וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אור בקצה הקורונה: כך תעברו את הקשיים הכלכליים והמשפחתיים

בשיתוף עו"ד איריס מורנו

6.10.2020 / 16:47

המגיפה הביאה לעלייה בגירושין ובקריסות כלכליות, אבל גם בימים כאלה - חשוב לזכור שלא הכל שחור. עורכת הדין איריס מורנו, בעלת משרד עורכי דין המתמחה בחדלות פירעון ושיקום כלכלי ובדיני משפחה, מלווה את מי שכבר הגיעו למצבי משבר לא קלים והולכת איתם יד ביד לדרך חדשה

"רוב מי שנכנסים אלי למשרד הם לצערי אנשים שכבר הגיע לסוג של ייאוש מסוים". עו"ד איריס מורנו. דורון לצטר,
"רוב מי שנכנסים אלי למשרד הם לצערי אנשים שכבר הגיע לסוג של ייאוש מסוים". עו"ד איריס מורנו/דורון לצטר

נדמה שאי אפשר לזכור את החיים שהיו לנו ללא המגיפה שמנהלת אותנו כבר קרוב לשנה תמימה. האפקט של מגפת הקורונה, הביא למרבה הצער לעלייה גדולה במספר האנשים המגיעים למצבים כלכליים ואישיים משבריים: משפחות מתפרקות, עסקים נסגרים ובני אדם נותרים אובדי עצות. עורכת הדין איריס מורנו, בעלת משרד עורכי דין בחולון המתמחה במקרים של חדלות פירעון ודיני משפחה, מצליחה להראות לנו את האור בקצה המנהרה, ועוזרת להבין כיצד ניתן לעבור משברים משפחתיים וכלכליים עם תקווה לעתיד.

עו"ד מורנו אומרת, "נדירים האנשים שמצליחים לתפוס את עצמם בזמן... רוב האנשים מגיעים אלינו כשהם כבר במצב של פת לחם או קרובים מאוד לכך".

את מדברת על בעלי עסקים קטנים? בעלי חברות?

"לא בהכרח. אני מדברת גם, ואפילו בעיקר, על משפחות ועל יחידים. על בני אדם שהגיעו לקשיים כלכליים והסתבכו בגלל סיבות מגוונות, למשל, הלוואות רבות מגורמים שונים. בשלב מסוים, מכל מיני טעמים: רפואיים או נפשיים, או לצערנו אירוע כמו גירושין. אותם אנשים הגיעו למצב שכרגע הם לא יכולים להחזיר את החובות שצברו בקצב שהם התחייבו לבנקים, לחברות האשראי, בעצם לכל מי שהם חייבים לו, כשלפעמים מדובר גם בחברים ובבני משפחה קרובים.

"רוב מי שנכנסים אלי למשרד הם לצערי אנשים שכבר הגיעו לסוג של ייאוש מסוים. מגיעים אלי אנשים חסרי אונים, בין אם כאלה שכבר נפתחו נגדם תיקי הוצאה לפועל ודופקים להם בדלת או עשו להם עיקול בחשבון הבנק כך שהמשכורת מעוקלת וזה מאוד מתסכל, ובין אם אלה אנשים שעוד לא הגיעו להוצאה לפועל אבל מבינים שהם כבר לא יכולים להחזיר את חובותיהם. אלה אנשים במצב קשה, איך שלא נסתכל על זה.

"התפקיד שלי הוא קודם כל להרגיע אותם ולהסביר להם שיש פתרון. הם חושבים לפעמים שסוף העולם הגיע, אבל צריך לומר להם שלא, שיש דרך לפתור את המצב שהם נמצאים בו.

"המצב הזה נקרא חדלות פירעון, ובאופן טבעי מה שקורה להרבה אנשים הוא שהם דוחים את הטיפול בו ואז מתחילות תביעות משפטיות, מוגשים נגדם תיקי הוצאה לפועל ומתחילים לבצע כלפיהם הגבלות, עיקולים וכל מיני צעדים דרסטיים שמפריעים להם בחיים השוטפים ורק אז הם פונים לעורך דין שיטפל בהם.

"כמובן שאפשר ואף מומלץ לטפל במצב הזה לפני שהגעתם להוצאה לפועל. אפשר לעצור את הגלגל ולפנות לעורך דין ברגע שאתם מבינים שאין יותר יכולת להחזיר את החובות ולפני שנפתחו נגדכם תיקים בהוצאה לפועל ובמקרה כזה עורך דין יוכל לעזור ולייעץ. יכול להיות שכבר הגענו למבוי סתום והברירה היחידה היא ללכת לחדלות פירעון על כל המשתמע מכך, אבל לחילופין אולי יהיה רעיון ופתרון אחר. חשוב להתייעץ עם עורך דין כבר בשלב הראשוני של אי היכולת להחזיר חובות ולנסות לתפוס את עצמכם כשאתם כבר רואים לאן זה הולך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

את אומרת שרוב האנשים לא תופסים את עצמם בזמן. מה הפתרון עבורם?

"כשאדם מגיע למצב של חדלות פירעון הוא יכול להיעזר בחוק חדש, שנכנס לתוקף בחודש ספטמבר 2019 ונקרא 'חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי'. למעשה, החוק הזה החליף את 'פקודת פשיטת הרגל' והביא כמה שינויים מאוד משמעותיים.

"החוק לא סתם נקרא שיקום כלכלי, מטרתו לעזור לאנשים שהגיעו למצב של חדלות פירעון. החוק מחייב אותם לעמוד בתנאי ההליך שהם נכנסים אליו, ומצד שני מספק להם הגנות משמעותיות. אם פעם המדינה היתה מתייחסת לחייב כאל מישהו שהוא אשם, היום היא מתייחסת אליו כאל מישהו שצריך עזרה והחוק הזה יודע להעניק חלק מהעזרה הזו".

"התפקיד שלי הוא להרגיע, להסביר שיש פתרון". עו"ד מורנו. דורון לצטר,
"התפקיד שלי הוא להרגיע, להסביר שיש פתרון". עו"ד מורנו/דורון לצטר

מה התהליך שנדרש לעבור אדם במצב של חדלות פירעון?

"אותו אדם מגיש בקשה לכונס הנכסים, מצהיר על מצבו הכלכלי, מפרט את כל הנתונים הקשורים אליו ומגיש את המסמכים שהוא נדרש לתת, שכוללים פירוט עמוק מאוד של נכסים, הכנסות והוצאות ולמעשה כוללים בתוכם כל דבר שקשור לחייו של אותו אדם.

"לאחר מכן כונס הנכסים פותח לו הליך של חדלות פירעון ומאותו רגע ייקבע הסכום שאותו אדם צריך להחזיר לנושים שלו כל חודש וימונה לו נאמן, עורך דין חיצוני, שתפקידו לבדוק ולראות איך אפשר לעזור לו לסיים את ההליך.

"החוק החדש קיצר גם את התקופה מהיום שבו הגשת את הבקשה לחדלות פירעון ועד היום שבו מתקיים דיון ראשון. פעם היה מדובר ב-18 חודשים, היום מדובר ב-12 חודשים בלבד, כאשר בשנה הזו בעצם בוחנים את ההתנהלות הכלכלית שלך ובודקים אם יש או אין לך נכסים, למשל סכומים שונים בחברות ביטוח או בקרנות פנסיה שונות".

אילו הגנות מספק החוק הזה?

"כבר בתחילת ההליכים, החייב לא נמצא יותר בסכנה של דפיקות בדלת ובמפגשים עם מעקלים שונים. המדינה מרגיעה את כל הנושים ואומרת להם 'האדם הזה בטיפול'.

"כחלק מהטיפול, חובה עליו להגיע פעם בחודשיים לעורך הדין שלו ולשבת איתו על כל ההוצאות וההכנסות שהיו לו בחודשיים הללו, עד רמת השקל. הוא חייב להציג דו"חות של מה יצא ומה נכנס, כחלק מהליך השיקום הכלכלי. כלומר הרעיון הוא להראות התנהלות נכונה וכוונה להתיישר ולא להיגרר שוב לחובות.

"בנוסף, במשך אותם 12 חודשים מי שהחל את הליך חדלות הפירעון כבר מחזיר סכום מסוים, שנקבע על ידי המדינה בהתאם ליכולתו.

"אחרי שנה המדינה באה ואומרת תראו לי מה הוא עשה עד עכשיו, ואז אנחנו מראים שהוא הגיש את הדו"חות כמו שצריך, שילם את מה שהיה צריך, שיתף פעולה בהליך , כלומר עמד בתנאים שהמדינה קבעה".

ומה קורה אז?

"בדרך כלל המדינה מחליטה שהוא ימשיך לשלם איזשהו סכום חודשי מסוים, בהתאם ליכולותיו, עד שיחזיר חלק מחובותיו. נקבעת לו תוכנית כלכלית שמוגבלת לשלוש שנים מיום הדיון, כך שכל ההליך מוגבל לארבע שנים, ואחרי אותן שלוש שנים של החזר חובות הוא מקבל הפטר מיתרת החובות כך שבסופו של דבר הוא משלם למעשה רק חלק מהחובות.

"במקרים קיצוניים, כשמדובר באדם חולה מאוד או מבוגר מאוד, בעיקר כזה שאין לו יכולת לעבוד והביטוח הלאומי קבע לגביו שהוא חסר כושר השתכרות, ואין לו גם נכסים כלשהם, סביר שיקבע שאותו אדם יקבל הפטר לאלתר על כל חובותיו".

מה את אומרת ללקוחות שאת מלווה בתהליך הזה?

"אני מסבירה להם שזה לא קסם, שאנחנו לא מוחקים חובות ברגע, אבל אנחנו כן נכנסים פה לתהליך שבו אני מלווה אותם מתחילתו ועד סופו, החל מלעשות את הבדיקות המקדימות אם אותו אדם מתאים להליך של חדלות פירעון ושיקום כלכלי, כי לפעמים, למשל אם יש לך נכס כמו דירה, אתה לא מתאים להליך.

"לאחר מכן אני מתחילה איתם את ההליך, מגישה עבורם את הבקשה לחדלות פירעון ומחכה שיגיע הצו שקובע כמה הם צריכים לשלם כל חודש. כבר מרגע הגשת הבקשה יש איזו אנחת רווחה, כי אז אני יכולה לבטל עיקולים שונים שאולי יש, כמו למשל עיקול על המשכורת או עיקול בבנק. אפשר לומר שכבר בתחילת ההליך האדם יכול לחוש הקלה מסוימת.

"מרגע שניתן הצו, שנקרא צו לפתיחת הליכים, בעצם יש צו שיפוטי שקובע שאפשר לנהל חשבון בנק בצורה מסוימת ונורמלית. בנוסף, אם היתה הגבלה על רישיון הנהיגה היא מבוטלת מיד עם קבלת הצו, כך שאנשים מתחילים להתנהל בצורה שפויה יותר.

"כמו שאמרתי, ההליך קובע שכל חודשיים צריך להגיש דו"ח הכנסות והוצאות שהוא דו"ח מפורט מאוד, ברמת השקל הבודד. אני עוזרת להם להכין הדו"ח הזה ביחד עם הלקוח ומגישה אותו לממונה על התיק שלו. זהו בעצם הכלי של אותו ממונה לראות את התנהלות החייב.

"אני מלווה את הלקוחות יד ביד במשך כל התהליך, כאשר יש במשרד תפקיד ייעודי ממש לשם כך. הלקוחות יכולים להתקשר בכל שעה משעות העבודה ולקבל מענה לכל פנייה או בקשה שלהם. מעבר לדו"ח של פעם בחודשיים יש להם אוזן קשבת וכתובת אצלנו.

"בנוסף, בערך לאחר שלושה חודשים מרגע שנפתח ההליך יש פגישה שהיא נקראת ברור. זה יום שבו הנאמן, עורך הדין החיצוני שבוחן את התיק כל התקופה, עושה לחייב מעין חקירה פרונטלית ומנסה להגיע לכל המידע שהוא צריך. גם לבירור הזה אני נוהגת להגיע ביחד עם הלקוחות שלי. למעשה מדובר בליווי אישי לכל התהליך של חדלות הפירעון והשיקום הכלכלי, עד שעומדים בחזרה על הרגליים ויוצאים לדרך חדשה".

"למרבה הצער", אומרת עו"ד מורנו, "הקורונה גרמה לעלייה לא רק בתיקי חדלות הפירעון אלא גם בתיקים העוסקים בדיני משפחה, קרי בדרך כלל גירושים.

"בקורונה, הרבה בתים הופכים למעין סירי לחץ והרבה אנשים, אפילו כאלה שהיו להם יחסים תקינים, מרגישים שינוי לרעה", היא אומרת, "כחלק מהתפקיד שלי אני גם מגשרת, כך שכשמגיע אלי תיק גירושים השאיפה הראשונה שלי היא לנסות לעשות לצדדים סוג של גישור, גם אם לא פורמלי, כדי להגיע למצב שהם יקבלו יחד את ההחלטות על החיים שלהם.

"אני מנסה להביא אותם לשבת לדבר, אצלי במשרד, גם אם זה קשה וגם אם יצופו דברים לא נעימים. מה שהכי חשוב הוא שבסופו של דבר הם יקבלו בעצמם את ההחלטות הקריטיות הללו שנוגעות לחיים שלהם".

"המטרה היא להיפרד באופן יפה ומכובד ועם כמה שפחות נפגעים, שהראשונים שבהם הם תמיד הילדים". עו"ד מורנו. דורון לצטר,
"המטרה היא להיפרד באופן יפה ומכובד ועם כמה שפחות נפגעים, שהראשונים שבהם הם תמיד הילדים". עו"ד מורנו/דורון לצטר

יש היום חוק שמחייב הליך גישור לפני גירושים?

"יש חוק להסדר התדיינות בסכסוכי משפחה ובשפת עם נקרא יישוב סכסוך, שלפיו כל אדם שרוצה לפתוח בהליך כלשהו נגד מישהו מהמשפחה שלו חייב לפתוח הליך של יישוב סכסוך. זהו חלק מהעיסוק וההתמחות שלי, כשלמעשה מדובר בניסיון לגרום לבני הזוג לפתור את הבעיות בדרך אחרת ולא להגיע להתדיינות בבתי המשפט אלא לנסות לפתור את הסכסוך בדרך חלופית.

"אני לא באה לנסות להשלים ביניהם ולומר 'בואו תחזרו להיות חברים והכל טוב', זו לא המטרה. המטרה היא להיפרד באופן יפה ומכובד ועם כמה שפחות נפגעים, שהראשונים שבהם הם תמיד הילדים. אני מציעה להם 'תתגרשו יפה, כמו שצריך' ובאה לבני הזוג או למי שנמצא בצד השני לזה שאני מייצגת בדרכי שלום. אני מנסה להביא את הצדדים לבוא ולשמוע אחד את השני, ובמקום להילחם לנסות לפתור את הדברים בשלום, כי אין מרוויחים בגירושים מכוערים".

הרבה פעמים אצל בני זוג שמחליטים להתגרש יש הרבה מטענים ומתיחויות. איך את מנסה להקטין אותם?

"אני מנסה לייצר פגישה עם הצד השני אצלי במשרד. אנחנו יושבים ומדברים, מציפים את מה שכואב וקשה ומנסים להבין איפה הפערים. התפקיד שלי הוא לנסות לראות מה היכולת של כל אחד ולקרב את העמדות שלהם למצב כזה שהפער הוא קטן ולא משמעותי והם מסכימים לקחת אחריות ולוותר כל אחד על משהו.

"בסופו של דבר, מה שחשוב הוא שהם יהיו אלה שמחליטים יחד את ההחלטות הכי טובות עבורם ועבור הילדים שלהם, כדי לא להגיע לסכסוכים משפטיים ומלחמות עולם. אגב, כמובן שלהגיע לבית משפט זה הרבה יותר יקר מאשר להגיע להסכמות מחוץ לבית המשפט".

אגב, גם במקרים האלה אבל בעיקר במקרים של חדלות הפירעון, הרי מדובר באנשים שלא ממש יכולים להרשות לעצמם ליווי צמוד של עורך דין

"אני לא עובדת בחינם, כמובן שזו הפרנסה שלי, אבל אני מגיעה גם ממקום אמיתי של שליחות. הליווי שלנו הוא אישי והתשלום הוא במסלול שכל אחד יכול לעמוד בו, בהתאם ליכולות שלו, זו הרגישות שאני מדברת עליה. אין אצלנו במשרד דבר כזה שלקוח ייפול בין הכיסאות, שלא יהיה לו מענה או שנפספס משהו לגביו. אני מונעת מרצון לעזור לאנשים שהגיעו לאיזושהי תסבוכת לא נעימה, ולי יש את הכלים, הידע והניסיון לעזור להם.

"אני יודעת שאפשר לפתור עבורם את הבעיות, והם רק צריכים סבלנות ולסמוך עלי. אני הולכת איתם יד ביד עד סוף הדרך, אומרת להם 'המצב שלכם ישתפר', וברוב מוחלט של המקרים זה בדיוק מה שקורה".

טלפון - 03-6033013

אתר

פייסבוק

ניווט

בשיתוף עו"ד איריס מורנו
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully