וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוהא דואהדה - מאמנת פורצת דרך במגזר הערבי

בשיתוף נוהא דואהדה

4.1.2021 / 14:58

במסגרת כתבות מערכת ה"נבחרים" לציון אנשי השנה 2020, ביצענו בדיקה מעמיקה גם על הנעשה בחברה הערבית. מי שהרשימה אותנו יותר מכל היא נוהא דואהדה, אשה אמיצה, פורצת דרך שהציבה לעצמה למטרה, להשפיע ולשנות את חייהם של צעירים בחברה

נוהא דואהדה. יח"צ,
נוהא דואהדה/יח"צ

"כל מי שקיבל החלטה לצאת לתהליך של אימון אישי, הם אנשים שהחליטו לקחת אחריות על החיים שלהם, לשנות אותם לטובה. בדרך כלל מדובר בצעירים איכותיים שמבקשים ליווי וכלים שיעזרו להם לעשות את השינוי המיוחל. החלום שלי הוא להגיע גם למי שלא מרשים לעצמם לחשוב שאפשר, מי שלא מאמינים בעצמם או ביכולת שלהם לשנות מציאות. שמתי לעצמי מטרה, שהקול שלי יגיע למי שמרגישים אבודים בעולם השטחי וחסר המשמעות, כדי לנסות ולהרים אותם, לנטוע בהם תקווה ולהעניק להם מוטיבציה לעשות את הצעד הראשון עבורם ועבור עתיד החברה כולה".

את הדברים המרגשים הללו סיפרה נוהא דואהדה בשיחה אישית עם חברת המערכת, בה היא למדה על פועלה המרשים של מאמנת לחיים. נוהא דואהדה, בת 42, נשואה פלוס שלושה ילדים מהעיר טמרה בצפון הארץ, היא אשה מיוחדת במינה. לאורך שנים רבות הייתה חלק ממערכת החינוך, כאשר כיהנה כמחנכת ומורה לביולוגיה בתיכון. למרות שצברה הישגים וזכתה להערכה רבה בקרב תלמידיה ואנשי החינוך שלצידה, משהו בתוכה לא נתן לה מנוח, על כך היא סיפרה לי: "אהבתי ללמד וגם הדינמיקה ביני לבין התלמידים והמורים הייתה מהנה, אולם הרגשתי כי קיים חלק שחסר לי, קשה היה להסביר זאת במילים, אולם ידעתי כי אני צריכה לבדוק עם עצמי מה בדיוק ההרגשה הזו.

"בחרתי לעבור תהליך של אימון אישי, דבר שלא היה קיים דאז בקרב החברה הערבית, אבל בזכות אותו תהליך, גיליתי כי הערך עצמאות הוא בעל משמעות גדולה עבורי. הבנתי שיש בי חלק כבוי בחיי, למרות שקיבלתי מרחב פעולה בבית הספר, היה זה מרחב בו בכל זאת הייתי מוגבלת, כי לימדתי רק לפי מערך שקבעו עבורי מראש.המחשבה כי אני מלמדת רק לפי תוכנית מסויימת אחת ובעצם מצייתת להוראות, הפריעה לי מאוד, לכן בחרתי לעשות מעשה ולשנות".

חלק מהשינוי הזה כלל בתוכו בדיקה של מה היא אוהבת בתיכון. התוצאה הייתה עבודה עם הגילאים הצעירים, בחורות ובחורים שנמצאים בתחילת חייהם ומנסים לפרוץ דרך מול הקשיים ואתגרים שהחיים מעמידים. "עם כל הכבוד ללימודי ביולוגיה חמש יחידות, את חומרי הלימוד השונים ניתן גם ללמוד לבד, אני חיפשתי להעניק ערך מוסף", סיפרה לי נוהא דואהדה בהתרגשות והוסיפה: "בשיחות שלי עם התלמידים בהפסקות, שיחות אישית, רק אז הרגשתי כיצד אני פוקחת עבורם את העיניים, מדריכה אותם בפן האישי והחלטתי כי את החלק הזה בדיוק אני מבקשת להרחיב".

נוהא דואהדה החלה ללמוד אימון אישי במכללת גומא גבים, ובעשור האחרון היא אימנה עשרות ויותר בגילאים 18 עד 30 בחברה הערבית. בנוסף היא מנחה קורסים להכשרת מאמנים במכללה.

על השינוי שבחרה לעשות ועל התגובה של המשפחה הקרובה לשינוי זה נוהא דואהדה סיפרה: "למען האמת המשפחה שלי היתה בהלם מוחלט כאשר שמעה על הבחירה שלי לעזוב את משרד החינוך, ולעבור להיות עצמאית בתחום האימון האישי. הייתי מהראשונות בכל החברה הערבית באזור הצפון שעשתה זאת, לכן בתחילה רק אבא שלי ידע על הצעד שלי, אפילו לא בעלי. ידעתי שאבא שלי תמיד בוטח בי ויודע כי כאשר אני בוחרת לעשות דבר מה, אני יודעת לבדוק את השטח בצורה חכמה.

"לכן בשנה הראשונה עשיתי את הכל בהתנדבות, פרצתי אל חדר המורים, ביקשתי לקבוע פגישות אישיות עם הורים ותלמידים, רק בכדי לחשוף את עצמי כמאמנת אישית. צברתי ביטחון והפידבק שקיבלתי היה מדהים, עד כדי כך שבמכללה בה למדתי, זיהו את הפוטנציאל שגלום בי כמאמנת, עוד יותר כמאמנת בחברה הערבית.לכן חתמו מולי על חוזה אישי לשיתוף פעולה, כך שכיום אני מפקחת ומלווה מאמנים לתקופת הסטאז' שלהם. לאחר מכן כבר סיפרתי לכל בני המשפחה, אמא שלי למשל התנגדה, זה עשה לה רע. גם כי שברתי מוסכמות מסויימת, יש לי שבע אחיות ושש מהן מורות, פתאום שברתי את המשוואה.

"גם בעלי חשש מאוד, מה יגידו עליי בסביבה הקרובה, אבל היום כולם כבר הסירו בפניי את הכובע, גאים בי ואף שולחים אליי מתאמנים חדשים".

כאמור נוהא דואהדה עובדת מול חבר'ה צעירים בני 18 עד גיל 30, בעיקר מול נשים מהחברה הערבית שמבקשות גם הן לפרוץ את העולם החוצה. למדתי כי הבעיה השכיחה בקרב הצעירים בחברה הערבית היא הרגשה של חוסר שייכות וחוסר מחוייבות לעצמם בטווח הארוך. על תמונת ראי של אנשים צעירים ריקים מבפנים, כאשר המטרה שלה היא שימצאו משמעות לחייהם.

לכן שאלתי את נוהא דואהדה כיצד היא מאמנת ומדריכה את מי שהולכים לאיבוד ולא מרגישים שייכות או מחוייבות, לא לעתיד, לא לחלומות, אלא חיים את היום בלי לחשוב על מחר?

"האימון העצמי מתחלק לשני חלקים. החלק הראשון נועד לבדוק מה הערכים האישיים של כל מתאמן או מתאמנת. במה הם חזקים, מה עושה להם טוב, מה חולשות, כדי שנוכל להיות מספיק חכמים לאן להיכנס בחיפוש הפנימי. לאחר מכן עוברים לחלק השני של האימון בו אנו קובעים חזון, תוכנית פעולה ולפיה אנו פועלים. המטרה היא לבנות משהו לעצמם, לא לקבל רק מה שהחיים נותנים או משהו שאחרים יקבעו עבורם. מדובר בתבנית בנויה מראש ואנחנו מתנהלים לפי המידע שהצלחנו לדלות ביחד".

בדרך כלל האימון האישי מול נוהא דואהדה אורך שלושה חודשים, כאשר ישנו מפגש אחד לשבוע, אך קודם לכן נערכת פגישת היכרות ללא עלות, על מנת לראות כי ההליך המדובר אכן מתאים.

מה השלב הבא? נוהא דואהדה לקחה נשימה עמוקה וענתה: "תמיד חלמתי להיות אשה משפיעה בחברה הערבית. אני מקווה להגיע למקום בו ישמעו אותי יותר ויותר אנשים, שאצליח לעשות שינוי חברתי בעל משמעות, שינוי שנראה לעין. ככל שאנחנו מגדילים את האימון האישי ומודעות אצל אנשים, אני מאמינה שאנשים עם משמעות והבנה לחיים, יהיו פחות אלימים, פחות שטחיים ויותר ממוקדים בעצמם ובתוכניות שלהם. שלא יגידו רק מה טוב ומה לא טוב, או שירגישו קורבן של מישהו. אם זו האשה הערבייה מול הגבריות בחברה, הילדים מול ההורים, הצעירים ואחרים. שמתי לעצמי לתקן את העיוות הזה, כי לכל אחד יש פוטנציאל גדול להגיע למקומות גבוהים בחיים, להיות הרבה יותר שלמים ומאושרים עם עצמנו".

נוהא דואהדה, במערכת "הנבחרים" אנחנו מורידים בפניך את הכובע ומצדיעים.

פייסבוק

אינסטגרם

בשיתוף נוהא דואהדה
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully