וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיזוג אוויר וחימום מים מקצועי: הכל תלוי בתכנון

בשיתוף יהושע נאש

12.10.2020 / 14:01

בונים בית פרטי? משפצים משרדים? רוצים מים חמים לבתי מלון, מפעלים או מבנים ציבוריים? מעניקים שירותי תכנון אדריכלי? Nash & Air Design הוא בית העסק בשבילכם

דירת בוטיק - גריל דקור מוברש פינתי. יח"צ,
דירת בוטיק - גריל דקור מוברש פינתי/יח"צ

בחירה והתקנה של מיזוג אוויר או מערכות חימום מים, יכולים להיות עניין שגרתי. לעומת זאת, במקרים בהם מדובר בקירור או חימום מוסדות וחללים גדולים, כמו גם בתים פרטיים עם שטח תכנוני ייחודי, יהושע נאש, מומחה לתכנון והתקנות מערכות מיזוג אוויר וחימום מים - הוא איש המקצוע הנכון, שיעניק לכם פתרונות לכל מצב וצרכים.

הזמנו את יהושע נאש, בעלי המותג Nash & Air Design שיסביר לנו קצת על העסק שלו.

"בחירת מערכת מיזוג הוא עניין מקצועי מאוד", מסביר יהושע. "השקעה בתכנון מוקדם ובחירת מוצר פונקציונאלי וחסכוני - הוא הבסיס לאיכות החיים של כולנו ועם תוצאותיה יחיו הדיירים במשך שנים רבות. כאן החשיבות המרכזית של השירותים שאני מעניק".

בין שאר השירותים שמעניקה Nash & Air Design, ניתן למנות התאמה ומכירת ציוד למבני תעשיה, מפעלים, מבני ציבור, בתי אבות, בתי ספר, מכוני כושר ועוד, לצד בתי יוקרה ובתים פרטיים.

מכלול השירותים שמספקת החברה הינם לרוב מול אדריכלים, מהנדסים ומעצבי פנים, לפתרונות חימום מים ומיזוג אוויר כחלק אינטגרלי מתכנון הבית / המבנה עצמו.

היכן מצוי היום תחום המיזוג, ועד כמה הוא משתכלל באמת?

"תחום מיזוג האוויר הוא דינמי מאוד, בעיקר בהשפעת נושא החיסכון באנרגיה וההתחממות הגלובלית. שינויים אלה הביאו את היצרנים לפתח ולבנות מערכות חכמות ומתקדמות יותר, חסכוניות מאוד וגמישות מאוד. לצד זאת, רצוי שאת המערכות הללו יתקינו מקצוענים אמיתיים שעברו הכשרות מתאימות. בכל מצב אחר, תוך כשנה תיווצר בעיה גדולה בדמות החלפת גז המזגנים שהינו מסוכן.

בקיצור, לא רצוי לשחק בבטיחות שלנו. מערכת מיזוג אוויר זה לא עוד מוצר חשמלי שמביאים מהחנות, מחברים לחשמל ומתחילים לעבוד. להתקנה מקצועית ישנה חשיבות רבה. לעומת זאת, להתקנה לא טובה תהיה השפעה על אורך חיי המערכת, הן בצריכת החשמל והן בהיבט הבטיחותי.

לאדריכלים ומעצבי פנים אני אומר: מפזר האוויר (הגריל) הוא אולי המוצר היחיד במערכת מיזוג אוויר שמעניין אתכם, על כן רצוי שבחירה זו תהיה מושכלת, פונקציונלית ומעוצבת נכון, ושהתוצאה תתאים לדייר ולאורח חייו".

מה בנוגע לתכנון מערכות חימום מים? טרם שמעתי על כך...

"על משאבות חום ודאי שמעת. יש בארץ ובעולם טרנד גדול של חימום באמצעות משאבות חום. זהו פתרון זול יחסית ופשוט יותר להתקנה. השאלה שאני שואל את הלקוחות שמזמינים אצלנו תכנון או ביצוע של פרויקט לחימום מים במבנים ציבורים - 'בבית שלכם יש משאבת חום או דוד שמש על הגג?' מדוע אני שואל זאת? כי אנו חיים במזרח התיכון ויש לנו לפחות 300 ימים של שמש טובה בשנה. אפילו בעונת החורף יש אצלנו ימים עם קרינה טובה לחימום המים, אז מדוע לרוץ להתקין משאבות חום?

מהנדסי האינסטלציה לרוב מבינים בחימום באמצעות אנרגיה סולרית ויש את מהנדסי המיזוג אוויר שמבינים במשאבות חום. אבל שילוב ואינטגרציה של שתי המערכות - זו כבר בעיה אצל רובם.
ברוב הפרויקטים, רושם מתכנן הפרויקט נתון כלשהו כמו כמה מים יש לחמם, באמצעות איזו משאבה או אילו קולטים, ובסוף מבקש מהקבלן המבצע לתת הצעה לתכנון וביצוע. קצת מוזר לדעתי.

אם המהנדס לא יודע מה צריך, מאיפה יידע הקבלן? איזה קולט שמש? כמה קילו קלוריות? איזו משאבת חום? מה גודלה ובכמה זמן היא צריכה לחמם? כיצד שתי המערכות הללו יעבדו יחד? כיצד הן יסונכרנו? הרבה שאלות מרכזיות שלא תמיד נותנים עליהן את הדעת. וישנם גם שיקולים נוספים הקשורים לתקנות משרד הבריאות וכמובן שיקולים כלכליים, חיסכון באנרגיה ותפעול".

משרדי אלתא - אדריכל אייל עמידן. יח"צ,
משרדי אלתא - אדריכל אייל עמידן/יח"צ

ללא ספק שאלות חשובות, אך לא לכל אחד יש עליהן תשובות...

"נכון. אנחנו לא מתכננים ומבצעים פרויקטים לפי מותגים, אנחנו נותנים פתרונות מקצועיים ללקוחות שלנו ועומדים מאחורי התכנון שלנו. אין רגולציה בעניין זה ואין גם הרבה מקצוענים בתחום, והתוצאה היא שהלקוח חי עם מערכת לא חסכונית ומשלם ביוקר, והוא אפילו לא יודע עד כמה.

בשנה האחרונה החלו משרדי תכנון רבים לפנות אלינו שנתכנן עבורם את מערכות חימום המים".

מה אתה יכול לספר על תחום האוורור?

"כשמדברים על מערכות מיזוג אוויר, לרוב מתעלמים מנושא אוורור והחלפות אוויר במערכת ביתיות ובפרויקטים קטנים. זה פשוט; אנו נושמים חמצן ופולטים דו תחמוצת הפחמן, אז צריך לבצע החלפות אוויר, אבל לא הכל כל כך פשוט. בחיי היום יום אנו משתמשים בחומרי ניקוי שפולטים גזים רעילים ויש גם פליטה של גזים רעילים בכיורים, במקלחות, בספריי ובמטהרי אוויר למיניהם. למשל במגדלי מגורים, בהרבה מאוד מהדירות החלונות סגורים רוב ימות השנה.

במקומות שיש תכנון מוקדם של מהנדס מיזוג אוויר, בעיה זו כמעט ולא קיימת. המהנדסים לוקחים בחשבון את נושא איכות האוויר ומטפלים בה. גם בתחום זה ישנם פיתוחים מעניינים כמו מערכות בקרת איכות אוויר טובות, שמתריעות על איכות האוויר. לצידן ישנן גם מערכות החלפת אוויר עם סינון ומחליפי חום, שחוסכות לנו באנרגיה בזמן החלפת החום".

יהושע אינו מסתפק בתכנון ואספקת ציוד מותאם ודואג במקביל להעניק מהידע הרב שלו לבעלי מקצוע בהווה ולעתיד.

מה אתה מלמד סטודנטים לאדריכלות ומעצבי פנים לעתיד?

"מדובר בקורסים והדרכות לסטודנטים לאדריכלות ועיצוב פנים במכללות ובבתי ספר פרטיים. התחום שלי נקראה HVAC (Heating, Ventilation and Air Conditioning) ראשי תיבות של חימום, אוורור ומיזוג אוויר. זהו קורס ייחודי שבסיומו האדריכלים והמעצבים ייצאו עם ידע וכלים לשילוב מערכות מיזוג אוויר בפרויקטים שלהם, ומידע מהיכן לשאוב מידע לגבי השינויים והחידושים שחלים בענף באופן תמידי.

בקורס שלי, הסטודנטים לומדים רק את החומר שהם צריכים, המתמקד בכיצד לתכנן את הפרויקטים שלהם כשהם לוקחים בחשבון את מערכות מיזוג האוויר, גודל ומשקל היחידות לצורך מיקומם בחללים, וסוגי תווי צנרת חשמל, ניקוז ותקשורת".

מהו התחום החביב על הסטודנטים?

"הם אוהבים במיוחד את נושא מפזרי האוויר (הגרילים), הדורשים את השיקולים הפונקציונליים לצד העיצוב החיצוני.

העסק שלי יודע לשלב בין התפיסה האדריכלית לתפיסה המקצועית. המטרה שלי היא להגשים חלום אדריכלי או עיצובי, לפרקטיקה בשטח. להביא פתרונות אולטימטיביים לחללים שבו מופעלות אותן מערכות. לעיתים גם ישנן הפנטזיות של בעל הדירה עצמו, בהתחשב בחללים שעומדים לרשותו. התפקיד שלי הוא להפוך את אותן פנטזיות למציאות נוחה ואפקטיבית עבור הלקוח".

יהושע, בעל ידע מקצועי רב, אף פיתח בעצמו כמה פתרונות יצירתיים וייחודיים בתחום הקירור והחימום. "שנות נסיוני הרבות הביאו אותי לפתח כמה מוצרים חדשים בתחום", הוא מספר, "למשל, פיתוח שיצרתי ביחד עם חברת מפזרי יעד וחברת גלגלי האור, שלושה מפזרי אוויר (גרילים) המשלבים תאורת לד איכותית של חברת OSRAM הגרמנית. את התאורה ניתן לקבל ברמות שונות כמו תאורה המדמה אור יום ומשנה את עוצמתה וגווניה לאורך היום. מדובר בסדרת מוצרים ייחודיים שאין כדוגמתם בעולם".

לסיכום, תחום מיזוג האוויר ומערכות חימום המים הוא עסק למקצוענים. מדובר בתחום המלווה את חיי היום יום של כולנו ועל כן חשוב שלא להתפשר ולבחור בפתרונות הנכונים וארוכי הטווח.

מרכז בין תחומי - לסקורקא אדריכלים. יח"צ,
מרכז בין תחומי - לסקורקא אדריכלים/יח"צ
יהושע נאש עיצוב. יח"צ,
עיצוב של יהודה נאש/יח"צ
יהושע נש. יח"צ,
יהושע נאש/יח"צ
בשיתוף יהושע נאש
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully