וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרקטיקה מעוצבת מראש

בשיתוף ענבר מנגד

2.3.2021 / 13:43

אומרים שהתפוח לא נופל רחוק מהעץ. במקרה של ענבר ושחר מנגד, הוא נצמד לגרמושקה. הכירו את האמא והבת שמאחורי משרד אדריכלות ועיצוב פנים מהמוכרים בחיפה

ענבר מנגד אדריכלות. טל ניסים,
ענבר מנגד – עיצוב ואדריכלות פנים/טל ניסים

נדמה שענבר מנגד, מעצבת פנים מומלצת באזור חיפה, נולדה למקצוע הזה. "אמא שלי מספרת שכשהייתי ילדה, כשהיא חזרה מהעבודה היתה מגלה, שבזמן שנעדרה מהבית הזזתי וצבעתי את כל הרהיטים. הייתי הולכת לחנות חומרי הבניין ורושמת על חשבון אמא צבעים לקירות", היא מספרת. לא פלא שכבר בתיכון נרשמה ללימודי אדריכלות.

שחר מנגד היא סטודנטית לארכיטקטורה שנה רביעית, משרטטת ומתכננת במשרד, והבת של ענבר. "לקח לה זמן להבין שזה בדם שלה, בהתחלה היא התכחשה לזה" צוחקת ענבר, ושחר מודה: "אחרי הצבא, הלכתי ללמוד יחב"ל ומזרח אסיה באוניברסיטה העברית. שנה וחצי סבלתי, יום אחד הרמתי טלפון לאמא ואמרתי לה 'פרשתי ונרשמתי לאדריכלות'. תמיד אהבתי את זה. לקח לי זמן להבין שזה מה שעושה אותי מאושרת. אז חזרתי לתחום שאני מכירה, שהוא באמת ה'בית' שלי - אדריכלות".

לבנה אחר לבנה

אחרי שסיימה את לימודי האדריכלות בתיכון, ענבר החלה לעבוד כשרטטת במשרדי אדריכלים במקביל לנישואיה ולידת שלושת ילדיה. שחר, היא האמצעית בין שני בנים. הקטן, אגב, אנימטור שתורם לא מעט אף הוא בטאץ' מיוחד כשצריך, לעיצובים שיוצאים מהמשרד.

בשנת 2003, עברה המשפחה לאפריקה. ענבר, חיפשה עיסוק, ומצאה את עצמה עובדת אצל אדריכל אנגלי שבנה מלונות וריזורטים בספארי של אפריקה. ב-2006 הם חזרו לארץ, והיא זנחה לתקופת מה את תחום הבנייה. עד שחברים שהכירה באפריקה חזרו לארץ והתעקשו שאת ביתם בישראל היא תעצב ותבנה. זו היתה זריקת העידוד לה היא נזקקה כדי לצאת לדרך. מאז היא מעצבת ומתכננת בתים, דירות ומשרדים, בעיקר באזור חיפה והצפון, אבל במהלך השנים עיצבה כבר מתל אביב ועד משגב וראש פינה.

ענבר מנגד אדריכלות. יח"צ,
ענבר ושחר/יח"צ

מודרני אבל חם, יפה אבל פרקטי

לכל לקוח יש את הקו והסגנון שלו, זה הוא שאמור לחיות בבית ולכן הוא מכתיב את הקו, מסבירה ענבר: "אני לא כופה את הקו שלי, אני נוטה לעיצוב מודרני, נקי אבל חשוב לי שיהיה חם ולא מנוכר. מאחר וצמחתי מאדריכלות, החלק של התכנון הוא בנפשי ואני מאוד פרקטית. כמובן שנרצה שיהיה יפה, אבל לפני הכל שיהיה שימושי, נוח ופרקטי. במיוחד בעיצוב דירות עירוניות, אין יותר מידי מקום לבזבז לכן חשוב לי לחשוב על כל פרט שצריך ושיהיה לו מקום מסודר.

לפעמים לשלם למעצב מנוסה, גם אם זה קצת יותר הוא חסכון. הוא יודע איך לחסוך, מה אפשר להמיר במשהו זול. להשקיע במעצב טוב חוסך הרבה זמן והרבה מאוד כסף.

פתרונות יצירתיים ויעילים

ענבר: "מה שהכי חשוב זה התכנון. הוא השלד. היופי והעיצוב באים אחר כך. אם הוא יציב וישר אז הגוף עומד". שחר מאשרת ומוסיפה: "הדבר הכי חשוב שלמדתי מהעבודה עם אמא, זה שעיצוב הוא לא רק מה שרואים. החשיבה פרקטית. רואים את זה בתכנון, במטבח, בחדר שינה. איך למקסם חללים קטנים בצורה שתהיה הכי נוחה ללקוח. לומדים ומבינים את הלקוח, איך היום שלו נראה. איך הוא חי. בהתאם לכך מתכננים".

ענבר מנגד אדריכלות. טל ניסים,
ענבר מנגד – עיצוב ואדריכלות פנים/טל ניסים

"אני מאוד פדנטית, היכולת לדעת לסדר ולארגן דברים, תמיד היתה לי. הכל מאוד מקוטלג וכל דבר זמין בקלות. וכשאני באה לעצב למשפחה בית, אני חושבת על החיים בו. אם יש ילדים או יהיו, או אם הילדים עזבו את הקן. אני מתכננת כך שכל הצרכים יילקחו בחשבון. חושבת איך יהיה מקום לכל דבר. במיוחד כשמדובר בדירות, זה שטח קטן שדורש תכנון מדויק. לפעמים עבודה על דירה קטנה יותר קשה מבית גדול כי זה מצריך ירידה לפרטים ורזולוציות".

לייצר מקום

"הגיע זוג עם דירה בפרויקט קבלני. חדר השינה של הורים היה סופר קטן. כדי לייצר סוויטת הורים דחסו מקלחון פיצי וחדר ארונות שלא נכנס בו כלום. הורדתי את הקירות ופתחתי את החלל, שיהיה מקום. את המקלחת מיקמתי עם מחיצות זכוכית חלקן שקופות וחלקן אטומות, כדי לתת תחושה של מרחב, ומעבר אור, וליצור חלל גדול יותר, קיר הוא עבה, מחיצת זכוכית לא תופסת מקום.

או זוג אחר, שרצו להשקיף מהמיטה על הנוף, אבל משום כיוון זה לא התאפשר. שמתי את המיטה באמצע החדר, כאי, מול החלון. העברנו את כל החשמל והצנרת ברצפה, בנינו קיר גבס קטן ונגרות. כך המיטה קרובה לחלון ואפשר לראות ממנה את הנוף, מאחורי ראש המיטה שבנינו, יצרנו חדר ארונות חצי פתוח. אלה רק דוגמאות איך תכנון נכון ממקסם חלל קטן" אומרת ענבר.

מחיצת זכוכית להגדלת החלל.. טל ניסים,
מחיצת זכוכית להגדלת החלל./טל ניסים

השפעת הקורונה

"אפשר להרגיש את הקורונה בשינוי התפיסה. המטבח הפך לחלק יותר משמעותי בבית. יותר אנשים רוצים חדר עבודה או לפחות פינת עבודה. בעקבות הקורונה שהינו המון בבית ומבינים שזו המגמה. זה משפיע על התשתיות, אם פעם העדיפו חיבור באינטרנט אלחוטי. היום מבינים שעדיף חיבור קווי לכל מחשב, משהו שתמיד המלצתי עליו, ועכשיו מבינים את היתרון. כי פתאום כולם בו זמנית במחשב, בזומים וכו'" אומרת ענבר.

שחר מוסיפה: "הקורונה נוכחת בחיינו ובאמת משפיעה על התכנון, אני מאמינה שהיא תחלוף ונתקדם הלאה".

באופן אישי, במהלך 2020, המשרד החיפאי עבר למקום גדול יותר, משקיף לים. שחר הצטרפה כאחראית על השרטוטים וההדמיות. חלק מהמשרד משמש כדירה של שחר, כך שהיא ליטרלי חיה את העסק.

בין האקדמיה לסטודיו

שחר: "הלימודים שונים מהעבודה, בלימודים אפשר לחלום. זה לא תלוי בכסף, לא בצרכי לקוח. זו ראיית מקרו. העבודה עזרה לי מאוד, גרמה לי לחשוב שימושי. התכנון בקנה מידה בעבודה הרבה יותר קטן, וזה אפשר לי לנוע בקני מידה שונים. ללא ספק הניסיון המעשי עזר ומהלימודים לעבודה אני מביאה גישות חדשות, התעדכנות".

ענבר: "אני עובדת המון עם אדריכלים ורואה כמה מעט מהם חושבים פנימה. על מי שחי במבנה. הם רואים מעטפת, שחר רואה את הפנים. העבודה פה משפיעה על החשיבה שלה, היא תכננה במסגרת הלימודים חלק של עיר, וכשמיקמה את הבניינים, חשבה מה יראו מהמרפסת כשישבו בסלון. החשיבה האדריכלית שלה מבוססת על תכנון אנושי, זו חשיבה שמאפיינת את המשרד שלנו".

ענבר מנגד אדריכלות. אלעד גונן,
ענבר מנגד – עיצוב ואדריכלות פנים/אלעד גונן

איך זה לעבוד יחד?

"הלקוחות מכירים את שחר, היא באה למדידות לפגישות, היא יותר עזר לי כרגע, אבל אני לגמרי מקשיבה לה" אומרת ענבר "כשהיא תסיים ללמוד נוכל לתת מענה של תכנון מאפס הכל במקום אחד. היום אני נעזרת באדריכלים מבחוץ. ברמה האישית אנחנו מסתדרות מצוין, לא חושבת שהייתי יכולה עם כל אחד. יש לנו יחסים מעולים, אנחנו חברות. יש לנו שפה משלנו, שטויות משלנו".

שחר מוסיפה: "כולם יודעים שאם אני אבחר עם מי לצאת לחופשה בחו"ל אמא תהיה הבחירה הראשונה שלי. אנחנו קולטות אחת את השנייה, מבינות. לכן גם בעבודה זורם לנו".

ענבר מנגד - עיצוב ואדריכלות פנים, חיפה 054-8018838, 04-8102087

אתר>>

פייסבוק>>

אינסטגרם>>

בשיתוף ענבר מנגד
  • עוד באותו נושא:
  • אדריכלות
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully