וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחזירים את האושר להורות עם ד"ר שולמית ביסמנובסקי

בשיתוף ד"ר שולמית ביסמנובסקי

28.2.2021 / 14:19

אומרים כי "ילדים זה שמחה", אבל כמה מכם הצליחו לשכוח בשלב זה או אחר את השמחה הכרוכה בהורות ולהתרכז רק באתגרים החדשים שמגיעים מדי יום ביומו? מי שמביאה את הבשורה לשיפור היחסים בין הורים לילדים היא ד"ר שולמית ביסמנובסקי, מאמנת הורים וצוותי חינוך

ד"ר שולמית ביסמנובסקי/אולפן הנבחרים

אומרים כי "ילדים זה שמחה", אבל כמה מכם הצליחו לשכוח בשלב זה או אחר את השמחה הכרוכה בהורות ולהתרכז רק באתגרים החדשים שמגיעים מדי יום ביומו? צוות "הנבחרים" של וואלה יצא לחפש מדריכי הורים עם בשורה, עם תקווה לעתיד טוב יותר ביחסי הורים ילדים ומצא את הפרס הגדול - ד"ר שולמית ביסמנובסקי - מומחית לחינוך הורות וניהול, מאמנת הורים וצוותי חינוך, אמא וסבתא משקיענית, שמביאה בשורה ענקית לשינוי משמעותי ביחס עם הילדים ומעניקה כלים לילדות מאושרת ארוגה עם הורות מאושרת.

טיפסה בסולם האחריות עבור חינוך הילדים

ניסיונה העשיר של שולמית בתחום החינוך, חולש על 35 שנים בהן עסקה במגוון תפקידים ותרמה רבות לענף החינוך לגיל הרך. היא בוגרת תואר ראשון לחינוך והוראה, תואר שני במנהל חינוך ותואר שלישי במדעי החינוך עם התמחות בגיל הרך. את דרכה המקצועית היא החלה כמורה בבית ספר וקודמה להיות מנהלת מחלקת גני ילדים והגיל הרך, באגף החינוך של עיריית רמת גן. במשך 8 שנים בהן שולמית ניהלה את המחלקה, היא הביאה לפיתוח וקידום משמעותי של המערכת ברמת גן. לאחר שבשנת ב-1995, ביקר ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל בגני הילדים במחלקה שלה, שולמית החליטה לפרוש בשיא ופתחה ביוזמתה רשת של גני ילדים פרטיים. הרשת המצליחה פעלה במשך 22 שנה, עם 22 כיתות, כשתחת כנפיה, בשיא הפעילות, עברו 100 עובדים ו-400 ילדים בכל שנה. במקביל, שולמית נבחרה להיות יו"ר ארגון גני הילדים הפרטיים בישראל ושמשה בתפקיד זה לאורך 20 שנה, ברובן בהתנדבות מלאה. במסגרת הארגון ייצגה את ענף הגיל הרך בכנסת, בוועדות, הייתה שותפה בתהליכי חקיקה שכיום הבשילו לידי חוקים, לצד חשיפת הענף בכל נתיבי התקשורת.

יזמית בכל רמ"ח איבריה

פועלה של שולמית, הוא מהפכני עבור עולם החינוך בכלל ועבור ענף הגיל הרך בפרט. תרומתה יוצאת הדופן של שולמית, באה לידי ביטוי במיוחד עם מסלול הלימודים הייחודי שהקימה במסגרת ארגון גני הילדים הפרטיים בישראל בשיתוף עם המכללה האקדמית בית ברל, לקידום ופיתוח כוח אדם איכותית פדגוגי, עבור ילדים מגיל לידה ועד גיל 3. יחד עם הקורס שפיתחה, התחילה לעבוד בפקולטה לחינוך בבית ברל, במסלול לגיל הרך, כמרצה ומדריכה פדגוגית. כיום, שולמית מחזיקה קליניקה פרטית להדרכת הורים וצוותי חינוך, ובמקביל היא ממשיכה לשמש כמרצה במכללה האקדמית, מקיימת הדרכות פרטיות בגנים פרטיים, מלווה, יועצת חינוכית, פדגוגית ועסקית בגני ילדים והיד עוד נטויה. "מזה 12 שנה שאנחנו מוציאים גננות מתוך שדה הגיל הרך, להכשרה אקדמית, שלא היו מוסמכות, אך פתחו גנים", מספרת שולמית, "הן לומדות ומסיימות עם תעודת גננת לגיל לידה עד 3, וחוזרות לחנך ולטפל בגיל הרך כשהן מוכשרות ומועצמות. כל זאת למען הילדים הרכים, שהם הסטארט-אפ של המדינה והמטרה למענה אני פועלת כבר 35 שנה. חזון שאני חיה אותו בכל יום ובכל שעה".

גיבורת העל של עולם הילדים

ההתמקדות של שולמית בצוות החינוכי וההורים, נועדה להוות אמצעי המתווך את הדרך אל הילדים. "אני מאמנת ומטפחת כל מי שיש לו ממשק עם ילדים - עוזרת ונותנת טיפים וכלים לתקשורת מיטבית עם הילדים, שיצליחו לממש את הפוטנציאל שלהם", אומרת שלומית, "עוד 20 שנה הילדים האלו יהיו המורים, המנהיגים, הרופאים, הטייסים, מי שיטפל בנו. הם דור העתיד שיחזיק וינהיג את המדינה, ובהם צריך להשקיע". נוסף לכל עיסוקה הרחב של שולמית בהורות, חינוך וניהול, היא גם מדריכת יוגה לילדים ומאמנת אישית, כאשר הקו המנחה אותה הוא יצירת השינוי בתקשורת בין ההורים לילדים, ובין צוותי החינוך.

"הבשורה שאני מביאה היא בשורה אמיתית - לראות את האור ולהפסיק לסבול"

עם הזמן וההתפתחות הטבעית, סביב גיל שנה וחצי שנתיים, הילד מגלה את עצמאותו ומתחיל תהליך של היפרדות מההורים, שחווים אתגרים ולא יודעים כיצד להתמודד עימם, כמו ילד שלא מקשיב - לא רוצה להתקלח להיחגר ברכב, לגשת לשולחן וכו'. בשלב זה, עלול להתפתח מעגל תסכול שבו הילדים פועלים, ההורים מגיבים באופן לא אפקטיבי, הילדים מחמירים את ההתנהגות, וההורים נכנסים לחוסר אונים, ולא יודעים איך לצאת מהקושי ותחושות האשמה והחרטה. "אם לא מטפלים בבעיות כשהן קטנות, המצב עלול להחמיר. תחושות הסבל והאשמה יגברו, תחושת המסוגלות של ההורה יורדת, נוצרים קשיים בזוגיות, אי הסכמות בין ההורים, נוצר מצב של עייפות בשל ריבוי מטלות והמדרון עוד תלול", מבארת שולמית, "ילדים לא מגיעים לעולם עם חוברת הפעלה, הורים לומדים תוך כדי תנועה ולכן ההורות היא מאתגרת מאד, אך יש אור בקצה המנהרה וקיים לכך פתרון".

ילדים רגועים יותר והורים מאושרים יותר

שולמית מציעה פתרון לפער התקשורתי בין שפת ההורים לשפת הילדים בכמה דרכים - ראשית, היא בנתה תוכנית ליווי אישית להורים, הנקראת "ילד פלא", בה היא מקיימת מפגשים פרונטליים או דרך הזום עם הורים לילדים שהתנהגותם מאתגרת, כאשר תוך 21 ימים, ההורים חווים שינוי ניכר בהתנהגות ילדם. במהלך המפגשים, שולמית ממקדת את ההורים להכיר יותר לעומק את שפת הילדים. בעזרת כלים חדשניים שהיא מעבירה להם, ההורים מפתחים מודעות מול הילדים, במטרה להגיע להרמוניה. המפגשים מתקיימים למשך חודש או חודש וחצי, כאשר שולמית זמינה עבור ההורים לליווי מתמיד בוואטסאפ, בטלפון ובזום, כדי לתמוך בהם בתהליך בדרך לשינוי. בסיום התוכנית, ההורים מסיימים עם ארגז כלים מגוון שמעניק להם בטחון בדרכם ובסמכות ההורים שלהם, בהתאמה לגישתם האישית. פתרון נוסף ששולמית מציעה, הוא קורס דיגיטלי שבנתה עבור הורים, המונה שמונה פרקים בהם ההורים לומדים בזמנם החופשי, את כל הטכניקות, העוגנים והכלים לתקשורת המתאימה לכל גיל, במטרה לשנות את המצב הבעייתי ולחזור להורות מאושרת. הקורס נקרא "מהורות מאתגרת להורות מאושרת" והוא מיועד הן להורים ותיקים והן להורים טריים בתחילת דרכם. במסגרת הקורס שולמית מעניקה להורים סביבה תומכת המקנה להם תחושת שייכות וקרקע פורייה להעלות קשיים ודילמות ולקבל עליהם מענה.

שפה משותפת לחוויית הורות וילדות מיטיבה

הקורסים ששולמית בנתה, מבוססים על ניסיונה העשיר בעולם החינוך ועם היכרותה רבת השנים עם מנעד רחב של הורים. נקודת ההנחה היא שההורים מתקשרים עם הילדים בשפה של מבוגרים אשר יוצרת התנגדויות לילדים, וכך נוצרים קונפליקטים. ברגע שההורה מתחבר לילד שבו, ואוסף כלים לתקשר עם הילד בשפתו, הדברים משתפרים. שולמית ממליצה ששני ההורים יהיו מעורבים בהדרכה, כדי ליצור שפה אחידה, מתואמת ובעלת מטרות משותפות מול הילד. "בקורס נופלים אלף אסימונים, ואיתם מגיעה תחושה של בטחון, מסוגלות ואוויר לנשימה", אומרת שולמית, "פתאום הם מבינים שאפשר אחרת, שחינוך זה אושר. כשיודעים לדבר בשפה הזאת, החיים משתנים. זו השליחות שלי, ואני רוצה להעניק את הידע הזה לכל ההורים באשר הם - כי לילדים מגיע הורות טובה ותקשורת טובה ומקרבת".

איך מתחילים את התהליך?

אם יש לכם שאלה בנושא חינוך הילדים, שולמית מובילה קו חם להורים ותשמח לענות לכם. כתבו כאן את שאלתכם ותקבלו תשובה ישירות למייל שלכם או לנייד. בנוסף, תוכלו למלא את פרטיכם באותו הטופס בכדי להירשם לאחד מהוובינרים אותם שולמית עורכת על בסיס קבוע, ולקבל ערך ומידע מקיפים, ללא עלות. לבסוף, לקבלת פרטים ולהרשמה לתוכנית "ילד פלא", התקשרו וקבלו שיחת ייעוץ ראשונה ללא עלות.


טלפון: 050-7228553 - לפניות דרך הוואטסאפ בלבד

פייסבוק

בשיתוף ד"ר שולמית ביסמנובסקי
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully