וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צדק היסטורי לשושלת מאלפי הכלבים מהקריות

בשיתוף טל ינקו

15.11.2020 / 9:12

תשכחו כל מה שידעתם על אילוף כלבים. המאלף והמומחה להתנהגות כלבים, טל ינקו, לוקח את התחום צעד גדול קדימה. על הקשר בין התנהגות הכלב לאופי בעליו, וכיצד כל זה מתקשר לאוצר היסטורי שסוגר כעת מעגל אישי ומקצועי עם סבו

טל ינקו, אילוף כלבים/אולפן הנבחרים

התנהגות הכלב קשורה באופן ישיר לאופיו והתנהגות בעליו. אין להפריד בין השניים. כך על פי ניסיונו וגישתו של מאלף הכלבים המומחה, טל ינקו, המעניק טיפול מקיף וייחודי לכלבים המגיעים אליו לחיפה לטיפול התנהגותי. ינקו, העוסק בתחום כמעט 30 שנה, למד על הקשר ההדוק בין התנהגות הכלב להתנהגות בעליו, דווקא מסבו, ששימש ככלבן עוד בשנות ה-30 של המאה הקודמת. טל, פיתח את הטיפ החשוב של הסב למקצוע של ממש. לאחרונה התוודה לאוסף תמונות היסטוריות של הסב, מימיו ככלבן בתקופה שלפני קום המדינה. טל התרגש מאוד לסגור מעגל באמצעות אוסף התצלומים, המשמש כעת כהמחשה ויזואלית לסיפורים המרתקים ששמע בעל פה מהסב, כשהיה נכד קטן המאזין בשקיקה לסיפוריו.

טל ינקו הינו בוגר יחידת 'עוקץ' הצה"לית, שם שימש ככלבן לוחם המתפעל כלבי תקיפה לתפקידים מיוחדים. "שירתתי ביחידה בתקופה הסוערת ביותר שלה, שכללה בין השאר את ניסיון החילוץ המפורסם (שנכשל) של נחשון וקסמן", הוא משחזר ימים זכורים. מאז שחרורו החליט טל להמשיך עם הכלבים גם כמקצוע והקים לפני כשלושה עשורים את מרכז הסיוע לכלבי משפחה, המתמקד בבעיות התנהגות הכלב בתוך הבית ובקרבת בעליו.

לאחרונה התוודה כאמור טל לממצא היסטורי שסגר עבורו מעגל מרגש; אוסף תצלומים היסטוריים של הסב, שהתגלו במקרה בעת עריכת סדר במחסן המשפחתי. סבו של טל, עובדיה, עלה מעירק לישראל בגיל 17 באמצע שנות ה-30, והיה ממקימי הקריות: כפר אתא (כיום קריית אתא) כפר ביאליק (כיום קרית ביאליק) וגב ים (כיום קרית ים). בשלב מסוים התנדב הסב ליחידת הכלבנים של ארגון ההגנה, שהיה מהגופים הראשונים שהביאו כלבי בוקסר לישראל לצרכי הגנה ותקיפה (ועל כך נעצר על ידי הבריטים). פרט מעניין נוסף: אותה יחידה של ההגנה, במסגרתה פעל הסב, התפתחה לימים ליחידת עוקץ הצה"לית, בה שירת כאמור טל בעצמו, שנים רבות לאחר מכן.

טל מספר: "לאחר ההכשרה שעבר סבי ביחידת הכלבנים, אי אז בשנות ה-30, תפקידו היה כלבן סיור האחראי על שמירת השדות של כפר אתא וכפר ביאליק של אותם ימים, מתחת לאפם של הבריטים ששלטו בזמנו בארץ". מצבור התמונות ההיסטוריות שהתגלה לאחרונה, הציף מחדש את ההיסטוריה המשפחתית, לצד סגירת מעגל מקצועי עם הנכד. "הממצאים היו סוג של וואו בשבילי", משחזר טל, "פתאום יכולתי לראות באופן ויזואלי את כל הסיפורים שסיפר לי סבי בעודי ילד. סוג של סגירת מעגל אמיתית".
בתמונות המדוברות נראה בין השאר הסב עם כלבה בשם 'סיטרה'. כלבת בוקסר שעלתה על מוקש, מטרים ספורים לפני הסב ולמעשה הצילה אותו ממוות בטוח. "סבי ז"ל לקח קשה את האירוע המצער, שהותיר בו חותם לשארית ימיו", נזכר טל.

בתמונות נוספות מתוך האוסף ניתן לראות כיצד אומנו הבוקסרים הראשונים שהגיעו לישראל, את ד"ר מנצ'ל (מומחית להתנהגות כלבים שהקימה את היחידה), את מורדות הכרמל בתחילת המאה הקודמת ללא בתים או עצים, את כפר אתא, ביאליק וגב ים בראשית ימיהם, ואפילו את נחל הקישון בימים שהיה עדיין נחל עם מים צלולים, כפי שהצטייר מסיפוריו של הסב.

"לי כאיש מקצוע ,מדובר בתצלומים שלצד הריגוש האישי, מסייעים לי בהבנה מקצועית מרתקת של גישות אילוף היסטוריות המאפשרות לי להשוות אותן עם התחום כיום", מסביר טל. "כמו כן, מדובר עבורי בעניין רגשי, אישי ונוסטלגי, כבוגר יחידת עוקץ, לצד הבנת השורשים המשפחתיים שלי בתחום אילוף הכלבים. בדיעבד, אני יכול להגיד שהקשר של סבי לכלבים וסיפוריו עליהם, הובילו בסופו של דבר גם אותי אל התחום המיוחד הזה".

באוסף התמונות שמצא טל, התגלתה בין השאר גם תמונה של זרובבל (זורי) פבזנר, שומר השדות האגדי שנרצח בשנת 48 במארב ליד קיבוץ גזר. תמונה זו מעלה כיום סבירות לטעות היסטורית בהנצחת דמותו של זורי. הנושא נמצא כרגע בבירור של טל מול ותיקי קיבוץ גזר ונבדקת ההשערה את מי בעצם פיסלו - את זרובבל או את דמותו של סבא עובדיה? הפסל המדובר ניצב כיום בכניסה לקיבוץ.

גם הידע המקצועי של טל באילוף כלבים מתקשר ישירות עם המשך דרכו של הסב. "כשהתחלתי לעבוד בתחום, סבי היה עדיין בחיים והוא זה שאמר לי 'אם ברצונך להבין היטב את הכלב שמולך, חשוב להכיר לעומק את הבעלים. כי פני הדור כפני הכלב'", הוא משחזר בהתרגשות. "ממנו למדתי את השיעור החשוב על הקשר הבלתי נפרד בין התנהגות הכלב לאופי התנהגות בעליו, לא רק כלפי הכלב עצמו אלא גם עם שאר יקיריו כמו אשתו, ילדיו וכיו"ב".

בין השאר עוסק כיום טל באילוף כלבים לכל הצרכים של הכלב ובעליו בשיגרה. אילוף הכולל בין השאר בעיות גורים (שאופייניות לכלבים צעירים), שילוב כלבים עם ילדים, שילוב כלבים עם סביבתם הכללית, הקניית הרגלים יומיומיים המושפעים מההיסטוריה האישית של הכלב ועד האווירה העכשווית בבית. "כלב, בדומה לילד, מושפע ישירות מהתנהגות סובביו", הוא מסביר. "מדובר בנתון חשוב עליו אני שם דגש, במסגרת הטיפולים שאני מעניק ללקוחות שלי".
לדברי טל, בניגוד לילדים - שמפתחים עם הזמן אישיות אינדבדואלית
וביקורתיות כלפי הוריהם - אצל הכלב, הדימיון בינו לבעלים הינו אדוק. הסיבה: לכלב אין ביקורתיות על בעליו, היות ומדובר בחיה מבוייתת עם נאמנות טוטאלית, הכלב הוא המראה וההשתקפות של בעליו מבחינת המזג, מהירות התגובה וסיבת התגובה".


"במרבית המקרים", הוא מסביר, "כלב קשה אופי שייך לרוב לבעלים קשי אופי. גם ליחסים בין בני זוג - בעליו המשותפים של הכלב -
השפעה ניכרת על דפוסי התנהגותו. גישות האילוף שלי מושתתות על גישה חיובית והרמוניה ביתית עם הכלב, דבר שמתבטא בהצלחת הטיפול ובתוצאותיו לאחר מכן. למשל, במשפחות מרובות ילדים הטיפול בכלב קשה יותר. אפילו מתח בין בני זוג או שינויים בדינמיקה של המשפחה, משפיעה באופן מיידי על התנהגותו. דפוסים שבאים לעיתים לידי ביטוי בעשיית צרכים בבית, תוקפנות יתר של הכלב ועוד. לכן מדובר בסוג של טיפול משותף, המקנה לכלב סביבה הרמונית בה הוא ובעליו יפיקו את המיטב אחד מהשני".

בנוסף מסביר טל: "כדי להגיע למצב אופטימלי שבו פסיכולוגיה כלבית מפורשת לשפה אנושית, מאלף טוב חייב להביט גם על הדברים הקטנים. כמו שהאמן הידוע מיכאלאנג'לו אמר פעם: 'אלוהים בפרטים הקטנים'".

עם סיום עריכת הכתבה וסריקת התמונות לוותיקי קיבוץ גזר התקבלה תגובתם כי כנראה טל ינקו צדק והפסל המיתולוגי בכניסה לקיבוץ הוא על תמונת סבו עובדיה מוכתר שומר השדות המיתולוגי ולא של זורי שהיה אגדה בחייו ובמותו.

טל ינקו 1. באדיבות טל ינקו,
התחלתה של יחידת עוקץ בכפר ביאליק בתחילת שנות ה- 40/באדיבות טל ינקו
טל ינקו 2. באדיבות טל ינקו,
טל מביט בתמונות ההיסטוריות/באדיבות טל ינקו
טל ינקו 3. באדיבות טל ינקו,
סיטרה הבוקסרית באילוף לתקיפה/באדיבות טל ינקו
טל ינקו 4. באדיבות טל ינקו,
תמונת הפסל המדוברת - זורי האגדי או עובדיה מוכתר האגדי/באדיבות טל ינקו

בשיתוף טל ינקו
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully