וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מביאה את הבשורה: הכירו את מעצבת הפנים של הצפון

בשיתוף עדי זילברברג

26.1.2021 / 16:00

אחרי מספר שנים בתכנון ועיצוב פנים, הבחינה מעצבת הפנים עדי זילברברג, שאנשים לא באמת מבדילים בין עיצוב פנים לאדריכלות. הזמנו אותה לדבר על התחום החדש של השנים האחרונות ועל תפקיד המעצבת. יצא ראיון מרתק

עדי זילברברג. עינת דקל,
עדי זילברברג/עינת דקל

בואו נדבר על עיצוב פנים. אם אתם חושבים שמדובר ללוקסוס לעשירים בלבד. אם רק לשמוע את המונח זורק אתכם לבתים מפונפנים שרואים רק בטלוויזיה, כדאי שתשחררו את הסטיגמות. עיצוב פנים זה עולם ומלואו שרק הולך ומתעצם עם העובדה שמרבית החיים שלנו עברו ועוד יעברו לתוך הבית. בואו נדבר על הגשמת חלומות. על החלום שלכם לחיות בפינה שקטה ומושלמת ועל אישה אחת מעוררת השראה שהחליטה להנגיש את בשורת העיצוב לכל אחד ואחת.

עדי זילברברג, 38, נשואה ואמא לשתי בנות, בכלל למדה סוציולוגיה ארגונית עד שהבינה שזה לא ייעודה. כשבעלה שאל אותה: 'מה את רוצה לעשות בחיים?', ענתה: 'אני אוהבת עיצוב'. ללא כל רקע או הבנה מוקדמת, היא החליטה להמר על עצמה ולנסות. כשהתקבלה ללימודי עיצוב פנים ב"ויצו" עדי הבינה שהגיעה הביתה. "שעמם לי בבית הספר, בצבא לא מצאתי את עצמי ופתאום בלימודים נדלק לי ניצוץ בעיניים".

איך זה בא לידי ביטוי?

"נהניתי מכל דקה ודקה הרגשתי שאני פורחת, שאני מסוגלת לעשות דברים שלא חשבתי שאני מסוגלת. המרצים ראו אותי והיה לי ממש כיף. בשנה השנייה של הלימודים, בעלי ואני רכשנו מבנה שהסבנו אותו למרכז ספורט עבור העסק שלו, כך שהייתה לי הזדמנות להיות חלק מתהליך אמיתי. חודש לאחר סיום הלימודים מצאתי עבודה כמנהלת פרויקטים אצל מעצבת שעיקר עבודתה הייתה לנסוע עם לקוחות לסין לרכישת תכולות לבית ובמקביל עבדתי על הפרויקטים בארץ וכך התחלתי מסע של בנייה עצמית".

המסע הזה רק התעצם אחרי הטרגדיה האישית שחותה כשאיבדה את ילדתה השלישית ביום הלידה. "במקום שאתה אמור ליצור חיים, אתה פוגש את המוות ועוד בתוך הגוף שלך. יש רגע כשאתה עובר מאושר עילאי לאבל מוחלט שלא נתפס... אז הבנתי שהחיים קורים עכשיו ואם לא אתחיל להסתער עליהם המתנות שהם מזמנים לא יפלו עליי מהשמיים. הגעתי למקום הכי נמוך שלי עם עצמי, התפרקתי לאלפי חתיכות והתחלתי לאסוף את עצמי מחדש. קמתי מהמיטה כמו לביאה ונלחמתי, הצבתי לעצמי יעדים, שיווקתי את עצמי כמו מטורפת, יצאתי לפגישות ולקחתי כל הזדמנות. צמחתי למקומות גבוהים וכמובן שיש עוד לאן להתפתח".

עדי זילברברג. עינת דקל,
עדי זילברברג/עינת דקל

תני דוגמאות

"תכננתי 22 סניפים של רשת חומוס גדולה, מטבח של מסעדת סושי בהרצליה פיתוח ועוד בתי קפה ומסעדות קטנות. במקביל עבדתי גם על פרויקטים פרטיים והתחלתי לקבל תגובות חיוביות. הפייסבוק שלי התפוצץ. בעקבות התנגדויות שנתקלתי בהן, הבנתי שהמודעות לתפקידן של מעצבות הפנים לוקה בחסר ורציתי לדברר את החשיבות של תחום העיצוב לאוכלוסייה הבונה והמשפצת מתוך מקום של הנגשה והפגת חששות ומתוך רצון לסייע להם בקבלת החלטות נכונה בתהליכי הבניה. לכן חשבתי על רעיון של תוכנית רדיו ייחודית, המשודרת מידי שבוע ברדיו עפולה והעמקים שנקראת 'מעצבים את הצפון'".

שמת לעצמך למטרה להביא את בשורת העיצוב לצפון?

"החלטתי להרים קונספט שדרכו המאזינים יבינו מה התפקיד של מעצבת. מעצבת פנים לא באה רק לבחור צבע וטפט או רהיטים, אלא הרבה מעבר. מעצבת פנים נכנסת לקרביים של הבית, מבינה תהליכים פסיכולוגיים ויודעת להבחין באינטראקציות בין אנשי הבית. המטרה היא ליצור התנהלות נכונה בבית. מעצבת פנים עולה כסף וחוסכת הרבה יותר כסף בעתיד אם ממקמים ומתכננים כמו שצריך. בתוכנית שלי אני מארחת בכל שבוע מישהו מהתחום. מטרת התוכנית היא בעיקר לתת ערך מוסף על החשיבה של כל אחד ואחד מאנשי המקצוע שלוקחים חלק איתנו בפרויקט. לדבר על חידושים וטיפים שקורים בעולם הבנייה וגם לתת זווית ראיה שלי כאשת מקצוע על התחום וכמובן להדגיש את מורכבות עבודתה של מעצבת הפנים הבוחנת את כל האספקטים של שלבי התכנון והשילוב שלהם לתוצאה הסופית".

בואי נצלול קצת לעומק. איך חושבת מעצבת פנים? מה חשוב לדעת?

"ראשית, צריך להבין ארגונומיה. ארגונומיה היא התכנון ביחס לפיזיולוגיה של האדם. כך שכל דבר בבית יתוכנן ויעוצב בהתאם למבנה גוף האדם וסביבתו. קוראים לזה הנדסת גורמי אנוש. אין בעיצוב מידות שרירותיות. כמו כן, גם בחומרים צריך להבין: איך לבחור חומר נכון, איך החומר בא לידי ביטוי בחלל ומה היתרונות והחסרונות שיש בכל חומר. אני עוסקת בזה לא מעט בקורס תכנון חדרי רחצה ומטבחים בחוג לעיצוב בפנים ב'ויצו' ובקורסים אותם אני מעבירה באופן פרטי, בהם אני מלמדת איך לבנות וליצור קונספט עיצובי ואיך לחשוב כמו מעצבת".

יבואו אלייך אנשים ויגידו 'למה צריך לשלם על זה'. אנחנו יודעים לבד

"נכון, בעבר אנשים חשבו שמעצבת פנים זה מותרות. הייתה למקצוע תדמית שרק מי שיש לו כסף משתמש בשירותי מעצב. היום אנחנו כבר רואים את השינוי בשטח. מעצב פנים הוא חלק בלתי נפרד מהתכנון של הבית. תכנון אדריכלי מתמקד במעטפת של הבית, בפרוגרמה הכללית של הבית או המגרש ואיך הוא עומד בכל קווי בניין ובכל חוקי העירייה.

"לא כל תכנון אדריכלי מלווה בתכנון הפנים ולכן הדגש התכנוני הוא ברמת המאקרו ולא המיקרו. כלומר, במקרים כאלה התכנון האדריכלי לא נותן דגש לצרכים של לקוחות בבית כמו: תאורה, נגרות, סוגי סניטציה, מיזוג, תכנון נכון של מטבח, פריסות של ריצופים וחיפויים, מקומות אחסון ועוד.

"כשנכנסים לבית, כולנו רוצים להרגיש נינוחות ושלווה. זה המפלט שלנו שטוען אותנו באנרגיות. לכן כשמתכננים בית מעצבת פנים תדע לקחת בחשבון פרמטרים נוספים, למשל: לקוחות שאוהבים לארח. אני אקח בחשבון פינת אוכל גדולה שתיפתח לאותה כמות אנשים שמתארחת בזמן נתון וכמובן אתחשב במספר מקומות הישיבה והספות שיהיו בסלון. מעצב פנים נכנס לתוך רמת המיקרו. רק כשיודעים איפה כל דבר יושב, אין בזבוז של נקודות חשמל, יש חישוב אופטימלי לאפקטיביות של מיזוג האויר ובכלל הבנה של הזרימה בחלל".

עיצוב של עדי זילברברג. עינת דקל,
עיצוב של עדי זילברברג/עינת דקל

איך השפיעה הקורונה על עולם העיצוב?

"האמת שעשתה לנו רק טוב. הבתים הפכו להיות מקור חיינו, בסיסנו והשראתנו. היום אנחנו חיים יותר בבית ולא באים רק להניח את הראש. הסגרים גרמו לאנשים להבין שהם צריכים פרטיות ושיש דברים שמפריעים להם והם זקוקים לארגן מחדש את המרחב כדי שיוכלו לעבוד מהבית. לפיכך, אפשר היה לראות הרבה שיפוצים. בגדול, אנשים הבינו שצריך להשקיע בבית גם מבחינה פונקציונאלית וגם מבחינה ויזואלית. הקורונה עזרה לכולנו לארגן מחדש את החיים והזמן לקראת עתיד חדש".

איך זה מסתדר עם העובדה שרובנו לחוצים כלכלית? אפשר לעצב גם בתקציב נמוך?

"התקציב צריך להיות ריאלי. מי שבא אליי ואומר שהוא רוצה לשבור מדרגות, להחליף מטבח ואת כל הדלתות ויש לו 100 אלף שקל, אני עונה שזה לא ריאלי. כן אפשר לעשות דברים אחרים כמו קניית רהיטים זולים יותר, סידור מחדש, צביעת קירות. אישית אני פחות עובדת עם תקציבים כאלו, אבל תמיד אפשר לקבל שירות של ייעוץ לפי שעה".

מה מייחד אותך?

"האישיות שלי. יש לי המון סבלנות וחיבור לאנשים. אני יודעת לקרוא אנשים ולהקשיב. יודעת לזהות את הצרכים והרצונות גם אם הם לא נאמרים. אני מצליחה ליצור חללים מיוחדים שמתאימים ללקוחות עצמם. בעיני מעצב טוב צריך להיות בעל אינטליגנציה רגשית כי אתה צריך לחוש את האנשים שמולך ולהקשיב להם. תחשוב על זה, אתה אמור להיכנס לנשמה של האנשים ולמקום הכי פרטי ואינטימי שלהם. למעשה, אתה יודע איך הם מתנהלים בבית מכל הבחינות. אז החיבור הראשוני הוא חובה ופגישת ההיכרות עם הלקוחות נעשית בעיקר בשביל לבדוק כימיה. בעיני זהו תהליך אינטימי, ממש כמו דייט".

מה הצעד הבא?

לקנות נדל"ן, לשפץ ולמכור אותו בארץ ובעולם. החלום היותר גדול שלי זה ללמוד עיצוב מוצר ולפתח ליין של מוצרים - בעיקר גופי תאורה".

את מדברת על תכנון. לדעתך, 'המשרד הביתי' יהפוך בעתיד להיות חלק בלתי נפרד מנוף הבית כמו חדר השינה?

"אני מאמינה שכן. מי שלא צריך לחזור למשרד, ימשיך לעבוד מהבית ואז ייבנו בתים עם הקצאה למשרד כמו שבצפון יש כאלה שמקצים שטח ליחידת דיור. אני גם מאמינה שנראה יותר ויותר חנויות מעוצבות ליצירת חוויית משתמש. החיים שלנו השתנו וכך גם הדרך שבה אנחנו מסתכלים על דברים".

אז מה המסר - לא לוותר על מעצב פנים?

"לא חוסכים בהון האנושי. אל תיקחו אנשי מקצוע רק בגלל המחיר. לשאר הדברים אנחנו נמצא פתרונות ונכניס הכל לתוך התקציב. מעצב פנים זה חובה, לא מותרות ולא בחירה. אי אפשר לתכנן משהו בלי לתכנן עד הסוף. כמו שאנחנו לא מאבחנים לעצמנו מחלות ולא מורידים חוזה מהאינטרנט כאשר קונים דירה אלא הולכים לעורך דין מקצועי, אל תחשבו שאתם מבינים בתכנון ועיצוב. זה הכסף שחסכתם כל חייכם. בית זו הרכישה הכי גדולה של רוב האנשים במהלך חייהם. עבדתם כל כך קשה עבור הכסף הזה אז תשאפו לקבל את התמורה הכי גבוהה עבורו".


פרטים, רעיונות והמון דברים יפים באתר הרשמי של עדי

עדי זילברברג גם בפייסבוק

קטעים מתוכנית הרדיו של עדי בדף הפייסבוק

רוצים עוד קצת? עדי מחכה לכם באינסטגרם

בשיתוף עדי זילברברג
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully