וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכירו את פתפותים - לחמים ומאפים מקמח כוסמין

בשיתוף פתפותים

6.12.2020 / 14:28

במאפיית פתפותים אופים לחמים ומאפים מדהימים בלי שגרם קמח חיטה נכנס פנימה

פתפותים. יובל רבובסקי,
פתפותים/יובל רבובסקי

כבר תקופה שקמחים איכותיים ודיאטת גלוטן הם לא נחלתם הבלעדית של הספורטאים או חולי הצליאק. בימים אלו, כשהמודעות לבריאות הגופנית עולה, והתזונה מקבלת מקום משמעותי ביצירת אורח חיים בריא, לחם הכוסמין, המיוצר מן הדגן הקדום, האותנטי, הוא אחד מהפתרונות האידאליים. הכירו את "פתפותים" - מאפייה מיוחדת של לחמים, מאפים, עוגות, עוגיות ושלל הפתעות נוספות - שכולם עשויים מקמח כוסמין בלבד. הטעם? ממכר.

מתפיחות את הדרך להצלחה

קרן זיו-רבובסקי יסדה את "פתפותים" כבר לפני עשור, על אף שהכשרתה המקצועית היא אינה קולינרית פורמלית, אלא בתחום אחר - תקשורת ומדעי ההתנהגות. כאשר הייתה בחופשת הלידה עם ילדתה השנייה, בימים שהמודעות לקמח כוסמין ויתרונותיו הבריאותיים הייתה נמוכה מאוד, היא שמעה שהקמח מאד בריא, וכשהסבירו לה כמה הוא קשה לעיבוד, היא רק אותגרה יותר והחלה להתנסות בו.

"לפני כן עסקתי בהפקות, רדיו, יזמויות", מספרת קרן, "כשהייתי עם הילדה בבית, הרגשתי שאם אני קוראת עוד ספר או שיר ילדים אחד, אני משתגעת, אז פיתחתי תחביב, התחלתי לאפות, נתתי למשפחה והחברים לטעום ומיום ליום החלו להיערם לי הזמנות משכנים ומכרים. הריח מהתנור שלי מילא את השכונה". כשהתנור הביתי כבר לא יכול היה לעמוד בעומס ההזמנות, קרן שכרה חדר מלאכה קטן בכפר הנשיא, ולאחר תקופה קצרה, הצטרפה אליה קייטי בול, חברת ילדות ושותפתה לעסק. יחד הם יצרו את מפעל חייהן - "פתפותים לחמים ומאפים מקמח כוסמין בע"מ". במהרה השתיים עברו למקום גדול יותר, שכרו לשורותיהן צוות נשים אותן הכשירו ברזי המקצוע, ובשנת 2012, ופתחו בית קפה וחנות קטנה במרכז העיירה הציורית ראש פינה, בבית המכס העתיק.

פתפותים. דני גולן,
פתפותים/דני גולן

דגן קטן עושה שינוי ענק

הכוסמין קיים כבר יותר מ-9000 שנה, ומתעודה של ממשל בגרמניה משנת 1850 עולה כי בתקופה זו 94% מהתוצרת של חקלאות הדגנים הייתה תבואה של כוסמין, ורק 5% קמח חיטה. אז מה השתנה ברבות השנים? הכוסמין החל מפנה מקומו לחיטה, אותה קל יותר לגדל ולעבד, ולפיכך גם למכור בכמויות גדולות יותר בעולם מתועש.

כיום, בעקבות מהפכה הבריאות והמודעות לתזונה נכונה, עולה המודעות ליתרונות קמח הכוסמין (לא להתבלבל עם כוסמת), שהינו מופחת גלוטן ובעל ערך גליקמי נמוך-בינוני, ולכן מומלץ מאוד על ידי נטורופתים ודיאטנים. על שלל יתרונותיו של הדגן אפשר למנות גם את העובדה כי קמח הכוסמין אינו אלרגני כמו החיטה ולכן מקל על מערכת העיכול ותומך בבעיות בריאותיות רבות - כגון מעי רגיז, קנדידה, קרוהן וכו'. בנוסף הוא מכיל כמות גדולה של ויטמין b6 אשר מקל על אנשים הסובלים ממיגרנות.

לחמים ומאפים שאין כמותם בשום מקום

מאפיית "פתפותים" היא היחידה בארץ שעובדת אך ורק עם קמח כוסמין. קרן וקייטי, עושות שימוש רק בחומרים טבעיים, ללא צבעי מאכל, ללא משפרי אפייה או מחיות טעם וריח, בלי מוצרי חיטה ובלי מרגרינה, והכל בעבודת יד. כחלק מהמוצרים המובילים תמצאו לחמי מחמצת, לחם סלק, פיתות, לחמניות, כמה סוגים של קרקרים וגריסיני, קישים, בורקסים בארבעה טעמים (שניים חלביים ושניים טבעוניים), מאפי בוקר מתוקים, כריכים מיוחדים והיד עוד נטויה, כאשר הכל עשוי מקמח כוסמין. לא פעם המוצרים מפותחים בעקבות בקשות שמגיעות מלקוחות או דיאטניות. "דיאטנית קלינית שחיפשה פתרון לחולי קרוהן, להם אסור לאכול סיבים, פנתה אלינו וביקשה שנפתח לחם בלי סיבים בכלל" מספרת קרן, "קראנו לו לחם זך, לחולי קרוהן וקוליטיס.

שאר לחמי המחמצת הינם מקמח כוסמין מלא והם פופולאריים במיוחד בקרב חולי סכרת, ספורטאים, ואנשים שמתקשים לעכל את החיטה המודרנית ונמנעים ממנה. בלחמי המחמצת אין שמרים, שומן או תוספת סוכר ואפשר להקפיא אותם לחודשיים. לקוחות מכל הארץ, מגיעים אלינו במיוחד עבור הלחמים המיוחדים שפיתחנו".

החנות בראש פינה, שהפכה למקום עלייה לרגל, מחזיקה בנוסף מגוון של מוצרים טבעוניים, כך שכולם יכולים ליהנות מהמאפים המיוחדים והמזינים של "פתפותים". "כשנכנסים לחנות בראש פינה, ההרגשה היא כמו של ילד בחנות צעצועים" אומרת קרן, "מקום שיש בו מגוון כל-כך רחב של מוצרים טעימים שהם אך ורק מכוסמין, הוא לא רגיל ומאוד שונה ממה שאנשים מצפים לו: שהיצע של מוצרים בריאים יהיה בדרך כלל לא טעים במיוחד, ומאוד דל באפשרויות. אצלנו אנשים עומדים בהפתעה גמורה ולא יודעים מאיפה להתחיל. זה לא רק בריא, זה טעים ופאן".

פתפותים. מורן קורן,
פתפותים/מורן קורן

בורקסים כמו שמעולם לא הכרנו אותם: מאפים מזינים מקמח כוסמין

לפני כשנה קרן וקייטי השתתפו בקורס ניהול במסגרת "קרן דרומה צפונה", אשר מסייעת לעסקים בקצוות הארץ במגוון תחומים. בקורס הן למדו את שלל האספקטים של ניהול עסק נכון, וכחלק מפרויקט הגמר, היה עליהן להמציא את הדבר הבא עבור מינוף העסק - כך, הגיעו לרעיון החדשני, להכין בורקסים מאה אחוז קמח כוסמין אותם אפשר להקפיא ולאפות בתנור במידת הצורך, פתרון בריא ומזין שכל אמא ואבא ירצו לאמץ כשאין זמן לבישולים או כשרוצים לרענן את ארוחות הערב הרגילות.

הן זכו במקום הראשון בתחרות, וקיבלו רוח גבית לצאת לפרויקט משותף יחד עם הרשות לחדשנות. בימים אלו, הן מקימות קו ייצור לבורקסים הללו ומשווקות את המוצר כבורקס קפוא לאפייה בבית, במגוון חנויות ברחבי הארץ - מאילת עד מטולה, ואף זכו להתעניינות רבה במוצר מארה"ב ומאירופה.

פתפותים. יובל רבובסקי,
פתפותים/יובל רבובסקי

מהצפון באהבה לכל רחבי הארץ

כאשר "פתפותים" בראש פינה נפתחה היא הייתה בעיקרה עסק גלילי מקומי, עם הזמן שמה של המאפייה יצא למרחוק בקרב הקהל ומובילי דעה ונוצר ביקוש גם מצד לקוחות המתגוררים רחוק יותר, במרכז ובדרום הארץ. קרן וקייטי החלו לבצע משלוחים למרכז הארץ ולעבוד עם חנויות טבע, מעדניות וסופרים קטנים. כיום ניתן לרכוש את המוצרים דרך מפיץ ונקודות איסוף עליהן מודיעים בעמוד הפייסבוק של המאפייה. בנוסף, הן עובדות כיום על מיזם של "פתפותים עד הבית", להזמנות ומשלוחים פרטיים עד בית הלקוח. "אנחנו מעודדות לקוחות שמחפשים מוצרים שלנו פשוט להתקשר אלינו" אומרת קרן. "אנחנו אוהבות את הקשר האישי עם הלקוחות ותמיד שמחות לסייע במציאת חנות קרובה או פתרון אחר, עד שמערך המשלוחים שלנו יהיה מוכן. אפשר גם להשאיר הודעה בווטסאפ".

פתפותים לחמים ומאפים מקמח כוסמין בע"מ

טלפון : 050-7411940 04-8804010

חנות אונליין

פייסבוק

בשיתוף פתפותים
  • עוד באותו נושא:
  • מאפייה
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully