וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צילום אוכל: להעביר טעמים דרך העיניים

בשיתוף גליה אבירם

1.2.2021 / 10:54

אי אפשר להתעלם מטרנד צילום האוכל שמציף בשנים האחרונות את הרשתות החברתיות. כדי ללמוד על התופעה ישבנו לשוחח עם גליה אבירם, צלמת קולינריה ולייף-סטייל, שסיפרה על העבודה כצלמת אוכל ושיתפה על הדרך בטיפים לצילום אוכל בסמארטפון

צילום של גליה אבירם. גליה אבירם,
צילומי אוכל/גליה אבירם

אנחנו חיים בעידן של שפע ויזואלי לא יתואר שמגיע מכל הכיוונים, בעיקר של צילומי אוכל. בין אם זה משותף בפייסבוק, בוואטסאפ או באינסטגרם, נדמה שכולם מצלמים את המנות שהם הכינו במו ידיהם או הזמינו במסעדה. בעוד שאנשים רבים נהנים לצלם סלטים, פיצות ופסטות כתחביב והשראה, ישנם צלמים מקצועיים שמתמחים בתחום זה. למעשה, צילום אוכל וקולינריה הוא ז'אנר צילומי בפני עצמו העוסק בצילום מאכלים למטרות מסחריות עבור שימוש בפרסומות, אריזות, מתכונים וספרי בישול. אנחנו לא יודעים מה איתכם, אבל לנו זה נשמע כמו המקצוע האולטימטיבי. כדי להבין קצת יותר מה נדרש מצלם אוכל וקולינריה וללמוד כיצד להפוך את המנות שלנו למגרות יותר באינסטגרם, ישבנו לשיחה צפופה עם גליה אבירם, צלמת האוכל, הקולינריה והלייף-סטייל המובילה בתחום.

גליה, בוגרת בית הספר הגבוה לאמנות School of Visual Arts בניו-יורק, עוסקת בתחום הצילום מעל חמש עשרה שנים. לעולם הקולינרי הגיעה במקרה, אחרי שנים של צילום פורטרטים ואופנה, ולגמרי התאהבה בז'אנר. כיום, היא עובדת עם מסעדות, שפים ורשתות אוכל מוכרות בכל רחבי הארץ, אבל גם מצלמת את כל מה שמסביב החל מקרמיקאיות שיוצרות צלחות ועד ללקוחות פרטיים שרוצים להוציא ספרי מתכונים משפחתיים. היא מאמינה שלאוכל יש שפה משלו שצריך לדעת לדבר אותה. לטענתה, צילומי אוכל טובים יכולים להעלות את המכירות של כל עסק שיש לו נגיעה באוכל וקולינריה.

איך הגעת לעסוק בצילום?

"הצילום תמיד היה חלק מהאהבה שלי, כבר בטיולים בבית הספר היסודי הייתי מצלמת תמונות עם מצלמת פילם ישנה. הפעם הראשונה שקניתי מצלמה מקצועית הייתה כשטסתי ליפן לארבעה חודשים, וזה היה הרגע שבו הכל השתנה. בשנייה שהנחתי את העין על עינית המצלמה הקטנה, הרגשתי שהכל "התפקס" (נכנס לפוקוס) ועמד במקום כמו שצריך, ופתאום היה לי קל להסתדר במקום זר ולהתחבא מאחורי המצלמה. כמה שנים לאחר מכן, התקבלתי ללימודי צילום בבית הספר היוקרתי School of Visual Arts שבניו-יורק, ונכנסתי להרפתקה של 4 שנים מעשירות, מאתגרות ומעניינות. במהלך הלימודים רכשתי ידע טכני על צילום אבל גם הרבה מעבר. למדתי רבות על אמנות, מדע, פילוסופיה ונושאים שונים שהפכו אותי לצלמת שאני היום ומלווים אותי בכל דבר שאני עוסקת בו בתחום. כמו הצילום עצמו, זה לא בא באופן מודע אבל זה מתבטא בסט הצילומים - ברגע שכל הדרישות הטכניות עומדות במקומן, אני מאפשרת לעצמי לבטא את היצירתיות שבי ולקחת השראה ממה שלמדתי".

צילום של גליה אבירם. גליה אבירם,
צילומי אוכל/גליה אבירם

למה דווקא צילום אוכל וקולינריה?

"בסיום התואר התנסיתי בז'אנרים שונים של צילום כמו אופנה ולייף-סטייל, ועבדתי בגלריה לצילום בסוהו שחשפה אותי ליצירות מדהימות והעניקה לי המון השראה. כשחזרתי לארץ, היה לי קשה להחליט באיזו נישה אני מעדיפה להתמקד, וקיבלתי עבודות בתחומים שונים כמו צילומי תדמית, אירועים, פורטרטים, משפחה, ילדים ועוד. ברגע שהגעתי לצלם אוכל, זה היה כמו בפעם הראשונה שהסתכלתי בעינית המצלמה, זה הרגיש לי נכון ושזה המקום הטבעי שלי. בעלי עסק בתחום הבישול והקולינריה וזה נושא שמאוד נכח אצלנו בבית, וזו אחת הסיבות שזה התאים לי במדויק.

"כשנכנסתי לעומקו של עולם צילום האוכל, היה לי מאוד קל למצוא את עצמי בזכות ההבנה של האוכל ותהליכי הבישול. אני מוקפת באנשים עם תשוקה לאוכל ואסתטיקה והצלחתי למצוא את האיזון העדין בין האמנות שלמדתי לבין הפרזנטציה של האוכל. הרגשתי שזו נקודת החוזקה שלי בצילום - היכולת לקחת את היום-יומי, להנגיש אותו ולרומם יחד עם אלמנטים אומנותיים באמצעות סטיילינג, קומפוזיציה, תאורה וצבע".

צילום של גליה אבירם. גליה אבירם,
צילומי אוכל/גליה אבירם

מה שונה בצילום אוכל מצילום אמנותי?

"אנשים לא יזמינו אוכל אם הוא לא יראה מספיק מגרה ומענג. כמו שאוכלים מנה עם העיניים, כך גם בצילום. הרי התמונה היא השלב הראשון שבו אנו פוגשים את המנה. בשונה מיצירת אמנות שאפשר לקחת אותה לכיוונים שונים, צילום אוכל חייב להישאר מציאותי ואותנטי על מנת שהלקוחות יתחברו למנה. אני מאמינה שבזכות התאמה נכונה של טכניקה, סטיילינג והבנה של המנות עצמן, אפשר לייחד כל מנה וליצור שפה נכונה שמשרתת אותה. חשוב למצוא את הזוויות המתאימות והתאורה הנכונה לסוג המנה שיגרמו לאוכל להיראות מגרה, טעים וטבעי. בנוסף, אני מקפידה שהצבעים ישדרו רעננות וטריות ושהתמונה תצא חדה ומוארת".

הטיפים של גליה אבירם לצילום אוכל בסמארטפון

אם גם אתם אוהבים לצלם אוכל, בין שבמטבח האישי שלכם ובין שבמסעדה, חשוב שתקראו על כמה כללי צילום בסיסיים שגליה בחרה לשתף אותנו בהם. אם תשתדלו להקפיד עליהם, תוכלו לעשות פלאים לתמונה שלכם ולהפוך אותה למעניינת ושווה הצצה באמת.

"הטיפ הכי חשוב בצילום אוכל בסמארטפון הוא להשתמש אך ורק בתאורה טבעית! לצלם ליד חלון או בצל, לא בשמש ישירה וללא תאורה מלאכותית בכלל. אם חסר לכם קצת אור, קחו קאפה לבנה או אפילו קרטון מצופה נייר אלומיניום והשתמשו בו כרפלקטור (מחזיר אור) אל האובייקט שאתם מצלמים. כדי להחזיר את האור חזרה, יש להעמיד את הרפלקטור מול מקור האור. בנוסף, כדאי לשים לב מאיפה האור מגיע, ולתמונות מעניינות מומלץ שהאור יגיע מאחור או מהצד.

"כלי חשוב ופשוט שבעזרתו תוכלו להפוך תמונת אוכל נחמדה למסקרנת במיוחד, כזו שקשה להסיר ממנה את העיניים, הוא קומפוזיציה. מדובר בתיאוריה שלמה, אבל כדי לארגן את הקומפוזיציה של התמונה בקלות, אתם יכולים להיעזר בקווי הרשת של מצלמת הסמארטפון (ניתן להפעיל את הפונקציה דרך הגדרות המצלמה). אם תמקמו את המנה או חלק מהסטיילינג והאביזרים שמסביב בין הצטלבויות קווי הרשת - במקום במרכז התמונה - זה יעזור לעין להימשך לעיקר. שחקו עם המיקומים ותראו מה עובד הכי טוב. לבסוף, טיפ קטן על סטיילינג. אני תמיד חושבת שאין צורך להעמיס על הפריים. גם משהו מאוד פשוט בתאורה הנכונה ייראה מדהים. Keep it simple".

טלפון: 054-5526077

אתר

אינסטגרם

מייל: galyany@gmail.com

בשיתוף גליה אבירם
  • עוד באותו נושא:
  • צילום
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully