וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כל קול יכול": אלה דר מורה לפיתוח קול ומנחת סדנאות פרפורמנס

בשיתוף אלה דר

3.9.2020 / 11:36

זמרים ואמנים רבים מעידים כי הדרך לשירה מקצועית עוברת בשיעורי פיתוח קול, שתכליתם טמונה בשיפור היכולת הקולית של אדם. עורכי המערכת שוחחו עם אלה דר, אחת מהמורות לפיתוח קול המובילות בישראל, ושמעו ממנה על השיטה הייחודית שפיתחה ועל הסדנאות הייחודיות שהיא מקיימת

אלה דר. יח"צ,
אלה דר/יח"צ

באמצעות לימודי פיתוח קול, אנו מחלצים את הקול הפנימי שבתוכנו ומקבלים כלים לשירה נכונה ולהתפתחות עצמית. הזמרת והמורה לפיתוח קול אלה דר פיתחה שיטה ייחודית המסייעת לאנשים רבים להתגבר על הקשיים השונים בדרך אל ההצלחה.

הכל נשאר במשפחה. סבתא של אלה הייתה פרופ' למוזיקה, מנצחת של התזמורת הפילהרמונית ומרצה מוערכת. כשאלה נולדה, ניבאו לה במשפחה עתיד כיורשת של סבתה בתור מנצחת בתזמורת, אך בגיל 12 החליטה לנפץ את החלום וזנחה את התחום. "חברות שלי צחקו עליי שיש לי קול 'ציפציף' כשאני שרה" היא מספרת.

שיחה אחת עם מתקשרת לפני כעשרים שנה שינתה את הכל. "הגעתי אליה כמלווה לחברה טובה, ובדיעבד זו הפגישה ששינתה לי את החיים. המתקשרת העירה בי את הרצון שהיה חבוי בתוכי שנים - לשיר ולפרוץ גבולות. התחלתי ללמוד פיתוח קול, נרשמתי ללימודי מוזיקה ב''רימון'' ונפתח בפני שער ליצירה, התחלתי לכתוב ולהלחין והרגשתי שאני מגלה עולם חדש."

בשנת 2008 הוציאה אלה את האלבום ''אחות של שלגייה'' בהפקתו של אלדד ציטרין. האלבום נחל הצלחה בחלק מתחנות הרדיו ואף הוביל להופעות רבות ברחבי הארץ. על השם המסקרן מאחורי האלבום אלה מספרת "כשהייתי ילדה קטנה קראו לי שלגייה, בשל השיער השחור והעור הלבן שאפיינו אותי. באחד מחגי פורים ישבתי על חוף הים וראיתי ילדה קטנה מחופשת לשלגייה ונפתחה לי ההשראה. כתבתי את השיר שהיה לי ברור שיהיה חלק מהאלבום. אבל אז הבנתי שאני לא מעוניינת להיות שלגייה, אחת שמובילים אותה, אלא להיות זו שמובילה ופורצת דרך, אחותה.

אלה דר. יח"צ,
אלה דר/יח"צ

כיצד התבצע המעבר מזמרת למורה לפיתוח קול?

"למעשה, לא מדובר במעבר אלא בתהליכים שקרו במקביל. למדתי פיתוח קול אצל עידית אשל, שתוך כדי השיעורים זיהתה בי את הפוטנציאל ודירבנה אותי להתחיל ללמד בעצמי פיתוח קול. בהתחלה הייתי בהלם, אך לאט לאט כשהתחלתי ללמד הרגשתי מצוין והבנתי שזה חלק ממני. כשילדתי את בתי, ארייה, לימודי הפיתוח קול הפכו למרכזיים בחיי."

אם גם אתם חשבתם שאלה חובבת את ''משחקי הכס'' ולכן בחרה לקרוא לילדה כך, מתברר שההסבר קשור גם הוא, איך לא...למוזיקה "השם של ארייה מגיע מתחום האופרה. השירים המרכזיים באופרה נקראים ''אריות''. ארייה היא היצירה המרכזית בחיי."

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

האם כל אחד יכול ללמוד לשיר? האם לימודי פיתוח קול מתאימים לכולם?

"הרבה אנשים בהם אני נתקלת שואלים אותי אם הם יכולים לשיר. ותשובתי היא בהחלט וברור שכן. כל אחד יכול לשיר. נכון. לכל אחד יש את נתוני הפתיחה שלו. לכל אחד מיתרי קול בעובי שונה, לכל אחד מוסיקליות שונה ולכל אחד אוזן אחרת. אבל כל אחד יכול לשפר את נתוני הפתיחה שלו. שיעורי פיתוח קול עוזרים לכל אחד לממש את הפוטנציאל הקולי שלו. כל תלמיד והשיטה המתאימה לו. כל תלמיד צרכיו ורצונותיו."

בעקבות הניסיון שצברה, אלה פיתחה שיטה ייחודית בה היא משתמשת במהלך השיעורים. "לשיטתי, כל אדם הוא שונה, ולכל אדם מתאימה דרך עבודה אחרת. כמובן שבבסיס יש כמה עקרונות חשובים, איתם אנו מתקדמים במהלך השיעורים, אך השיעורים האישיים וההתייחסות שלי לכל אדם באופן שמותאם לו חשובים במיוחד משום שכל אחד צריך לעבוד על תחום אחר בשירה - עבודה על נשימה, דיוק קולי, שירה קדמית, עבודה על שימוש נכון באוויר בזמן השירה, דיקציה, עבודת סרעפת ועוד."

אלה מדגישה כי לשיטה שפיתחה יש ערך מוסף בהיבט הרגשי. "הקשר שלי עם התלמידים הוא מאוד חברי. אני לא דוגלת בדיסטנס כלל ומקפידה ליצור קשר אישי וקרוב עם התלמידים. מהמקום הזה אני מרגישה בנוח להיות נורא אמיתית איתם - תלמידיי יודעים שכאשר הם יקבלו ממני מחמאה זה אך ורק ממקום כנה, ולהפך - כאשר נדרשת ביקורת אני מוצאת את הדרך לומר את הדברים בצורה נעימה. אני מאוד ורסטילית ומצליחה להגיע לכל תלמיד ותלמידה ומסייעת להם להתגבר על הקשיים. המון תלמידים אומרים לי שאני חוסכת להם שעת פסיכולוג, משום שהם מרגישים מאוד בנוח לשתף אותי בדברים שעוברים עליהם, גם ללא קשר למוזיקה. אני חושבת שזה מתאפשר כיוון שהם מרגישים שבאמת אכפת לי מהם. כיוון שאני מגיעה ממקום של אהבה, זה מורגש."

אלה דר סדנת פרפורמנס. יח"צ,
סדנת פרפורמנס/יח"צ

בנוסף לשיעורי פיתוח הקול, אלה מקיימת סדנאות פרופרמנס ייחודיות, במסגרתן המשתתפים לומדים עמידה מול קהל והעברת המסרים בצורה הטובה ביותר. בסדנאות ישנם עשרה משתתפים אשר מופיעים אחד בפני השני ומבצעים למידת עמיתים בכל הקשור להופעה בימתית. למעשה, כאשר הם מקשיבים לאדם, אשר נמצא על הבמה הם רואים דרכו גם את עצמם. הם יכולים לראות קשיים שלהם, כמו למשל קושי להישיר מבט לקהל, והם גם יכולים לראות חוזקות שלהם, כמו למשל יכולת להעביר מסר רגשי דרך השיר. ישנה סדנא מקוצרת של 4 שעות וכן סדנא של שלושה ימי מרתון, שבסופה מופע עם הרכב מלא לקהל האורחים שלהם שמגיע. הסדנאות מתקיימות בגליל העליון - מקום מגוריה של אלה, וניתן להגיע ולשלב טיול צפוני או להזמין את אלה להעביר סדנא שכזו גם במרכז.

אלה מספרת כי תלמידי הסדנה נוחלים הצלחות רבות. "הסדנה עוצמתית מאוד מבחינה רגשית ותורמת לחיזוק הביטחון העצמי של המשתתפים. ישנם תלמידים שחוו חוויה מעצימה שהיא הרבה מעבר לשירה וקיבלו אומץ לצאת ולפרוץ גבולות. אחת התלמידות בסדנה, הגיעה כביישנית נורא ולאחר סיומה הרצתה בפני 50 אנשים."

בעקבות הצלחת הסדנא, אלה פיתחה שתי סדנאות נוספות המעניקות כלים פרקטיים למשתתפים - סדנה לכתיבה והלחנה, המתמקדת בשיפור יכולת הכתיבה וההלחנה, וסדנא לפיתוח קול "לא לזמרים בלבד" - אשר למעשה היא קיט של 21 שיעורים בהם הם יכולים ללמוד בעצמם טכניקות אשר יעזרו להם בבעיות קוליות, כמו צרידות, כמו חולשה בקול, בעיות נשימה ועוד.

אלה דר פיתוח קול

לאתר

לעמוד הפייסבוק

לעמוד האינסטגרם

בשיתוף אלה דר
  • עוד באותו נושא:
  • שירה
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully