וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כאן גדלים בכיף: מיכל אלון - ייעוץ התפתחותי לתינוק

בשיתוף מיכל אלון

29.11.2020 / 16:14

מחקרים רבים מצביעים על כך שהשנה הראשונה בחיי התינוק היא המשמעותית ביותר עבורו על מנת להוביל להתפתחות תקינה. לנוכח כך, צוות הנבחרים בדק את היועצים המומחים שמסייעים להורים ולפעוטות לצלוח את הצעדים הראשונים לאחר הלידה

מיכל אלון, ייעוץ התפתחותי לתינוק בראייה הוליסטית/אולפן הנבחרים

אחת מהמטפלות הבכירות והמומלצות בישראל הינה מיכל אלון, מטפלת מוסמכת בליווי התפתחותי לתינוקות, יועצת שינה ומדריכת יוגה ועיסוי תינוקות. בשיחה שערכנו איתה, שמענו ממנה על הרקע שהוביל אותה לעסוק בתחום: "מאז ומתמיד התחברתי לילדים ואהבתי מאוד להיות בחברתם. עוד כשהייתי צעירה עבדתי בגן ילדים ונהניתי לתת להם כלים להתפתח ולגדול בביטחון. כשגדלתי החיים לקחו אותי לתחומים אחרים ועבדתי בעולם הפרסום והיי טק כ-12 שנים. נהניתי מעבודתי אך היה חסר לי עבודה עם אנשים, ההרגשה שאתה מסייע לאדם אחר מעניקה לך סיפוק שאין לו תחליף. היכולת להקל על תינוקות בתחילת חייהם ולהראות להורים שאפשר ליהנות מהתקופה שלאחר הלידה מעניקה לי סיפוק גדול".

נקודת המפנה בחייה של מיכל הייתה, איך לא, עם לידת בתה הבכורה, מאיה, "ברגע שהפכתי לאימא זכיתי באושר נפלא, במתנה גדולה, אך גם בהתמודדות לא פשוטה, בייחוד בהתחלה. הבנתי עד כמה ההורים יכולים להרגיש בודדים בהתמודדות הזו, וכמה השינוי הוא גדול, הרבתי לקרוא ספרים בנושא, לקחת קורסים, להשתתף בסדנאות להכיר ולדבר עם אימהות נוספות בכדי להיות האימא הכי טובה שיכולתי, וזה עזר לי באימהות הראשונית שלי. כשמאיה מעט גדלה חזרתי לעסוק בפיתוח עסקי בהייטק ובמקביל ללמוד ולהתמקצע בשלושה תחומי טיפול שונים הקשורים להתפתחות התינוק ואז פתחתי את העסק שלי, יצרתי מקום המספק מענה לפן ההתפתחותי של התינוק ולרצון של האימהות הטריות לדבר, לשתף ולקבל מידע רלוונטי עבורן כך שהן ותינוקם יוכלו לצאת רגועים, בטוחים ומחוברים יותר".

בשנים האחרונות מיכל אלון נחשבת למטפלת מבוקשת, במהלכן סייעה למאות הורים ותינוקות לצלוח את התקופה המאתגרת שלאחר הלידה. מיכל הינה מומחית להתפתחות תינוקות שמתייחסת לכל תינוק כבנאדם בפני עצמו, עם אופי ותכונות אינדיבידואליות ומאמינה שאצל כולם יש קשר הדוק בין התפתחות, יכולות קוגניטיביות ומוטוריות, שינה, תחושת ביטחון ועצמאות.

תחומי ההתמחות שלה רחבים היא מטפלת מוסמכת לליווי התפתחותי בשיטת Child'Space על בסיס התיאוריה של ד"ר משה פלדנקרייז, "השיטה מבוססת על גירוי כל המערכות המשתתפות בהתפתחות התינוק ושילוב הורים והדרכתם בתהליכים אלו מהווה מרכיב מרכזי בעבודה". בנוסף, מיכל הינה מדריכת יוגה ועיסוי תינוקות "העיסוי הינו דרך נהדרת להתחבר מחדש לעצמך ולתינוק. לקבל כלים להרגעת התינוק, להקלה על כאבי בטן או גזים" ויועצת שינה בשיטה החדשה לכישורי שינה 0.1 - השיטה ששמה את התינוק במרכז ומאבחנת את הסיבות לקשיי שינה בראיה מערכתית.

אחרי שביקרה במאות בתים ונחשפה לזוגות שלא חולקים מיטה, בקושי ישנים יחד ושלא נזכיר בכלל אינטימיות מכל סוג שהיא. מיכל גם השתלמה בייעוץ מיני וכיום ההורים השאובים למשימות גידול הילד יכולים לקבל ממנה ייעוץ הוליסטי שהנחת הבסיס שלו היא ההבנה שהאווירה בבית והקשר ביניהם חשוב וקשור לתינוק. בייעוץ הפנס מופנה אל ההורים תוך בחינת האווירה והאינטימיות שבבית והיכולת להעניק להם כלים זוגיים שישרו אווירה נעימה ואוהבת בבית במיוחד בתקופה מורכבת כמו הורות ראשונית.

מיכל מעניקה ייעוץ, הדרכה וליווי להורים במספר מסלולים:

הדרכה וייעוץ באמצעות מפגשים פרטיים בבית המשפחה. המפגשים הללו מאפשרים למיכל לטפל באופן אישי בצרכים הייחודיים למשפחה וכוללים הדרכה מקיפה, הסברים מפורטים, ומתן טיפים חשובים. "במפגשים הפרטיים ההתקדמות היא מאוד גדולה לאחר כל מפגש" היא מדגישה "כיוון שכל המפגש מוקדש למשפחה בלבד וממוקד בפתרונות לאתגרים שניצבים בפניה".
הסדנאות מיועדות למפגשים אינטימיים של מספר הורים, בהם מיכל מעניקה הדרכה משותפת לכל המשתתפים. הערך המוסף של הסדנא בא לידי ביטוי בכך שנוצרת קהילה של הורים טריים שמעלים קשיים משותפים ומשתפים אחד את השני בפתרונות שונים. סדנת הבוטיק מאפשרת נקודת מפגש עבור ההורים, שהרבה פעמים יוצרת חברויות של ממש בין המשתתפים.

תחום נוסף שמיכל מתמחה בו הינו יעוץ שינה. כל הורה לילדים מכיר את התופעה הזו היטב - פעמים רבות אנו מוצאים את עצמנו מסתובבים שעות ארוכות עם הילד על הידיים, כדי להרגיע ולהרדים אותו. לעתים הלילות הופכים ללבנים והמחסור בשעות השינה מצטבר ומשפיע על כל בני המשפחה. את המצב המתסכל הזה מכירה מיכל מקרוב, בתור אמא לשתיים ולאחר שטיפלה בעשרות מקרים דומים, היא מסייעת לתינוקות רבים להירדם בשלווה והופכת את חייהם (ובעיקר את לילותיהם) של ההורים לרגועים ונעימים יותר.

יעוץ השינה הינו תהליך שאורך כחודש. תחילה ההורים ממלאים שאלון מפורט שדרכו מיכל לומדת על הרגלי התינוק ואיכות השינה שלו, לאחר מכן מתקיימת פגישת התרשמות בבית המשפחה, במהלכה מיכל מכירה את הסביבה הטבעית של התינוק ומזהה האם ישנן בעיות שמשפיעות על איכות השינה שלו בבחינת התפתחות התינוק "לפעמים הפתרון הינו פשוט מאוד כמו להזיז את המיטה כדי שהתינוק יחשף פחות לרעשים ויוכל לישון בשקט, לכן אני מקפידה על כך שהפגישה תערך בסביבה הטבעית של התינוק, בביתו, כדי שאוכל לזהות בעיות נפוצות. לעיתים, יש קשר ישיר להתפתחות המוטורית של התינוק ועלינו ללמד אותו לעשות פעולות כמו הנחת ראש או מעבר לשכיבה בצורה נעימה ועצמאית" מספרת מיכל "לעיתים הבעיה טמונה בהרגלים מוטעים שיש להימנע מהם. בסופו של דבר בסיום התהליך התינוק ישן שנת מלכים וההורים רגועים".

בכל המסלולים ההורים זוכים לליווי אישי של מיכל לכל אורך התהליך, החל משיחת הטלפון הראשונה ועד לשיתוף החוויות אודות תוצאות המפגשים. מיכל מספרת כי היא מאמינה מאוד בחשיבות הליווי הצמוד "הליווי מאפשר לי להעניק להורים מענה זמין ומידי לכל בעיה או שאלה. מבחינתי, כל תינוק הוא עולם ומלואו ולכל משפחה יש את הקשיים הייחודיים לה, ולכן חשוב לי ליצור להם מרחב בטוח להתייעצות בכל עת".

ההורים נהנים גם מכישוריה של מיכל כצלמת חובבת, כאשר בכל מפגש היא מקפידה לצלם את ההורים עם התינוק ומעניקה להם תמונה מטריפה כמזכרת, שאותה היא פוגשת המון פעמים כתמונת הפרופיל שלהם ברשתות חברתיות שונות.

הייחודיות של מיכל כמטפלת טמונה בראייה ההוליסטית שהיא דוגלת בה. מדובר בליווי התפתחותי שלם, שמהווה מעין ארגז כלים מגוון לטיפול בתינוקות ובהוריהם. בשל העובדה כי מיכל מתמחה בליווי התפתחותי, ביעוץ שינה, ביוגה ובעיסוי מאפשרת לה להעניק להורים מעטפת רחבה לטיפול בתינוק.
כמו כן, בניגוד לשיטות טיפול הנפוצות, המתמקדות בתינוק ופחות בהורים, מיכל מאמינה כי ההורים הם חלק בלתי נפרד מהטיפול "אחת מאבני היסוד של שיטת הטיפול שלי היא החשיבות של העברת המידע להורים. ההורים הם חלק בלתי נפרד מהטיפול בתינוק, ובמהלך הפגישות והסדנאות אני מקדישה זמן רב ליעוץ עבורם".

מיכל מדגישה כי היא פועלת תמיד ממקום של אמונה בתינוק וביכולותיו "התינוק הוא היצור הכי חכם בעולם. אם מסבירים היטב ומאירים להם את הדרך, הם לומדים לעשות את הכול במהירות. הסוד טמון בהכוונה הנכונה".

חשבנו כמובן לסיים את הכתבה עם טיפ מקצועי ממיכל להורים הטריים, אך היא הציעה שאת הטיפ תעניק לנו אחת מלקוחותיה, שלאחר הייעוץ וההדרכה שקיבלה ממיכל, יכולה כבר להעניק טיפים והמלצות להורים נוספים: "כל תינוק הוא עולם ומלואו, עם כמה שיש לסביבה הערות, כל הורה צריך ללמוד את התינוק שלו ולתת לו את המקום שלו. במידה ולא יודעים עדיף לפנות ליועץ עתיר ניסיון כדי שיעניק לנו כלים להתנהלות נכונה עם התינוק שלהם. בעיניי, זהו בדיוק המקום לפנות למיכל, ומאותו רגע אפשר להיות רגועים".

בשיתוף מיכל אלון
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully