וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצירות קטנות: דרך גדולה להתנתק מהמסכים

בשיתוף אפרת ברקת כהן

עודכן לאחרונה: 10.3.2021 / 16:12

אפרת ברקת כהן, אמנית עם נפש של ילדה חולמנית, עוזרת לילדים ליצור את העולם הדמיוני שלהם דרך ספר מופלא שכולו חוויה והעצמה. הפתרון המושלם לזמן איכות משפחתי

אפרת ברקת כהן. מיתר דוד,
אפרת ברקת כהן/מיתר דוד

השנה האחרונה הביאה איתה לא מעט קשיים וביניהם שאלה פילוסופית אחת: מה לעשות עם הילדים? תגידו את האמת, כמה פעמים יצא לכם לחשוב על השאלה הזאת לאחרונה? בסגר, בבידוד אולי סתם ביום שישי אחר הצהריים. כמה פעמים הרגשתם שאתם הורים לא מספיק משקיעים או שנכנעתם לעוד בקשה של הילדים להגדיל את זמן המסך? כולנו, הורים וגם צוותי חינוך, צריכים רעיונות חדשים. דרכים חדשות לזמן איכות עם היקרים לנו מכל. מהנהנים בהסכמה? יש לנו פתרון.

הכירו את אפרת ברקת כהן. היא אמנית, מפסלת בעיסת נייר, אמא לשלוש בנות ויותר מכל חולמת. היא גם מחברת הספר "יצירות קטנות" שכולו חוויה יצירתית ואינטראקטיבית לילדים ולילדות. הספר בא לענות על צורך - צורך בזמן ופנאי איכותיים בין הורים לילדים. צורך לייצר אלטרנטיבה למסכים. צורך להתנסות בחומרים שונים. צורך לפתח את הדמיון. במקום לחפש יצירות באינטרנט, יש מגוון גדול מאוד של רעיונות בספר שכולו חוויה של העצמה משפחתית.

יצירות קטנות. אילן מור,
יצירות קטנות/אילן מור

הספר מציע שפע של רעיונות ליצירה בנושאים שונים וכולל בתוכו גם דפי פעילות, דרכם מקבלים הילדים חופש ביטוי למחשבות ולדמיון שלהם. הוא מעודד אותם להוציא לפועל את הרעיונות שמתרוצצים להם בראש, משחרר אותם מהמסך הקטן ומעודד אותם לחשוב וליצור. הרי בינינו, כולנו זקוקים מדי פעם לזמן איכות טוב בקצב נמוך שירגיע אותנו מהשגרה הפסיכית של החיים. כולנו רוצים להוציא מהילדים את העשייה והכישרון החבוי בהם, אבל גם כשאנחנו ביחד, לא תמיד יש לנו זמן. לא תמיד יש לנו שיח.

הנקודות הללו - העצמה ועידוד של ילדים - חשובות מאוד לאפרת. מגיל צעיר, הילדה החולמנית נהגה לשרבט לעצמה בתוך מחברת את עולמה הדמיוני העשיר. בחומרי היצירה, התאהבה כשעבדה בחנות למכשירי כתיבה ואת "הסטאז'" שלה עשתה כשציירה על כל דבר - מקירות ועד חולצות. בבגרותה, למדה עיצוב גרפי וגילתה את העולם המופלא של פיסול בעיסת נייר. כך, יצירות העולם הדמיוני שלה עברו מהמחברת לגרסה תלת ממדית.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
יצירות קטנות. אילן מור,
יצירות קטנות/אילן מור

האהבה האמיתית שלה היא עבודה עם ילדים בסטודיו שלה ליצירה שנפתח לפני כ-10 שנים. "חשוב לי מאוד לאפשר לילדים ליצור ולפסל בזמן ובקצב שלהם כל מה שהם רוצים. תמיד שמעתי שאומרים שלילדים אין דחיית סיפוקים והם רוצים הכל כאן ועכשיו. דרך העבודה הבנתי כמה הם נהנים מהדרך של ליצור את היצירה שלהם. אני נהנית לראות ילדים יוצרים משהו שהוא לגמרי פרי דמיונם עם הרבה סבלנות ועניין. הם מאתגרים את עצמם ואותי".

יצירות קטנות. אילן מור,
יצירות קטנות/אילן מור

בנוסף לחוגים ולקייטנות שהיא מעבירה בסטודיו שלה, השיקה אפרת ממש לפני פרוץ הקורונה את הספר שמיועד לילדים ולילדות בגילאי 5-10 וגם להורים, גננות ומורות שזקוקים להשראה. בינינו, בתקופה לא פשוטה כמו שאנחנו עוברים, כולנו זקוקים להשראה. התגובות שקיבלה מהללות. "הרכישה הטובה ביותר שעשיתי כדי להיערך לשהות ממושכת עם הילדים בבית", "ספר מושלם לתעסוקה בימי שגרה, ובוודאי בימי קורונה", "מגשימים חלומות גם לילדות גדולות", "רואים בספר את ההשקעה בכל פרט", וזו רק רשימה חלקית. הספר "יצירות קטנות" אשכרה הציל לכמה משפחות את השהות בבית בזמן סגר או בידוד.

מבחינת אפרת, מדובר בתשוקה אמיתית ובהגשמת ייעוד. "אני נורא מחוברת לילדים ומרגישה שיש לי נפש של ילדה. אני משתדלת לעודד ולחזק, לתת להם את המקום שלהם ואת חופש הביטוי. הספר מתעסק בחופש הביטוי ולא רק ברעיונות ליצירה. הוא מכניס את הילד לעשייה ולכתיבה של עולמו הדמיוני. הספר בא לאפשר לילדים את החופש ליצור ולהנגיש להם את חומרי היצירה. אל תפחדו אם אתם לא יודעים להתעסק בחומרים. תנו לילד מקלות ארטיק וגלילי נייר והוא ייצור עולם שלם. לילדים יש דמיון מופלא וצריך להעצים אותם ולא להוריד אותם".

יצירות קטנות. אילן מור,
יצירות קטנות/אילן מור

הדברים של אפרת נשמעים כמעט דמיוניים בעולם שבו מבוגרים וילדים נשאבים אל תוך המסך וזמן האיכות המשותף הולך ונעלם. אפרת נאנחת בהסכמה: "כבר אין לנו הרבה זמן איכותי לשבת יחד, אבל המציאות היא שהרבה יותר קל להיפתח ולהתחבר דרך היצירה. כמה כיף זה רגע, חצי שעה, לשבת יחד איתם וכן לגלות את איתם את הזמן. הם רוצים את תשומת הלב והחיזוקים מההורים שירימו ויעודדו אותם. הם צמאים ליחס ולהעצמה. הספר נולד מתוך המקום לראות את הילדים יוצאים קצת מהמסכים וחוזרים ליצור".

"הרעיון לשחרר אותם מהמסך ולגעת בחומרים", היא ממשיכה. "התוצאה הסופית פחות מעניינת. הדרך מעניינת אותי, החוויה וההתנסות. מדובר בספר חווייתי, ספר הדרכה שיכניס אותם לעשייה ויעודד אותם ליצור גם כשהם מחוץ למסגרת החינוכית - בבית. ליקטתי את מה שילדים אוהבים". האם היה חשש? "כן, כי זה ללכת נגד הזרם. יש סרטוני יצירה ביוטיוב, אבל כשהילדים צופים זה בדרך כלל נעצר רק בלהסתכל ולא עובר לשלב המעשי. בנוסף, ההורים לא שם ולא שותפים לחוויה".

"יצירות קטנות" הוא לא עוד ספר הדרכה. למעשה, היצירות אמנם באות עם הוראות, אבל יש בו מקום לביטוי עצמי ואפילו דפי פעילות "בילט אין", נייר פרגמנט ונייר קופי שמאפשרים "להתחמם" ולהתחיל ליצור גם בלי לצאת לחנות ולקנות חומרים. "יצירות קטנות", הוא ספר על יצירתיות. ויצירתיות היא התחדשות ושינוי. יצירתיות זה לצאת מהשבלונה ולתת דרור לדברים שחבויים עמוק בפנים. יצירתיות זה לא לעשות את אותו הדבר כל הזמן.

הספר "יצירות קטנות" מביא ערך מוסף שמתאים לכל בית. פתרון לשגרה וגם לשגרה שלצערנו נאלצנו להתרגל אליה בשנה האחרונה. לאפרת יש מסר חשוב בנושא: "אנחנו בעצם מדברים כאן על העצמה משפחתית. ילדים הם מקסימים ומרגשים. החופש ליצור זה משהו שמחזק ומשחרר אותם. אני מתרגש ונדהמת לראות כל פעם מחדש כמה סבלנות יש להם וכמה הם רוצים".

הספר נמכר במחיר מבצע של 68 שקלים וניתן לרכוש אותו גם עם חומרי יצירה. עבור ארגונים, ועדי עובדים ו/או רכישות גדולות תינתן הנחה נוספת. מדובר במתנה נפלאה לילדי עובדים בארגונים או חברות גדולות או לסוף שנה בבתי הספר.

עוד פרטים ורעיונות בדף הפייסבוק של אפרת ברקת כהן

להזמנת הספר, היכנסו לאתר

היצירות של אפרת גם באינסטגרם

בשיתוף אפרת ברקת כהן
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully