וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גן חמשת החושים

בשיתוף רויטל לוריא

עודכן לאחרונה: 9.3.2021 / 12:36

רויטל לוריא, מעצבת גינות ונוף, מסבירה איך החצר יכולה להיות החדר הכי שימושי בבית. לעצב את הטבע כך שירחיב את הלב והחושים

גינה שעיצבה רויטל לוריא. עומרי אמסלם,
גינה שעיצבה רויטל לוריא/עומרי אמסלם

לפני שלושים שנה, כשרויטל לוריא סיימה את לימודיה האקדמיים בתחום והתחילה לעבוד כמתכננת גינות לקהל הפרטי, רבים לא הבינו מה היא עושה ולמה אי אפשר להסתפק בגנן. "בזמנו, כל הגינות הפרטיות נראו אותו דבר, דשא וברוש לימוני מסביב. חשבתי שלא יתכן שאין ביטוי אישי של בעלי הבית וניצול יעיל של השטח" היא מספרת.

"גינה פועלת על כל החושים שלנו. זה לא רק צמחיה, גם הצבעים, טקסטורות, ריחות פריחה לשמוע את ציוץ הציפורים, בעלי חיים. אני מביאה בחשבון איך הגינה תפעיל את כל החושים, כדי שנחוש בטבע. אפילו, חוש הטעם, אין כמו לקטוף את הנענע והלימון מהגינה לשבת עם הלימונדה בגינה עם הרגליים למעלה ולחוש את המרחב".

בעקבות הקורונה היא עסוקה במיוחד "מרחב המחיה הפרטי הפך חשוב וככל שהוא מכיל יותר פונקציות אפשר לשהות בו יותר. עכשיו כשאין מסעדות, אין לאן לנסוע, ריחוק חברתי, הגינה הפכה לאחד המקומות החשובים בבית".

רויטל לוריא. אבישי פינקלשטיין,
רויטל לוריא/אבישי פינקלשטיין

ילדת הטבע מהעיר

הסטודיו שלה בפרדסיה, ממנו היא יוצאת לעצב גינות, מרפסות וגגות בכל הארץ. מעידה שתמיד היתה ילדת טבע. "גדלתי בנתניה ותמיד אהבתי טבע, ים ומרחבים, כילדה טיילנו כל שבת, למדתי ביולוגיה בתיכון. יש אינספור מחקרים המצביעים על השפעת הטבע על איכות החיים והשלווה הנפשית. לכן, כדאי ליצור לעצמנו פינה ירוקה, בטח אם יש חצר אבל גם מרפסת או גג יכולים להיות פיסת גן העדן שלנו באמצע העיר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

למה צריך מעצבת גינות?

"כמו עיצוב לבית. עיצוב גינות מתייחס לשטח כולו, בוחן את הצרכים של המשפחה, ולפי זה מתכננים את הגינה. אפשר להרחיב את מרחב המחיה, במיוחד במזג אוויר כשלנו, רוב השנה ניתן לשהות בחוץ. כדי שהבית לא יהיה נטע זר בנוף, חשוב ליצור מראה הומוגני, לתכנן את השטח מחוץ לבית כך שיגדיל את אזור הפעילות, לנצל את כל המרחב בחוץ. אני לא הגנן, לכן נטולת אינטרסים למעט של הלקוח".

גינה שעיצבה רויטל לוריא. יח"צ,
גינה שעיצבה רויטל לוריא/יח"צ

יחס הגינה לבית

"בית של 100 מ"ר, על שטח של חצי דונם למשל, משאיר המון מקום בחוץ שיכול לשמש אותנו. מעבר כמובן לנוף הנשקף מהחלונות, ברמה הפרקטית. אפשר לארח בה ולהרחיב את הסלון, ליצור אזור משחק לילדים או פינת ספורט וכושר, מקום לבשל, תחביבים שיכולים להשתלב בחצר. בתכנון נכון, הגינה לא רק מוסיפה יופי אלא מגדילה באופן משמעותי את הבית.

"כחלק מהתהליך, אני עורכת שיחות הכרות עם המשפחה, איזה שימושים הם רוצים להפיק מהגינה, האם הם אוהבים לארח? מה סגנון האירוח שלהם? האם יש בני נוער בבית שצריכים פינה משלהם? האם יש ילדים קטנים שצריכים מרחב משחק בטוח ומוגן? ועוד, אני מנסה לחשוב איתם מה יעודד לצאת לחצר. את כל זה מביאים בחשבון כשמתכננים את הגינה".

איך אפשר לנצל את החצר?

"לתת תחושה של טבע, לא הכל בטון ודשא סינטטי. ומצד שני שתיתן פונקציות נוספות, למשל טרנד הבישול, כולם רוצים אזור עם טאבון, מעשנה, עמדות בשר למיניהן, כל עניין האירוח בחוץ פופולארי, במיוחד מאז הקורונה.

"להקצות אזור לפעילות. טרנד הנינג'ה ישראל מעודד לבנות בחצר קיר טיפוס, מתקני ספורט וטרמפולינה. פינה לילדים עם בית מעץ וגן שעשועים קטן. בריכה וג'קוזי, כל מה שיעודד פעילויות בחוץ. אני מבררת מה התחביבים והגילאים ובהתאם מאבזרים את החצר, כמו בשולחן סנוקר וביליארד, טניס שולחן. אפילו מסך טלוויזיה, או קולנוע חוץ. אפשר להשאיר פינה למדורה, או לגדל ירקות למאכל. כל משפחה והעדפותיה".

גינה שעיצבה רויטל לוריא. שי אדם,
גינה שעיצבה רויטל לוריא/שי אדם

הגינה והבית הם יחידה אורגנית

"הבית הוא לא רק הקירות הוא מגיע עד סוף הגדר ואם אפשר אפילו מעבר, אל הנוף. לתחושת מרחב אני מחברת בין הפנים לחוץ, כך למשל אמשיך את הריצוף מהבית החוצה או אם יש סלון כחול אני אשבץ מוטיבים כחולים בחוץ. סגנון הבית משפיע על עיצוב הגינה, אם הבית מודרני ונקי גם החצר תהיה בקווים ישרים, נקיים. הרעיון הוא שכשפותחים את הדלתות והחלונות יש המשכיות והחלל מתרחב".

עיצוב הגינה רלוונטי גם לפנים הבית: "אני עוברת בין החלונות והדלתות, רואה מה נשקף מהפתחים, כך אתכנן את הנוף שנכנס הביתה, כל חלון ודלת הופכים לתמונה בתלת מימד. זה משפיע על החלטות טכניות למשל איפה למקם את הכביסה, את המחסן או המזגן".

גינה לכל השנה

"שלא כמו בית, הגינה משתנה בכל עונה וזו לא חוכמה לעשות גינה מדהימה רק באביב, נרצה שתהיה יפה ופרקטית כל השנה ובכל שעות היום. לכן אני משקיעה בתכנון התאורה, ומתייחסת לצמחיה במהלך העונות כך שבכל זמן יהיה אלמנט יפה ובולט שיתפוס את העין. הדגש יכול להיות על אלמנט אחד כמו עץ שיש לו פריחה בעונה מסוימת והוא ירוק בעונה אחרת ונותן פרי בעונה אחרת, כך שתמיד הוא מעניין. אני משתמשת בהרבה פקעות כדי שתהיה פריחה גם בחורף, בדרך כלל אשתמש בצמחיה שמשנה את פניה במהלך השנה. במשך היום הגינה יכולה למשוך את העין בצבעוניות שלה, ובלילה, אפשר להאיר איזה עץ זית עתיק שיהפוך לאטרקציה פיסולית שנראית מתוך הבית".

מתי כדי לשלב אותך?

"התוצאה הכי טובה מתקבלת אם אני משתלבת כבר בתחילת תכנון הבית. אני עובדת לצד האדריכל ומעצב הפנים, מתחברת לחומרים ואנחנו פועלים לקבלת תמונה הרמונית. אבל, לפעמים אני מגיעה אחרי שיפוץ ואפילו אחרי 30 שנה שהבית קיים. עיצוב ותכנון גינה הוא הרבה מעבר לחלוקת שטח ובחירת צמחים. אני קובעת את מיקום התשתיות בחצר, חשמל, מים, צבע הטיח והגדרות. כמו בבית, גם לגינה יש ריצפה, קירות וגג. אם יש פרגולות, מדרגות, מפלסים, שבילים וכו', ככל שאני מגיעה מוקדם יותר בתהליך הבנייה או השיפוץ, אתרום יותר".

התשאול כולל גם את ההתנהלות אח"כ: "אני מבררת עם בעלי הבית כמה מוכנים לתחזק את הגינה. תמיד כדאי שיהיה גנן, גם כסיוע למי שנהנה לעבוד בגינה. אני מתייחסת לגודל הגינה ולהשקעה שמוכנים לה, ובהתאם מתאימה ללקוח את הצמחייה. יש היום גישות שונות לתחזוקה כמו למשל גננות מקיימת. היום אנשים מעדיפים יעילות בתחזוקה, לפעמים יעדיפו בריכה במקום דשא".

גינה שעיצבה רויטל לוריא. שי אדם,
גינה שעיצבה רויטל לוריא/שי אדם

הגודל כן קובע

"נוטים לחשוב שבגינה קטנה אין הרבה מקום אז לא צריך מעצבת. דווקא בחלל קטן, במקום לעשות דשא סינטטי ומסביב פס צמחיה כמו כולם, אפשר לקחת את הריצוף עד הסוף והצמחייה תצא מתוך הריצוף, ולהשיג גם וגם. עצים מהריצוף וגם הרחבת שטח האירוח. בגינה קטנה יש מספר פונקציות במרחב אחד, הריהוט והתאורה יעשו את ההפרדה, בעזרת צמחייה שקצת נכנסת ויוצאת החוצה מבדילה אך לא סוגרת. בגינה גדולה הפוך, נרצה אינטימיות, לא להרגיש בפארק. נייצר אלמנטים שמזמינים לעצור".

גינת גג ומרפסת

"כל מרפסת יכולה להיות גינה קטנה. חשוב לבחור מצעים נכונים. לשים לב למשקל, אי אפשר לשתול עצים גדולים ללא חיזוקי קונסטרוקציה מראש, יש לוודא שהצמחייה מתאימה לתנאים המוגבלים של האדניות ומכלי השתילה, לא כל צמח עמיד לרוחות שבקומה ה-12, יש הרבה אתגרים. צריך משטר השקיה ותחזוקה נכון לאורך שנים. כשיודעים איך, אפשר לעשות דברים מדהימים, ליצור קירות ירוקים, ג'קוזי או בריכה, השמיים הם הגבול.

"חשוב להקפיד על איטום, ניקוז ועוד, מצד שני מרוויחים בידוד אקולוגי, טמפרטורות נעימות, אוויר יותר נקי, יש עוד הרבה יתרונות לגינת גג בעיר. האפקט שמתקבל, חלומי".

רויטל לוריא, revitallu@revitalgarden.com 050-3496625

לאתר>>

לפייסבוק>>

בשיתוף רויטל לוריא
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully