים, שיציצו באותו צבע. חשוב בקיץ להחליף את תדירות החזייה, כי מזיעים יותר".

חזייה בצבע גוף - "פעם בז' היה להיט. היום, צעירות פחות אוהבות בז', אבל כל אחת חייבת אחת בבז' חלקה בארון, שתתאים לחולצה שקופה או לבנה".

איך בוחרים חזייה? "אחרי שחווים את החזייה הנכונה כבר יודעים מה לחפש. זה עניין של התאמה. כדי שחזייה תהיה יפה ונוחה, טיפה מרגישים אותה בהתחלה אחר כך זה משתחרר, ההיקף חייב להיות מדויק. הברזל צריך לשבת נכון ולא להיות גבוה מידי שלא יגיע לבית השחי.

הסגירה צריכה להיות על הקרס הראשון כדי שאפשר יהיה להשתמש בה גם כשהחזייה מתרחבת קצת. אסור להרים את הכתפיות מידי, כי זה מרים את החלק האחורי והורס את המראה".

כמה חזיות צריך שיהיו בארון?- "הממוצע העולמי הוא שש חזיות לשנה. ככל שהחזה גדול יותר יש יותר שחיקה. ככלל אצבע, אני ממליצה על שלוש חזיות טובות בשנה, אם כי, כשיש תחלופה גדולה יותר הן מחזיקות יותר זמן מעמד".

באיזו תדירות יש לכבס חזייה? "כל חזייה נשחקת. אלה חומרים נמתחים כמו לייקרה וכו'. השחיקה היא מלבישה, לא מהכביסה. פעם חשבו שלא מומלץ לכבס חזייה לעיתים קרובות כדי לשמור עליה. זה הפוך, לא רק שזה מסריח, זה גם הורס את החזייה.

הזיעה והחומציות של העור הורסים את הלייקרה, לכן בקיץ חייבים להחליף חזייה בתדירות גבוה. ככל שנכבס יותר החזייה תשמר לאורך זמן, בכפוף להנחיות הכביסה השונות חזיות עם ברזל או בלי מרופד או לא, בכל סוג מטפלים אחרת".

פסיה לבני נשים, נחלת בנימין 15, תל אביב. 03-5164222

לחנות האתר>>

לפייסבוק>>

בשיתוף פסיה לבני נשים
  • עוד באותו נושא:
  • חזיות
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully