וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דאר מרקש - קסם של אומנות לבית בניחוח מרוקאי-מודרני

בשיתוף דאר מרקש

11.10.2020 / 14:00

קשה לא להתפעל מנופיה הקסומים של מרוקו, הרים ירוקים, דיונות סהרה, הרי האטלס הגבוהים ועד למישורים צחיחים סביב שווקי הגמלים. נופיה של מרוקו הם מקור השראה לאומנות במרוקו

דאר מרקש. יח"צ,
דאר מרקש/יח"צ

הצבעים שצובעים את מרוקו מאד ססגוניים. בחלק מהערים ניתן למצוא גם מעבדי צמר, מעבדי עץ, מפרזלים, אורגי שטיחים, קולעי מחצלות, ועוד... וביחד עם חרשי הנחושת, מתקבלת יצירה מדהימה שהיא חגיגה של צבעים - אומנות במייטבה.

כתבת "הנבחרים" ביקרה בחנות "דאר מרקש", חנות קסומה הנראית כמו מוזיאון קטן, המשלבת אומנות מודרנית ואותנטית. החנות נמצאת בטירה (ישנו סניף גם בקיבוץ הגושרים). החנות מעוצבת באוריינטציה מרוקאית, עם טאצ' מודרני, ובה פריטים שונים וחפצי אומנות מעוצבים להפליא. המיוחד בכל חפצי אומנות הנמצאים בחנות שכולן עשויים עבודות יד ומחומרים טבעיים,
one of a kind לכן לקוחות אוהבים לקשט בהם את ביתם, זה מוסיף לבית עיצוב ייחודי ושונה שאין שני לו.

אפשר להתרשם בחנות מחפצי נוי שונים, שטיחים ותמונות לתליה, שולחנות קטנים, מוצרי טקסטיל, כריות, כדים מכסף, אהילים רבים, מוצרי קש עבודת יד, כלי הגשה מסורתיים מעוצבים, מוצרי קרמיקה, פמוטים, צלחות, סכומים מזהב ומכסף, סטים של כלי מטבח מקרמיקה, קנקנים שונים, מעמדים יפהפיים, רהוט גן, ואפילו נעליים מהממות בסגנון עתיק-מודרני, הסרוגות ביד, ועוד מגוון רחב של עבודות יד שהעין אינה שבעה מלראות.

דאר מרקש. יח"צ,
דאר מרקש/יח"צ

יצרני הכלים במרקש מסתפקים מאד במועט, כך שאפשר לרכוש את המוצרים במחירים מאד נוחים.

מספר יהונתן הבעלים של העסק: "סבי שהגיע לארץ בגיל 8, התגעגע לעיר הולדתו מרקש הוא ראה בה אקזוטיות, חושניות, שבהשראתה נוצרו יצירות אומנות, הוא חשב איך להביא ולשמר את כל היופי הזה לארץ. סבי ואמי נסעו לטיול שורשים במרוקו לפני כ26 שנה כשאימי עדיין בהריון איתי. הם הביאו מספר קטן של חפצים, אנשים התלהבו, לאט, לאט סבי יצר יותר ויותר קשרים עם המקומיים במרוקו, הוא הכיר כל אמן וידע מה תחום ההתמחות של כל אחד. עם הזמן הוא הביא יותר ויותר פריטים, עד שהתחיל לייבא מכולה ממרקש.

"גדלנו בחצור הגלילית וסבא פתח את העסק הקטן מאחורי ביתנו. הוא קרא לחנות "דאר מרקש", דאר פרושו במרוקאית בית, תושבי השכונה נהגו לבוא למקום הקסום החדש התלהבו והתפתחה דרישה גוברת והולכת לעבודות ולחפצי האומנות, ואז סבא החל לייבא יותר ויותר מכולות. למעשה הוא היה היבואן הראשון ממרוקו.

"באחד הימים כשהגענו לעסק בחצור ראינו את החנות שרופה כליל, החנות הוצתה בזדון, ברגע אחד נהרס כל מפעל החיים של סבא ואמא, עמדנו שם והיו רגעי יאוש. החלטנו לא לוותר, ללכת קדימה עם החלום, והקמנו שוב את העסק מאפס.

"לפני כ17 שנה אמא פתחה את העסק בקיבוץ "הגושרים" בצפון, שם החנות עבר במהירות מפה לאוזן ולקוחות רבים מהסביבה החלו מגיעים אליה".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
דאר מרקש. יח"צ,
דאר מרקש/יח"צ

יהונתן, איך השתלבת בעסק?

"עד לפני כשנה גרתי בארה"ב, החלטתי לחזור הביתה, אל החברים והמשפחה ואל השורשים והאהבה שלי למורשת ולאמנות שספגתי ממרוקו, החלטתי לאחד כוחות עם אמא ועם אחי יובל הממונה על השיווק בדיגיטל, להמשיך את העסק המשפחתי שהקים סבא, לפתוח סניף נוסף גדול יותר אותו פתחתי בישוב טירה, מקום מאד נגיש לתושבי המרכז, בין כפר סבא לכוכב יאיר ליד מחלף איל. קהל הלקוחות של העסק רובו מאזור השרון אבל גם מגיעים מכל הארץ.

"אימי ורד מכירה אישית את כל הספקים והיוצרים במרוקו, איך הכל מתנהל שם, והיא בקשר יומיומי עם כל ספק, ונוסעת לשם אחת לחודשיים".

דאר מרקש. יח"צ,
דאר מרקש/יח"צ

יהונתן, מה מייחד את האמנות המרוקאית?

"האמנות והעצוב המרוקאי הוא כולו עבודות יד הכל נעשה במרקש, עבודות היד נכחדו כמעט מהעולם המודרני, המרוקאים ממש אוהבים ליצור אמנות, יושבים במפעל סורגים, רוקמים ויוצרים בידיים, בחרנו באמנות המיוחדת הזאת, כי היא שונה מהאמנות המודרנית, ומתרפקת על העבר, אומנות שכולה נשמה, ומחזירה אותי את השורשים.

"בטירה המקום מעוצב קצת אחרת, אנחנו נוהגים לקרוא לו איקאה של מרוקו, למעשה התאהבנו בה ממבט ראשון, וקישטנו אותו כמו בית מרוקאי".

הבית המרוקאי מעוצב בהמון צבעים, פריטים, תאורה אינטימית, צמחיה וטקסטיל שדואג לחמם את האווירה. האירוח והכנסת האורחים ניכרים בכל פינה ובכל בחירה של ריהוט וזה יבוא לידי ביטוי בנוחות, באסתטיקה בייחודיות ובשפע הפריטים בחנות.

דאר מרקש. יח"צ,
דאר מרקש/יח"צ

כדי להשלים את האווירה, על איזה מתכון אתה ממליץ?

יש דג מרוקאי ויש חריימה - ההבדל בינהם הוא בעיקר ברוטב..

החריימה לרוב יותר חריף, יש בו רסק עגבניות ויותר שמן, הרבה פחות עגבניות,
ואילו הדג המרוקאי יותר מעודן ואליו אפשר להוסיף יותר עגבניות, פלפלים מתוקים ואפילו גזר.מה שלא תבחרו, חשוב שתתארגנו על חלה מתוקה ליד.

מצרכים (4 מנות):

- 1 פילה דג לבן חתוך למנות
- 4-5 עגבניות בשלות פרוסות לטבעות
- 1 פלפל אדום מתוק חתוך לרצועות
- 2 פלפלים אדומים חריפים חתוך לטבעות קטנות
- 8-10 שיני שום שלמות
- 1 צרור כוסברה קצוץ
- מלח, פלפל, כורכום - ככה וככה (או לפי הטעם)
- שמן קנולה

אופן ההכנה:

1. מחממים מעט שמן בסיר, כשהשמן חם, מוסיפים אליו את רצועות הפלפלים המתוקים ואחרי צלייה קלה את פרוסות העגבניות.
2. בשלב השני אחרי התרככות של הפלפלים והעגבניות (כעשר דק) מוסיפים את שיני השום ומנמיכים את האש.
3. מוסיפים את התבלינים, כוסברה וחצי כוס מים לעוד כרבע שעה כשהסיר מכוסה.
4. בקערה נפרדת מערבבים שמן, פפריקה, כורכום, מלח וכוסברה לתערובת אחידה.
5. טובלים כל מנת דג בתערובת התבלינים ושמים בסיר, ממשיכים לבשל עוד כרבע שעה - עשרים דק עד שהדגים מוכנים.

בתאבון!

"אנחנו אוהבים מאד את מרוקו ואת העסק המשפחתי שרץ במשפחה המון שנים, מסבא לאמא ולנכדים. וחולמים לפתוח עוד חנויות בהמשך. לטיפים נוספים, המלצות, שאלות ובכלל. אל תהססו להיות איתנו בקשר - נשמח לעזור".

דאר מרקש

לעמוד האינסטגרם

לאתר האינטרנט

לעמוד הפייסבוק

יהונתן 053-7343551

שעות פתיחה:

שני-חמישי: 10:00-1700

שישי-שבת: 10:00-15:00

בשיתוף דאר מרקש
  • עוד באותו נושא:
  • מרוקו
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully