וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרכז הילדים והנוער אמונה עפולה - כי האדם עץ השדה

בשיתוף מרכז הילדים והנוער אמונה עפולה

9.12.2020 / 13:33

מרכז הילדים 'אמונה' עפולה הוקם ב-1949 כמקלט לילדים ששרדו את השואה. כיום נהנים 120 חניכים מהמרחבים הירוקים והמלבלבים, מהמענים המקצועיים והמגוונים ובעיקר מצוות שרואה בחניכים כילדיו ממש

מרכז הילדים והנוער אמונה עפולה. יח"צ,
מרכז הילדים והנוער אמונה עפולה/יח"צ

"השנה הנושא השנתי שלנו הוא 'חולמים ומגשימים'", מתחיל יאיר דניאל, מנהל הפנימייה, להכניס אותי ללב העשייה שלהם. "אנחנו לומדים עם הילדים לחלום, אנחנו מפתחים מערכת שלמה שתקנה לחניכים את היכולת, האמונה והכלים להגשים את חלומותיהם". קשה להתעלם מההתלהבות והברק בעיניים כשיאיר מדבר על החניכים, "כל ילד כאן הוא עולם ומלאו, ילדות וילדים שהחיים לא חייכו אליהם, נשמות טהורות ממש, צריך להביט מעבר לכאב, לחוסר האמון, ולביטויים ההתנהגותיים, לראות ישירות את הלב הטוב, המשווע לחיבוק אוהב".

סיבוב קצר ברחבי הפנימיה, מפגיש אותך עם חניכים צוהלים בחוג אופניים, נוער עם מגבת על הכתף לאחר אימון בחדר הכושר. בין השבילים מתרוצצות ארנבות, אפרוחים צועדים בשורה אחרי אימא תרנגולת - עדות לפינת החי העשירה בפנימייה. הפתעה גדולה היה לראות ליצנית שצצה ככה פתאום, היה קשה להישאר אדיש לפרץ אנרגית השמחה שהיא מפזרת "'ממה' היא הליצנית החברתית שלנו", אומר יאיר, "דמות מדבקת בשמחת חייה, באהבה הגדולה שהיא משפיעה על החניכים וביכולת לגעת עמוק פנימה, ולא רק על החניכים, לרבים מהצוות 'ממה' היא פצצת אנרגיה של שמחה שמלווה אותך כל השבוע".

ככל שהשיח מתפתח, מתגלה מערכת שלמה של עשייה, מגוון רחב של פעילויות ותרפיות, תמיכה לימודית, ליווי והדרכת הורים, מתן מענה לצרכים פיזיים ורפואיים. "כל חניך וחניכה שלנו יקבלו טיפול אורתודנטי, כי זה מה שכל הורה מעניק לילדיו", מוסיף יאיר כך בפשטות. "בתחילת דרכי בפנימייה לפני מספר שנים, שני ילדי למדו נהיגה, פתאום נפל לי האסימון, שילדי הפנימייה מסיימים י"ב, ולאף אחד אין רישיון, באותו רגע ידעתי כל חניך מעתה ואילך, יהיה זכאי למלגת נהיגה, בדיוק כמו כל נער אחר במדינת ישראל, פשוט כי מגיע להם אותו הדבר, ב"ה חלמנו והגשמנו".

מנהל הפנימייה משתף אותי בתוכנית חוגי הסיירות, במסעות האתגר, בטיסות ללונדון (טרם תקופת הקורונה) שם נהנו החניכים משבוע של חוויה באתרים ופעילויות מרהיבות ברחבי לונדון הקסומה, כל זאת ביוזמה, מימון ואירוח מלא של נשים יקרות - נשות 'אמונה' בריטניה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מרכז הילדים והנוער אמונה עפולה. יח"צ,
מרכז הילדים והנוער אמונה עפולה/יח"צ

ואז הגיעה הקורונה. אתגרי הקורונה לא פסחו על מרכז הילדים 'אמונה', ההגבלות, ההנחיות, חוסר הוודאות, הסגרים והשהייה הממושכת בפנימייה, הציבו בפני הצוות את הצורך לצאת מהקופסה ולהיות ייצרתים.

"צריך להבין את גודל השעה", אומר יאיר, "צוות של מדריכים מסורים, שהפכו להיות גם המורים בשעות הבוקר, נמצאים עם החניכים 24/7, שבועות רבים בפנימייה, בלי חופש, בלי לראות בית, יחד עם בנות שרות צעירות נשארים בחגים בפנימייה, וכשיוצאים יש מי שנשארים עם חניכים מבודדים". בהחלט מושא להערכה והערצה אני מוסיף. "דווקא בתקופה זו הקמנו את בית הספר להדרכה בהובלת ד"ר מייקל בנד - הפסיכולוג שמלווה את התהליכים המקצועיים בפנימייה. בנוסף לקבוצות הלימוד של צוות ההדרכה, זוכים צוות הרכזים והעוסיו"ת עמוד האש החינוכי-טיפולי, ללמידה והתמקצעות".

מרכז הילדים והנוער אמונה עפולה. יח"צ,
מרכז הילדים והנוער אמונה עפולה/יח"צ

איך מפעילים את החניכים בתוך כל ההגבלות? "אכן צריך לייצר יש מאין, החוגים והפעילויות שהיו מחוץ לפנימייה בוטלו בגלל מגיפה, צריך להשתמש בכוחות הפנימיים".

מכאן משתף אותי יאיר בפרויקט של 'הנגרייה החברתית' בפנימייה. "מדובר במיזם עסקי חברתי שנולד תוך כדי משבר הקורונה. שגב, מדריך קבוצת הבנים הצעירים, בעצמו בוגר הפנימייה עם סיפור חיים מורכב מאחוריו. הצליח להתגבר על קשיים רבים - לדבריו בזכות הפנימיה, לאחר הלימודים התגייס לחטיבת כפיר כחייל קרבי ולאחר השירות הקים עסק קטן של ריהוט גן.

"לפני שלש שנים פנינו לשגב שילווה את אחד הילדים שהיה זקוק לחונך, בדרך זו חזר אל כותלי הפנימייה והפעם כמדריך. כאשר חשבנו על צורך בהקמת פרויקט חיברנו בין היכולות של שגב בתחום הנגרות לבין הצורך להפעיל את הילדים בזמן הקרונה. כך נולדה לה 'הנגריה החברתית'".

מרכז הילדים והנוער אמונה עפולה. יח"צ,
מרכז הילדים והנוער אמונה עפולה/יח"צ

שגב עצמו סיפר לי על התגלגלות האירועים האישית שלו מאז שהיה נער צעיר: "פנימיית אמונה עפולה הפכה להיות הבית הראשון שלי לאחר שכילד הסתבכתי עם המשטרה. קודם לכן לא היה לי ביטחון או יציבות בחיים בגלל קשיים שסבלתי מהם כילד בבית.

"לעולם לא אשכח איך הצוות שהיה פה דחף אותי כל הזמן קדימה, בהדרגה התחלתי להשתפר בלימודים, הפכתי להיות פחות אלים והבנתי לאט לאט מה אני רוצה לעשות עם החיים שלי. בזכות מתן המדריך שליווה אותי, חזרתי להאמין בעצמי, מתן לימד והקנה לי כלים להצלחה. לאחר הצבא היה לי חלום, לחזור לפנימייה ולתת בחזרה על מה שהעניקו לי, לקח לזה זמן ותוך כדי הכרתי את עולם הנגרות. לאחר תקופה נוספת חזרתי לעבוד כאן כמדריך וחשבתי איך לשלב בין ההדרכה לנגרות, היה לי ברור שזה יקדם את החניכים.

"העבודה בנגרייה מקנה ערכים וכלים של התמדה, תכנון מקדים, התנהלות ומחויבות במקום עבודה. התחלנו לבנות מוצרים שונים, בין היתר נדנדות ופינות ישיבה, את אלו אנחנו מוכרים והכסף עובר לילדים בדמות משכורת אותה הם הרוויחו ביושר. העשייה והיצירה מעניקה לחניכים תחושה שהם שווים משהו ופותחת להם אופק נוסף בחיים".

למדתי כי פרויקט מריצות הנוי האחרון הפך להצלחה מסחררת, אלו נמכרו בכמויות. בנוסף בזכות תרומות שאספו ילדי הפנימייה, נתרמו מריצות לבית חולים העמק, כאות הערכה לצוותים הרפואיים. כיום ניתן לראות אותם מקשטים את המרחבים הירוקים של בית החולים. "פרויקט הנגרות, כמו כל שאר הפרויקטים האחרים שלנו פה, נועד להכווין את הילדים בפנימייה להצלחה בחיים", מוסיף מנהל הפנימייה יאיר, "שיהיו בוגרים אשר מטיבים עם עצמם ועם סביבתם. שיבנו את ביתם אחרת מאשר זה שהיה להם כילדים, שיבנו זוגיות טובה ומכבדת, ושהילדים שלהם יגדלו בבית חם ותומך לתפארת העם והארץ. אנחנו גאים מאוד בבוגרים שלנו, מלווים אותם במכינות קדם צבאיות, בשירות משמעותי בצבא ובשירות לאומי, אנחנו שם בשבילם, מלווים כל אחד בדרכו בחייו הבוגרים".

אני פוגש ארבעה מהחניכים שעובדים בנגרייה החברתית ומשתהה על האנרגיות החיוביות שלהם. הם לא מרותקים למסכים, לא שוכבים בטלים על הספות, הם עובדים, עבודת כפיים לא פשוטה, ואשכרה מאושרים. אני שואל את ש', מה זאת הנגרייה בשבילך? "זה מקום שאפשר לעבוד בו ולהעביר את הזמן" הוא עונה לי בפשטות ומוסיף את משפט המפתח "וזה מקום שאני לומד בו המון". האם זה נאמר כפראפרזה לבית הספר? שאלה טובה איפה הוא ילמד יותר...

נ', חניך נוסף, מציין ש:"כיף לי להיות בנגריה עם החברים לקבוצה כי זה מגבש אותנו. ט ' מספר כי "אני לומד להציב לעצמי מטרה לעזור לאחר לומד לעבוד בצוות לעמוד בזמנים להתמיד".

ול' מסביר לי את הפרקטיקה בסופו של יום: "הנגרייה היא עוד מקצוע לחיים, זו הזדמנות להרוויח כסף, לשאוף רחוק ולהצליח בחיים." אני מתאפק לא לגלות לו כמה קשה להגשים את המשפט הפשוט הזה כי יש לי הרגשה שעם כל מה שהוא עבר, הוא באמת יצליח. זה אנחנו, שגדלנו עם כפית זהב בפה, שמתקשים בבגרותנו עם העולם האכזר. הילדים האלה פשוט נתקלו כבר בילדותם, על לא עוול בכפם, בחלק הקשה של החיים ועל כן יצליחו, בעזרת מקומות כמו אלו, להתמודד מול כל הקשיים.

מרכז הילדים והנוער אמונה עפולה. יח"צ,
מרכז הילדים והנוער אמונה עפולה/יח"צ

מרכז הילדים בעפולה הוא חלק מרשת של 5 בתי ילדים שמפעילה תנועת 'אמונה' תנועת האישה הדתית- לאומית ברחבי הארץ (אמונה נווה לנדי באבן שמואל, אמונה אחוזת שרה בבני ברק, אמונה צבע בנתניה, אמונה נווה מיכאל בפרדס חנה וכאמור מרכז הילדים אמונה עפולה) תחת פיקוח וליווי מקצועי צמוד של משרד הרווחה. יו"ר אמונה, ליאורה מינקה מציינת כי: "מדי שנה כ-800 ילדים בסיכון, שבשבילנו הם "ילדים בסיכוי", גדלים, מתחזקים והופכים ממקבלים לנותנים. מטרת העל שלנו היא לשבור את מעגל הרווחה ולהעניק להם את הכלים לבנות בית נורמטיבי בישראל."

המעוניינים להצטרף לעבודת הקודש המרשימה אשר נעשית ב"מרכז הילדים והנוער אמונה עפולה" יכול ליצור קשר בטלפון:

04-6069801

אתר הבית

פייסבוק

פינת זולה ועבודות עץ של הפנימייה

מרכז הילדים והנוער אמונה עפולה היא פנימייה ומסגרת יום לילדים ונוער, המורכבת מצוות חם ואוהב, שנמצא ימים ולילות עם החניכים, מהווה להם בית חם, אי של יציבות, תקווה ואהבה.

בשיתוף מרכז הילדים והנוער אמונה עפולה
  • עוד באותו נושא:
  • פנימייה
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully