וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באים מאהבה: הקוד החדש לאילוף כלבים

בשיתוף שי אדרי

27.1.2021 / 11:48

הכלב, שהוא כידוע ידידו הטוב ביותר של האדם ויודע גם להגן עליו בעת הצורך, הוא לפעמים שובב מדי או אפילו תוקפני. בעלים רבים מתקשים להתמודד עם מצבים לא נעימים הנגרמים בשל כך. כאן נכנס לתמונה שי אדרי, מאלף מקצועי בעל ניסיון של עשור המתמחה בחינוך גורים

שי אדרי, אילוף כלבים/אולפן הנבחרים

הכלב, כפי שאומר הפתגם הידוע, הוא ידידו הטוב ביותר של האדם. לא סתם נקראת חיית המחמד הפופולרית בעולם דווקא כלב, שכן משמעות השם בעברית היא כ-לב, כלומר כמו לב.

אלא שבעלי כלבים רבים נתקלים לא פעם בבעיות שונות הקשורות למשמעת או לאילוף הכלב שלהם. לפעמים מדובר בפחדים שונים שלו, למשל בחורף מרעמים או מברקים, שמתבטאים בנביחות או אפילו בתוקפנות כלפי הבעלים, או גרוע מכך כלפי אנשים זרים ברחוב, לפעמים זהו כלב שעבר התעללות כגור והפך לתוקפני ואפילו לנשכן ולפעמים זוהי תכונת אופי אחרת שגורמת לכלב לגלות אלימות.
במקרים רבים אחרים, הכלב בסך הכל רוצה לשחק איתנו או עם אנשים שהוא פוגש, אולם החשש אצל אותם אנשים מוביל לרתיעה ממנו ויכול להפוך סיטואציה תמימה למאוד לא נעימה.

כדי להתגבר על כל הבעיות הללו, מומלץ לאלף את הכלב באילוף מקצועי, אולם נשאלת השאלה מהי דרך האילוף הטובה ביותר? את השאלה הזו בדיוק שאלנו את עצמנו כשאימצנו כלבה מקסימה מגזע רועה גרמני, שאותה רצינו להפוך גם לכלבה שתדע להגן עלינו בעת הצורך.
אחרי בירורים רבים, ובעקבות המלצה חמה מחברים טובים הגענו לשי אדרי, שהקים את חברת "Dogs Code" בגן יבנה.

אדרי בן ה-30 מתמחה בחינוך גורים, באילוף ובמשמעת בסיסיים ומתקדמים, בטיפול בבעיות התנהגות ועוד. בפגישתנו הראשונה הוא מספר כי "מאז שאני ילד אני מוקף כלבים, אבל התאהבתי ממש בתחום הכלבנות בשירות הצבאי. שירתי ביחידת יהלם, שהיא סיירת של חיל ההנדסה, ובמהלך השירות יצא לי לעבוד הרבה מאוד עם הכלבנים של יחידת עוקץ. שראיתי איך הם עובדים עם הכלבים, הבנתי שזה מה שאני רוצה לעשות בחיי המקצועיים".

כיום, עשור אחרי שהשתחרר, התמקצע שי, בין היתר, גם באילוף כלבי ליווי, הגנה ושמירה והוא מדריך מאלפים אחרים ועובד עם גופים וחברות המשתמשות בשירותיהם של הכלבים שהוא מאלף, שהם כלבים מגזעי עבודה.

כשאנחנו מתעניינים מה המשמעות של עבודה עם כלבים שנכנסים תחת הקטגוריה של "גזעי עבודה", הוא מסביר כי "אני מכשיר כלבים עבור הרבשצים ביישובי עוטף עזה למשל או עבור חברות שמירה וגופים ביטחוניים שונים, אבל גם הרבה מאוד עבור לקוחות פרטיים, כאלה שמתגוררים בבתי קרקע או באזורים מוכי פריצות ורוצים להגביר את תחושת הביטחון שלהם.

"הכלבים הללו נמצאים בצמוד לבעליהם במקומות שונים ומסייעים להם במשימות השמירה שהם מבצעים. חשוב לנו מאוד לדאוג שהכלב יעבוד מתוך ביטחון, ולא יאולף כך שהוא נושך או תוקף מתוך פחד. אנחנו עובדים בשיטה שבה אנחנו בונים את הכלב על בסיס הביטחון שלו ועל פי מבחן התאמה ומבחן יצרים, כך שאנחנו מבטיחים כלב שיגן על הבעלים בהתאם לסיטואציה וכמובן יעמוד בכל מבחן".

בנוסף לעבודה הזו, בביתם של שי ובת זוגו הגר בגן יבנה פועל פנסיון אילוף, המכיל עד כ-15 כלבים במקביל. את הכלבים בפנסיון מעביר שי תהליכים שונים של אילוף ולימוד, בהתאם לרצונות ולצרכי הבעלים, למשל טיפול בבעיות משמעת, שיקום וטיפול בבעיות התנהגות.

כששאלנו את שי על ה"אני מאמין" שלו באילוף כלבים, קיבלנו תשובה מפתיעה ביחס לאלו שקיבלנו במקומות אחרים. "אנחנו מאמינים בהקניית משמעת מתוך אהבה לכלב", הוא אומר, "כאשר הכלב מבין את הרציונל של מה שאנחנו מבקשים ממנו ולא מבצע פקודות מתוך רצון לקבל 'פרס' כמו ממתק, או גרוע מזה, כי הוא לא רוצה לקבל מכה או משהו דומה, הוא הופך לכלב הרבה יותר ידידותי ונוח ולא אוגר בתוכו תוקפנות שעלולה להתפרץ.

"כלבים צריכים מישהו שידבר בשפה שלהם, ואז הכל הופך לקל ונוח יותר. ברגע שהמשמעת מושגת מתוך אהבה, תקשורת נכונה והבנה, התוצאות מדברות בעד עצמן. אגב, אנחנו מתחייבים לתוצאה ועומדים מאחורי המקצועיות שלנו, כך שהבעלים יכולים להיות רגועים ושקטים".
בכל זאת, אנחנו תוהים האם לשי, כמי שעוסק במקצוע הזה באופן יומיומי, לא יהיה קל יותר לחנך את הכלבה שלנו, אבל כשתחזור הביתה היא שוב תנבח על בני המשפחה או על האורחים שמגיעים אלינו ותפחיד ילדים ברחוב.

שי שומע את החשש שלנו ומשיב בחיוך כי "בדיוק בגלל זה, אנחנו משתפים את הבעלים בתהליך האילוף והם חלק בלתי נפרד ממנו. במהלך האילוף, שנמשך בדרך כלל בין ארבעה לשישה שבועות, הבעלים מגיעים אלינו לפגישות, רואים בעיניהם את ההתקדמות של הכלב וכמובן מתנסים בעצמם ביחסים המחודשים איתו, כדי שכשהאילוף יסתיים והם יחזרו הביתה, הכל יזרום על מי מנוחות. אנחנו מאמינים מאוד בתהליך שלנו והתגובות מבעלי הכלבים שהיו אצלנו מוכיחות את זה".

כשגם אנחנו מבקשים להפוך את הכלבה שלנו לכזו שתדע להגן עלינו במקרה הצורך, אבל כמובן שלא תהיה תוקפנית, בת זוגו של שי, הגר, מספרת לנו על הכלב הפרטי שלהם, מקס, שהציל אותה אישית מתקיפה.

"לפני כמה שנים גרנו באשדוד ויצאתי עם מקס בערב לטיול בפארק", היא אומרת, "זה מקום שמושך אליו בלילה כל מיני שיכורים וטיפוסים קצת מפוקפקים, וכשטיילנו שם כבר היה די חשוך ולפתע ראיתי מישהו מתקרב אליי בצורה מאיימת עם חפץ חד ביד.
"פחדתי שהוא רוצה לשדוד אותי ואמרתי לו להתרחק, אבל כשהוא המשיך להתקרב וממש איים עלי, מקס הגן עלי ולא אפשר לו להתקרב, כי הוא ראה שאני נתונה תחת איום. כשמקס התערב, אותו טיפוס נמלט מהמקום ואני הרגשתי מה זה אומר כשיש לך כלב שיודע להגן עלייך כמו שצריך, ואיזו תחושת ביטחון זה מעניק".

אחרי הסיפור הזה אין לנו ספק שהגענו למקום הנכון, ואנחנו נפרדים מהכלבה ומשאירים אותה בידיו הטובות והמקצועיות של שי, שבהחלט הגדיר עבורנו מחדש אילוף כלבים מהו.

בשיתוף שי אדרי
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully