וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק ההון - כל אחד יכול

בשיתוף אלכס קלמנוביץ

1.2.2021 / 16:40

אלכס קלמנוביץ, כלכלן ומרצה, מלמד סטודנטים ואנשים פרטיים ללא רקע בכלכלה, מה צריך לדעת בעולם הפיננסי, כדי להבין ולהשקיע בשוק ההון

אלכס קלמנוביץ, כלכלן ומרצה/אולפן הנבחרים

אלכס קלמנוביץ, (43), כלכלן בעל תואר שני בכלכלה ומנהל עסקים עם התמחות במימון מאוניברסיטת בר אילן. מלמד כבר 15 שנים את התחום, בשבע השנים האחרונות משמש מרצה באוניברסיטת אריאל. עסק במשך שנים כלכלן, ומשקיע פעיל בשוק ההון.

תהפוכות הקורונה

הקורונה יצרה מהפכה בעולם ואחת התוצאות המידיות ניכרו, איך לא, בכלכלה. שוק ההון עבר טלטלה עזה. עם פרוץ מגפת הקורונה הבורסה ספגה ירידות משמעותיות, הדרמה המשיכה בעליות חדות בהמשך. בנוסף אנשים איבדו מקורות פרנסה והבינו שלא לעולם חוסן, וגם מקום עבודה יציב עם תלוש משכורת, יכול להשתנות באחת.

בעקבות מגפת הקורונה, מספר קלמנוביץ, רבים התחילו להתעניין באפיקי השקעה נוספים ובדרכים אחרות להרוויח כסף. לרוב הציבור בארץ אין רקע כלכלי, לא מלמדים את זה בית ספר, והרוב לא מבין בכלל מה המילים במדורי הכלכלה אומרות ולכן גם אם הם שוקלים להיכנס לתחום של השקעות, זה נראה להם זר, מנוכר ומפחיד: " לכולנו יש נגיעה לתחום, גם מי שחושב שהוא בחיים לא התעסק עם בורסה או שוק ההון, כמעט לכולם יש קרנות פנסיה והשתלמות, רובן, מושקעות בבורסה.

במיוחד בעידן של היום, רצוי שכל אחד ידע איפה נמצא הכסף שלו. האם הפנסיה שלנו בטוחה? לא צריך להיות משקיע, קודם כל יספיק אם אנשים יבינו ויקראו את הדו"חות שלהם ואולי למשל יגלו ששווה להם לשנות את מסלול הפנסיה. יש אנשים שמגיעים למפגש אחד או שניים, אין להם עניין להפך משקיעים או מבינים גדולים, אבל הם לפחות לא רוצים להרגיש אבודים כשהם משוחחים עם פקיד הבנק".

התעוררות בימי הקורונה נובעת לא רק בשל החרדה הקיומית והכלכלית, כמו גם לזמן הפנוי שהיא אפשרה: "שנת 2020 הסתיימה עם גידול עצום בפניות של אנשים פרטיים שהתחילו להתעניין וללמוד על אפיקי השקעה. המון אנשים יצאו לחל"ת, לא רק שהם הבינו שכדאי לבחון פתרונות פיננסיים אחרים, היה להם המון זמן פנוי וחיפשו ללמוד משהו חדש. השילוב יצר צורך ורצון לתחום".

למה לא להשתמש ביועץ ההשקעות של הבנק או של חברת ההשקעות?

"אני לא אומר לא להשתמש בשרותיהם של יועצים ובנקים. אבל צריך להבין כדי לדעת מה לבקש ולשאול, לא לקבל את דברי היועץ כתורה משמיים. כמו בכל תחום, רוצים לרכוש את המוצר שמתאים לך ולא את מה שהמוכר רוצה למכור לך. הרבה פעמים העובדים בבנק או המשקיעים לא מודעים לכל האפשרויות, הם יכולים לייעץ הכי טוב מתוך מה שהם מכירים, אבל יש הרבה מאוד אפיקים: מסחר במניות, מט"ח, ביטקון, אופציות ועוד, זה עולם ענק של אפשרויות. חוץ מזה, כולנו מכירים את המשפט: 'לו היועץ בבנק היה מבין גדול כל כך בבורסה, הוא ככל הנראה כבר לא היה עובד בבנק'" הוא מחייך.

"לתת להם חכות ולא דגים".

הוא מאמין גדול בהקניית ידע, כדברי המשל המפורסם, "תן להם דג והם ישבעו ליום, למד אותם לדוג ויהיה להם אוכל תמיד".

אפשר לדבריו לעשות זאת לבד: "הרבה מאלו שפנו אלי לאחרונה הם אנשים שיש להם כבר תיקי השקעות, אבל מאחר והתפנה להם זמן בשנה האחרונה ביקשו ללמוד כיצד אפשר לעשות זאת לבד".

המטרה שהתלמידים יתנסו בעצמם: "יש המון תרגול, יש היום הרבה אפשרויות לסחור "כאילו" ברשת, להתנסות בלי לסכן כסף אמיתי. למי שמחליטים לסחור, אני זמין בכל שעה אם יש שאלות, זה לא שאני זורק אותם לים עם כרישים ושולח אותם לשחות, אפשר תמיד להתייעץ קודם, אבל אני לא עושה עבורם ולא יועץ השקעות, אני מלמד ומסביר להם את האפשרויות וההשלכות של הפעולות שלהם. הלקוחות שלי הם אלה שעושים את ההחלטות ופועלים".

קלמנוביץ מתאים את השיעורים לפי הרצונות והצורך של התלמיד: "נבנית תוכנית אינדיבידואלית לכל אחד, יש מי שרוצה מסחר יומי, מי שרוצה השקעות לטווח ארוך ועוד".

שיעורים פרטיים לסטודנטים, והכנה למבחנים

כמרצה ומורה שנים רבות, קלמנוביץ מלמד גם סטודנטים לכלכלה וסטטיסטיקה, באופן פרטני וקבוצתי ומכין לקראת מבחנים של הרשות לניירות ערך, למנהלי השקעות ותיקים ולמבחנים של סוכני ביטוח. "אני מלמד באוניברסיטה גם מאה סטודנטים יחד. יש כאלה שרוצים שיעור פרטי של אחד על אחד, לפעמים זה קבוצות קטנות או זוגות. לקראת עונת הבחינות יש תמיד עלייה, גם לפני מבחנים של הרשות לניירות ערך. אנחנו עושים מבחנים לדוגמה, פותרים תרגילים, מתעכב עם כל אחד על הנקודות החלשות שלו, כדי שיגיעו מוכנים למבחן".

השיעורים ניתנים באופן פרונטלי באזור גוש דן. מאז ימי הקורונה והזום, ישנו גידול משמעותי בשיעורים בזום ואלה ניתנים לכל רחבי הארץ. המחירים מאוד נגישים, סביב 100 ₪ לשעה, בהתאם למפגשים פרטניים, קבוצות, זום וכו'.

בשיתוף אלכס קלמנוביץ
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully