וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתם קבעתם: משרדו של עו"ד אורן טל - מהמובילים בתחום דיני העבודה

בשיתוף עו"ד אורן טל

17.10.2020 / 13:36

סקר מקיף מטעם המערכת בדק ומצא כי אחד מחמשת משרדי עורכי הדין לדיני עבודה המובילים כיום בישראל הוא משרדו של עו"ד אורן טל. נפגשנו עמו לשיחה בענייני קורונה, זכויות עובדים ומעסיקים, איך ניפץ את התדמית הקשוחה ולמה במלחמה על הלחם אתם חייבים עו"ד מצוין וחסר פשרות

עו"ד אורן טל. יח"צ,
עו"ד אורן טל/יח"צ

התקופה המורכבת של הקורונה הפכה את כולנו להרבה יותר מודעים. אנחנו מודעים לסביבה. מודעים לכסף שלנו וגם לזכויות שלנו. מצב ההישרדות הכלל-עולמי הזה לא מאפשר שום אופציה אחרת מלבד להילחם על מה שמגיע לנו, במיוחד בכל הקשור לעבודה. זה לא משנה אם אתם שכירים שבחל"ת, פרילנסרים או מעסיקים. אם מתעוררת בעיה, חשוב שתדעו מה מגיע לכם ותיעזרו בפייטר שיילחם לצידכם.

הניסיון מלמד שאין כמו חכמת ההמונים ולדבריהם, בכל הנוגע לזכויות עבודה, עו"ד אורן טל הוא הפייטר המועדף עליהם. במסגרת הסקר בדקנו מספר קריטריונים כמו: "מקצועיות", "בקיאות בחומר המשפטי", "יחסי אנוש" וגם "שקיפות מול הלקוח". מעבר למדדים הגבוהים להם זכה, הוזכר עו"ד טל לא אחת כאישיות חמה וכמי שחושב מחוץ לקופסה ומביא לתוצאות מפתיעות, לעתים גם כנגד כל הסיכויים.

עו"ד טל עוסק כבר 12 שנים בתחום דיני העבודה. הוא התמחה בבית הדין הארצי לעבודה בירושלים אצל השופט צור, החל לעבוד במשרד בכיר בתל אביב ובו ייצג בעיקר מעסיקים, חברות גדולות ותאגידי ענק, ובהמשך כיהן כעו"ד מטעם הסתדרות העובדים שם ייצג עובדים בכל הענפים, בין היתר עובדי רשויות מקומיות וגם עובדי מפעלי טבע וסנו. אחרי שצבר ניסיון עשיר בסקטור הפרטי והציבורי והכיר את שני צידי המתרס, החליט להגשים את החזון ולצאת מ"כלוב הזהב", כהגדרתו. הוא ישב מהבוקר עד הלילה בדירת חדר, שקד ולמד, קרא חוקים ופסקי דין, הפיץ את שמו והחליט להילחם את מלחמתם של הסקטורים הפגועים.

הוא חיפש לנצח את התיקים הבלתי אפשריים ונמשך לתיקים המורכבים בסוגיות הבוערות. הוא ייצג קבוצות עובדים, למשל צוותי בידור שנלחמו על זכותם לקבל שכר על שעות נוספות. ייצג נפגעות הטרדה מינית בעבודה, פרילנסרים שלא קיבלו את הזכויות המגיעות להם בחוק, תיקי אפליה מחמת היריון או טיפולי פוריות וכיום מוביל מספר תובענות ייצוגיות. במקום שבו העובד חשש להילחם על הנזק שנגרם לו, נכנס עו"ד טל והביא תוצאות.

עו"ד טל, אתה מזהה עלייה במודעות לזכויות המגיעות לכולנו?

"אמנם המדיה והחשיפה למידע תורמות רבות לעלייה במודעות לזכויות, גם משבר הקורונה, גלי הפיטורים והחל"ת, אך יש עדיין חוסר מודעות עצומה בשוק העבודה. מעבר לזה, אני בעיקר מזהה שאנשים חוששים. יש שחוששים להתעמת עם המעסיק שמא יפגע בשמם מול מקומות עבודה עתידיים. יש שחוששים שיפסידו בהליך ויש שטועים לחשוב שמדובר בטרחה רבה מדי או בתביעה שתימשך שנים. אלה מחשבות שווא שלא מקדמות תוצאה חיובית.

"כשעובד מועסק 10-12 שעות ומתוגמל בשכר גלובלי בעוד שהמעסיק מסכם איתו שמשכורת זו כוללת הכל, יש כאן סיכוי לתביעה שיכולה לעמוד על מאות אלפי שקלים. יש עובדים שמקבלים את שכרם כנגד חשבונית מס ועדיין קיים בעניינם סיכוי שהם זכאים לפיצוי פיטורים וזכויות סוציאליות גם אם נחתם מולם הסכם קבלן עצמאי. יש המון עובדים שמתוגמלים בשכר בסיס ועמלות, אך זכויותיהם משולמות להם משכר הבסיס בלבד, זה לרוב בלתי חוקי. אנשים צריכים לדעת את זה, עובדים ומעסיקים כאחד".

עו"ד אורן טל. יח"צ,
עו"ד אורן טל/יח"צ

באילו מקרים אתה נתקל בימי קורונה וחל"ת?

"עובדים רבים פונים ואומרים שתנאי עבודתם נפגעו בתקופת משבר הקורונה או שנכפה עליהם לצאת לחל"ת בניגוד לרצונם. מעסיקים מספרים שאינם יודעים להתנהל מול עובדיהם בתקופת החל"ת. יש המון שאלות חשובות, למשל אם מותר או אסור לפטר בתקופה זו, וכיצד? יש מקרים חמורים של עובדים שנכפים עליהם יחסי עבודה במהלך תקופת החל"ת תוך שימוש בכספי המדינה. המעסיק חוסך תשלום שכר והעובד מתוגמל בדמי אבטלה. זו עוולה אזרחית וגם עבירה פלילית".

מה המסר שלך למעסיקים?

"אל תנקטו בשום פעולה בלי להתייעץ עם מי שמתמחה בתחום. מעסיק ששוגה יכול להיתבע בהרבה יותר ממה שהוא חושב. ייצגתי מלצר שמעסיקו סבר שהוא זכאי ל-12 אלף שקל בעוד שהתיק הסתיים בפיצוי בסך 131 אלף שקל וזאת בשל טעות מתמשכת מצד המעסיק. לצד זה, מעסיק שנפגע מהתנהלות נצלנית של עובד לא אמור להיכנע לכך, אך הדרך להתמודד עמה חייבת להיות מלווה משפטית. יש השפעה רוחבית על התנהלות מול העובדים ויש מעסיקים שלא מודעים לכך שאם הם שייכים לענף מסוים, עליהם לשלם לעובדיהם זכויות נוספות על אלה שבחוק, למשל בענף הפלסטיקה, אולמות האירועים או הבניין. בנוסף, חשוב לפעול תמיד בליוויי משפטי בכל הנוגע לפיטורים, היריון או הטרדה מינית במקום העבודה".

ולעובדים?

"אל תתנו לפחד לנהל אתכם. אם אתם מרגישים שזכות כלשהי שלכם נפגעה או שהופלתם לרעה, פנו במועד מוקדם ככל האפשר לעורך דין המתמחה בתחום כדי שיוכל לבדוק את סיכויי וסיכוני התיק. ככל ובחרתם לשכור שירותי עו"ד שאתם בוטחים בו, השאירו לו את הטיפול והמשיכו בשגרת חייכם. וטיפ נוסף - דאגו לתעד הכל".

עו"ד אורן טל. יח"צ,
עו"ד אורן טל/יח"צ

יכול להיות שאנשים עדיין חוששים ממה שכרוך בייעוץ משפטי או יותר נכון מהמפגש מול עורך הדין?

"רבים מאמינים כי עריכת דין הוא מקצוע אפל ואפור וחלקם צברו ניסיון קודם שלילי עם ייצוג כושל מהעבר. לפחות אחת לשבוע אני מקיים פגישה עם לקוח שנפגע מייצוג רשלני. הוא מגיע מאוכזב, סקפטי ושיפוטי. במצבים כאלה חשוב לתקן מהר ככל האפשר את הנזק שנוצר בתיק, לצד הרושם שנוצר מהמקצוע עצמו. אני מזכיר ללקוחותיי שלא נולדתי עורך דין, אלא הפכתי לאדם שעוסק בתחום עריכת הדין. בחרתי בתחום דיני העבודה כי יש לי זיקה לתחום ורצון עז 'להגן על החלש'. דיני העבודה הוא תחום הומאני ומצריך סבלנות, אכפתיות ורגישות. לכן, כבר בשניות הראשונות החשש מתפוגג והלקוח רואה את מי שאני מבעד לכל התדמית והחליפות. בבתי הדין אפשר לצערי להיתקל באגו והתנשאות על בסיס יומיומי. כשאדם מאפשר למקצוע לחלחל לאישיותו ולהשפיע על ערכיו, הוא בבעיה. אם אני מייצג צד כלשהו זה לא אומר שהאדם שמנגד הוא האויב, אלא רק שלשיטתנו הוא הפר את חוקי העבודה ועליו לשלם מחיר".

תסכים איתי שכשאנשים נלחמים על הלחם שלהם הם מאוד פגיעים ולחוצים

"חד משמעית, זה נושא רגיש שמצריך מעורך הדין לגלות אמפתיה, התחשבות, יחס אישי וזמינות. אני נתקל במקרים בהם עובד פוטר לאחר 41 שנות עבודה בעודו בן 64. זה לעיתים מאתגר וכואב כמו הליך גירושין. אדם כזה נאלץ להיזרק מחוץ לשוק העבודה וסיכוייו לאתר עבודה כמעט אפסיים. נתקלתי גם במעסיק שאחד מעובדיו גנב כספים מהחברה על בסיס יומי במשך שנים. במרוצת השנים למדתי מה לעשות או לא לעשות מבחינה משפטית, אבל גם מבחינה אישית. לא אתפשר אם הפשרה לא משקפת את רוב הנזקים שנוצרו ללקוח ואין לי בעיה שזה ייקח זמן, ככל ובסיום ההליך תתקבל תוצאה ראויה וצודקת. אני מאמין שצריך לשאוף למצוינות וליסודיות, לצד אנושיות. בסיום דיון משפטי אחד פנתה אליי שופטת בנימה אישית על כך שאני ידוע כמי שלא מתפשר ושזה מפתיע ביחס למשרד שמתנהל עם תיקים רבים. השבתי שאם הייתי מתפשר בקלות הייתי אולי מגדיל את הכנסותיי, אך מקטין את ערכיי".

תוביל אותנו בתהליך. מה מבדיל עו"ד מצוין מעו"ד טוב?

"התמקדות בתחום אחד, למידה, השקעה והתוויית אסטרטגיה. אני תמיד דואג להתעדכן בכל מה שמתחדש בתחום. אני יוצר מפה של אפשרויות, בוחן כמעט כל מהלך אפשרי שעומד לרשות הצד השני ומכין מתווה פעולה, הכל כדי לצמצם סיכונים. אני פועל בשקיפות מול הלקוח, מה שמקנה לו ביטחון וידיעה. כשאי אפשר להפתיע אותך בבית הדין אתה הופך לעו"ד מצוין. כצעד קדימה, כדאי גם ללמוד ולהכיר את מי שעומד מולך - את המשרד שמייצג מנגד ואפילו את השופט בתיק, כדי לנסות לחזות דרכי פעולה. מעבר לזה, אני אישית מאמין שכדי להיות עורך דין מצוין אתה חייב להיות אדם טוב וערכי, כזה שמשקיע בעצמו גם ברבדים נוספים בחייו ואישיותו, אדם שלא נותן לאגו או פחד לנהל אותו ושיודע לזהות את סגנון התקשורת של האדם ממול. נולדתי וגדלתי בקריות למשפחה מדהימה שלימדה אותי לכבד תמיד את הבריות, להעריך את הטוב ולעשות טוב. אני זוכר תמיד מהיכן באתי ומדבר אל כולם בגובה העיניים. יוצא לי לא מעט להזדהות עם נסיבות חייו של הלקוח וכאבו, ולא מעט אני מחליט לעמוד לצידו גם בפרו בונו (ללא תשלום)".

למידע נוסף והשארת פרטים היכנסו לאתר הרשמי של עו"ד אורן טל

לדף הפייסבוק של עו"ד אורן טל

כתובת המשרד: בר כוכבא 23, בני ברק, מגדל וי טאוור קומה 11 (מתחם מגדלי ב.ס.ר)

טלפון: 036056666, למקרים דחופים: 0526267171, מייל: orentallaw@gmail.com

בשיתוף עו"ד אורן טל
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully